Otomotivden ‘ÖTV kalksın yatırımlar artsın' önerisi

10 yıllık süreçte ÖTV'nin sıfırlanmasıyla ilgili bir senaryoyu yetkililere sunduklarını açıklayan ODMD Başkanı Bozkurt, “Simülasyonlara göre pazar 2.5 milyona çıkıp, yeni yatırımlarla birlikte devletin gelirleri artıyor” dedi.

Sümer Demirci

Adına mobiliteyi ekleyip yeni ismiyle ilk kez basının karşısına çıkan Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD), sıfır km otomobilde 2033'e kadar ÖTV'yi sıfırlayacak bir çalışmayı sundu. Uzun süredir hazırladıkları senaryoyu devlet kademeleriyle paylaştıklarını belirten ODMD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, "Dernek tarafından hazırlanan Türkiye Otomotiv Ekosistemi Gelişim Senaryoları ile üretimde öne çıkacak noktaları belirledik. 2023-2034 arası yılların modellendiği senaryoda Türkiye'de otomotiv ekosistemine uzun vadeli olarak baktığımızda, herkesin en başta ÖTV'nin kaldırılmasını talep ettiğini görüyoruz. Bu sayede ülkemiz artık 'otomobil üzerinden yüksek vergiler alan bir ülke' şeklinde anılmaktan çıkar, 'yeni teknolojiler için bir üretim üssü haline gelebilir. Kısacası, Türkiye'nin otomotiv üretim üssü olmasının tam zamanı" diye konuştu.

VERGİ KAYBI OLMUYOR

Yapılan projeksiyona göre ÖTV oranı her yıl 7-8 puan azaltılacak ve 2034'te sıfırlanacak. Çalışmaya ÖTV kademeli olarak düşürülse de pazar büyüyeceği için devletin vergi kaybı 2030 yılına kadar olmayacak. 2034 yılında toplam pazar büyüklüğünün 2.5-3 milyon adede çıkması planlanırken, otomotivden toplanan KDV ve diğer vergilerle devletin gelirleri önemli ölçüde yükselecek. Bin kişiye düşen otomobil sayısı 219 adetten Doğu Avrupa ortalaması olan 365 adedin üzerine çıkacak. Hazırlanan senaryolara göre, otomobil ve yan sanayi ihracatlarından yaratılacak dış ticaret fazlası ile yılda 10 milyar dolar daha cari açığın kapanmasına katkıda bulunacak. Türkiye 2053 taahhüdüne paralel olarak Karbon Nötr ülke olma hedefine yaklaşacak. Otomotivden alınan MTV gelirlerinin 2034 yılına kadar toplam 15-20 milyar TL artacağı öngörülüyor.

İHRACAT 50 MİLYAR DOLAR

Senaryolara göre, artan iç pazar ve yeni yatırımlarla otomotivin rekabetçiliği artıp, 2 milyon adet olan üretim kapasitesi 3 milyon adede çıkıyor. Daha fazla üretimin de ihracatı yükseltmesi bekleniyor. 2034 yılında otomotiv ihracatını ikiye katlayıp, 2 milyon adede ve 30 milyar dolar seviyelerinden 50 milyar doların üzerine çıkarma imkanı olacak.

ÖTV SIFIRLANIRSA NELER OLUYOR?

ç pazar büyüklüğü yıllık 1 milyon adetten 2.5-3 milyona çıkıyor.

Yıllık üretim kapasitesi yeni yatırımlarla 1 milyondan 3 milyon adede yükseliyor.

Otomotiv ihracatı yıllık 1 milyondan 2 milyona, ihracat geliri 30 milyar dolardan 50 milyar dolara yükseliyor.

Otomotivdeki istihdam yüzde 50 artışla 750 bin kişiye çıkıyor.

ÇİNLİ FİRMALAR GELİR

Ayrıca, yan sanayideki artış, gelecek yeni üretimle birlikte yapılacak yatırımlarla istihdam da yükselecek. Otomotiv ve paydaş sektörlere ait istihdam yüzde 50 seviyelerinde artarak 750 bin kişiye ulaşabilecek. Türkiye'deki araç parkının yaş ortalamasının düşmesi de sağlanacak. Senaryoya göre özelikle ana sanayide yeni yatırımların önemli bir kısmının Avrupa pazarlarına gümrük duvarlarına takılmadan girmek isteyen Çinli markalardan geleceği tahmin ediliyor.