SÜMER DEMİRCİLER
Geçtiğimiz yıl yatırım için start veren Çinli marka BYD için devreye alınan ÖTV avantajlı plug-in hibrit yani şarj edilebilir hibrit otomobiller pazarın yeni gözdesi oldu. İçten yanmalı modellerde güncel olarak yüzde 80'den başlayan ÖTV oranları, şarjlı hibrit modellerde yüzde 30-70 bandına çekilince satışlar patlama yaptı. Geçtiğimiz yıl yüzde 300 artışla 9.921 şarj edilebilir hibrit satılırken, bu yılın ilk çeyreğinde satışları 9 bin 435 adede çıktı. Tüm markalar vergi avantajlı modelleri getirme yarışına girerken, yılsonunda şarjlı hibrit satışlarının 100 bin adetlere yaklaşması bekleniyor.
PAZAR PAYLARI ARTIYOR
Otomotivde ilk çeyrek sonuçlarını açıklayan OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, da pazarda yaşanan duruma işaret etti. Eroldu, "Dış ticaret dengesine baktığımızda, alınan önlemlerin de etkisiyle 2023 yılında eksi olan toplam otomotiv dış ticaret açığı 1,6 milyarken 2024 yılını 537 milyon fazlayla kapattık. Otomobil özeline baktığımız zaman, yine 2023 yılında 6,6 milyar dolarlık bir açığımız varken 2024 yılında bu rakam 4,8 milyar dolara indi. Şu anda da ilk 3 ayda 600 milyon seviyesinde. Burada özellikle tabi plug-in hibritlerin Türkiye pazarında aldığı payın ve ithalatının artışını görüyoruz. Geçen senenin ilk 3 ayında 489 adetken bu sene 9 bin 500'lere yaklaşmış durumda" dedi.
AVRUPALILAR SIRADA
Eroldu "Şarjlı hibrit satış adetlerinde yalnızca Çinli oyuncular yok, şimdi Avrupalı oyuncular da plug-in vergi teşvikinden faydalanmaya çalışıyorlar. Böylece vergi teşviklerinden dolayı pazarda plug-in'lere doğru bir hareket olduğunu görebiliyoruz. Bu teşvik bir yerde yerli yatırım yapacak firmayı desteklemek için çıkarıldı. Ama şu anda Avrupalı üreticilerin de bu teşvikten faydalandığını görüyoruz. Mevcut talebin buralara doğru hareket etmesi piyasadaki yerli üreticiler için iyi bir şey değil" açıklaması yaptı. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının mart ayı verilerine göre geçen yılın Ocak- Mart dönemine göre toplam üretim yüzde 9 azalarak 344 bin 120 adet seviyesinde gerçekleşti. Otomobil üretimi aynı dönemde yüzde 7 oranında gerileyerek 220 bin 927 adet olarak kaydedildi.
YERLİ PAYI AZALDI
Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 352 bin 299 adede ulaştı. Ticari araç grubunda, yılın ilk çeyreğinde üretim yüzde 11 oranında azalırken, bu düşüş ağır ticari araç grubunda yüzde 32, hafif ticari araç grubunda ise yüzde 9 seviyesinde gerçekleşti. 2024 yılının ilk çeyreğine göre ticari araç pazarı 16, ağır ticari araç pazarı yüzde 20, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 16 daraldı. Toplam taşıt pazarında yerli araç payı, geçen yılın ilk çeyreğine göre 2 puan düşerek yüzde 31 oldu.
AVRUPA ÜÇÜNCÜSÜ
Dünya otomotiv üretiminde ülkemizin şu anda 14'üncü sırada olduğunu vurgulayan Eroldu, "Aslında 12. sıradaydık 13.'üncü olduk. 10.'luğa çıkma hedefimiz var. Kapasitemizi 2.5'e çıkaralım diyorduk onu zaten gerçekleştiriyoruz öyle duruyor. Şu anda zaten 2.2'deyiz. Üyelerimizle Togg'u koyduğumuz zaman 2.4 milyon adetlik kapasiteyi yakaladık. Evet şu da üretim kapasitemizi dolayısıyla birinci hedefi tutuyoruz. Bunları yaptığımız zaman dünyada 10. Avrupa'da 3 olacağız. İhracatımızın da 50 milyar dolara çıktığını göreceğiz" dedi.