Otomotivde tüketiciler salgına rağmen alımlarına devam edince satışlar rekor kırdı. Avrupa’da satışlar küçülürken Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2020’de bir önceki yıla göre yüzde 61.3 büyüdü. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) raporuna göre, 2019’u 610 bin 109 adet satışla kapatan Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarında, geçen yıl 772 bin 788 araç satıldı. Sadece binek otomobile bakıldığında satışlar, bir önceki yıla göre yüzde 57,6 artarak 610 bin 109 oldu. Hafif ticari araç pazarı da yüzde 77,2 büyümeyle 162 bin 679 adede ulaştı. Aralık ayı özelinde bakıldığında ise otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 15,2, otomobil pazarı yüzde 14 ve hafif ticari araç pazarı yüzde 19,8 büyüdü.
HİBRİTLER REKOR KIRDI
Otomobil satışlarına bakıldığında dizel motorlardaki kaybın devam ettiği görülüyor. Dizel motorun payı yüzde 39.47’e gerilerken, benzinlinin payı yüzde 52,3’e yükseldi. Pazara sunulan çok sayıda modelin de olumlu etkisiyle hibrit modellerin satışı yüzde 85 artışla 22 bin 272 adede çıktı. Yüzde 100 elektrikli modellerin satışı yüzde 280 artmasına rağmen 844 adet olarak gerçekleşti.
SUV’LAR SEDANI İZLİYOR
Satılan araçların yüzde 87,6’sını vergisi düşük olan A, B ve C sınıfındaki araçlar oluşturdu. Otomobil pazarı gövde tiplerine göre değerlendirildiğinde ise en çok tercih edilen gövde tipi yüzde 44 payla yine sedan otomobiller oldu. Sedan otomobilleri, yüzde 29,8 payla SUV ve yüzde 23,2 payla hatchback otomobiller takip etti.
VANLAR AÇIK ARA ÖNDE
Ticari araç satışlarında da özellikle kurye ve evlere dağıtım yapan şirketlerin talepleri etkili oldu. Hafif ticari araç pazarında gövde tipine göre değerlendirildiğinde, van gövde tipi yüzde 76,9 pay ve 125 bin 38 adetle en çok tercih edilen gövde tipi oldu. Kamyonet gövde tipi yüzde 11,5 pay ve 18 bin 708 adetle ikinci ve pick-up gövde tipi de yüzde 6,7 pay ve 10 bin 972 adetle üçüncü sırada yer aldı.