Otomotivciler gözünü yeni pazarlara dikti

İhracatının yüzde 80'ini Avrupa'ya gerçekleştiren otomotiv sektörü, AB'de düşen talebi yeni pazarlarla aşmak istiyor. Sektör, Ticaret Bakanlığı'nın Lübnan, Sudan ve Katar başta olmak üzere 30'dan fazla ülkeyle yapacağı STA anlaşmalarını bekliyor.

SÜMER DEMİRCİLER

Yüksek enflasyon, artan hammadde fiyatları, Ukrayna Savaşı ve devam eden çip krizi yüzünden Avrupa'da yılın ilk yarısında yüzde 13.7 azalarak 5.6 milyon adet seviyesine düşen otomobil satışları, yerli üreticileri yeni pazarlar aramaya itiyor. Avrupa'daki en büyük pazarlar olan Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya'da 11 ile 20 arasında düşüşler yaşandı. Daha önce 14 milyon adet olan pazar tahmini yaşanan gelişmeler sonrasında 12.2 milyon adete indi. Bu gelişmelerle birlikte sektör için hayati önem taşıyan ihracat pazarlarında yeni arayışlara girildiğini belirten OSD Başkanı Cengiz Eroldu, Ticaret Bakanlığı'nın geçen hafta açıkladığı 'Uzak Ülkeler Stratejisi' programının büyük önem taşıdığını vurguladı. Eroldu, "Kritik Serbest Ticaret Anlaşmaları (STA) hızlandırılmalı. Yeni pazarlara giriş için destekleyici politikalar hayata geçirilmeli" dedi. Eroldu, ihracattaki daralmaya karşı iç pazarın da etkili olarak kullanılabileceğini sözlerine ekledi.

YÜZDE 80 AVRUPA

Küresel otomotiv pazar tahminlerinin de aşağı çekildiğini belirten Eroldu, "Yılın ilk altı ayında küresel üretimde 2.6 milyon adet kayıp yaşandı. Yıl sonuna kadar kaybın 3.5 milyon adeti bulması bekleniyor. 2022'de küresel otomotiv pazarı tahmini 89.3 milyon adetten 84.3 milyon adete çekildi" diye konuştu. "İhracatının yüzde 80'ini Avrupa'ya gerçekleştiren Türkiye otomotiv sanayisi için bu pazardaki talebin daha da aşağıya gitmesi kritik" diyen Eroldu, "Avrupa'da ilk altı ayda yüzde 13 bir talep daralması varken, haziranda yüzde 15.4 oldu. Yani tempo artıyor. Ayrıca Avrupa'da enflasyon artarak devam ediyor. Rusya-Ukrayna savaşının getirdiği tedirginlik de var. Faiz artırımı beklentileri, talebi azaltacak konular. Bunların hepsini alt alta koyduğumuz zaman Avrupa'daki talebin daha da aşağı gitme ihtimali söz konusu. O yüzden yeni pazar çeşitlendirmelerine gitmemiz lazım" açıklaması yaptı.

SATILAN 2 ARAÇTAN 1'İ YERLİ

Toplam taşıt araçlarında yerlilik oranının yüzde 45 seviyesinde olduğunu söyleyen Eroldu, "Ülkemizde satılan her iki aracın biri yerli üretim. Bu Avrupa'da birçok ülkede olmayan bir şey. Yüzde 45'lik yerlilik payı Türkiye için bir gurur tablosu" dedi. Eroldu, "Otomotiv 2021'de yaklaşık 9.5 milyar dolar dış ticaret fazlası verdi. 2022'nin ilk altı ayında bu rakam 4.5 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Yılsonunda 9-10 milyar dolar civarında dış ticaret fazlası bekleniyor" dedi.

30'DAN FAZLA ÜLKE SIRADA

Ticaret Bakanlığı, 20'den fazla ülkeyle STA anlaşmaları yürütüyor. Bakanlık, Lübnan, Sudan ve Katar STA'ları iç onay süreçlerinin tamamlanması sonrasında yürürlüğe gireceğini açıkladı. Gürcistan ve Malezya anlaşmaları sonuçlanmak üzereyken Moldova ve Kuzey Makedonya başlamak üzere. Bakanlık, Ukrayna, Japonya, Tayland, Endonezya, Somali, Meksika, Peru, Kolombiya, Mercosur, Ekvator, Kamerun, Çad, Körfez İşbirliği Konseyi, Kongo Demokratik Cumhuriyeti, Seyşeller, Cibuti ve Pakistan başta olmak üzere 17'den fazla ülkeyle STA müzakereleri yürütüyor. Ayrıca, 9 ülke/ülke grubu (ABD, Kanada, Hindistan, Vietnam, Orta Amerika Ülkeleri, Afrika Karayip Pasifik Ülkeleri, Cezayir ve Güney Afrika Cumhuriyeti, Libya) nezdinde de STA müzakerelerine başlama girişimi açıklandı.

ARAÇ PARKIMIZ YAŞLANDI

Ülkemizdeki toplam araç sayısı 21.5 milyon adede ulaştı. Otomobilde ortalama yaş 13.6, hafif ticari araçlarda 13.1, ağır ticarilerde 17, traktörlerde 24.3. Araç parkının yarısının 11 yaşından büyük olduğunu ifade eden Eroldu, "Türkiye'de 2000'den önce satılan araçların yüzde 50'si çevre kirliliğinin yüzde 80-90'ını oluşturuyor. Çevre ve enerji verimliliği açısından araç parkının gençleşmesi için çalışmalar yapılması gerekiyor" açıklaması yaptı.