SÜMER DEMİRCİLER
Sıfır kilometre otomobillerde yaşanan tedarik sorunlarının da etkisiyle ikinci el otomobil satışları yükseliyor. Avrupa'nın en büyük kullanılmış otomobil pazarlarından biri olan ülkemizde satış adetleriyle birlikte dolandırıcılık yöntemleri de artıyor. İkiz araç satışı son zamanlarda sık karşılaşılan dolandırıcılık yöntemleri olarak dikkat çekiyor. Özellikle satış sirkülasyonu çok yüksek ve operasyonel filo kiralamadan dönen araçlarda başvurulan dolandırıcılıkta, aynı renk, aynı marka ve modelde iki farklı ikiz araç kullanılıyor. Ekspertizden satışa kadar orijinal durumdaki araç sahte plakayla alıcıya ve ekspertize gösterilirken, noter satış devir işlemlerinden hemen önce pert durumdaki araçla değiştiriliyor.
NOTERDE UYANIK OLUN
Yakın zamanda İstanbul'daki bir şubede ikiz araç dolandırıcılığı sebebiyle mağdur olan bir tüketiciyle karşılaştıklarını ifade eden Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre, "Noter işlemleri esnasında araçta eşyalarım kaldı, alıp döneceğim, yıkatıp teslim edeyim vesaire diyen satıcı, aynı renk, aynı marka ve modeldeki orijinal araçla pert aracı değiştirip alıcıya teslim ediyor" dedi. Emre ruhsat, plaka ve şasi numaralarına dikkat edilmesi gerektiğini, ayrıca otomobilin içinde ve dışındaki ayrıntılara da detaylıca bakılmasını alıcılara önerdi. "Dolandırıcılık yöntemleri akıl almaz boyutlarda" diyen Emre, sözlerine şöyle devam etti: Vatandaş farkında olmadan iyi durumdaki araca, kötü durumdaki aracın parçaları takılabiliyor ya da parçaları sökülüp öyle teslim edilebiliyor. Bunların en kolayı ve basiti akü, lastik, far gibi kolay sökülüp takılan parçalar, kulağa küçük gibi gelse de lüks araçlarda orijinal jantlar yerine koyulan replika jantların arasında marka ve modele göre 50-60 bin TL'ye varan fiyat farkı var.
KM KONTROLÜ ÖNEMLİ
Bir takım takım lastik bugün 5 bin ile 25 bin TL arasında ekstra maliyet anlamına geliyor. Tüm bu dolandırıcılık yöntemlerine karşı ne olursa olsun TSE belgeli kurumsal bir ekspertiz noktasında kontrol yaptırıp işlem belgesi alınmasını tavsiye ediyoruz. Zira ekspertiz sonrası alınan belge ve fotoğraflar, hukuki delil niteliği taşıyor" dedi.
Kullanılmış otomobil pazarında en çok başvurulan hile kuşkusuz kilometre düşürme işlemi" diyen Otomerkezi.net CEO'su Muhammed Ali Karakaş, "Kilometresine rağmen koltukları, pedalları, direksiyon simidi aşınmış bir otomobille karşı karşıyaysanız kilometrenin doğru olup olmadığını anlamanın en iyi yolu, profesyonel elektronik beyin kontrolü yapan kurumsal ekspertiz firmalarına başvurmak" diye konuştu.
HAVA YASTIKLARINA DİKKAT
İkinci el otomobillerde dikkat edilmesi gereken donanımlardan biri de hava yastıkları. Ünaldı, "Hava yastıkları, yenisi takılmadan katlanarak yerine koyulabiliyor ve dirençler yardımıyla gösterge tablosunda hata ışığı yanması engelleniyor, bu gibi durumlara karşı alıcılar kokpite dikkatlice bakabilir, ancak öyle hileli uygulamalar var ki çıplak gözle tespit etmek mümkün değil, bu yüzden uzman bir ekspertiz noktasında aracın kontrolden geçmesi faydalı olur" dedi.
2.5 MİLYON ARAÇ AĞIR HASARLI
Ülkemizde yaklaşık 2,5 milyon kadar ağır hasar geçmişi olan araç var" diyen Ünaldı, "Bu araçların şasisinde işlem varsa, doğru onarılmamışsa, tekrar bir kaza anında hiçbir güvenlik unsuru kalmayacaktır. Yine haberlerde sıkça gördüğümüz "kazada ikiye bölünen araç" gibi haberlere konu olan araçlar, şasisi yanlış işlemli, hatta iki araçtan birleştirme araçlar oluyor. Önemli olan satıcının doğru beyanı ve kaza sonrası araçta kullanılan parçaların kalitesi ve orijinalliğidir" şeklinde konuştu.
HASAR GEÇMİŞİNE BAKIN
"Ağır hasar geçmişli araçlara şüpheyle yaklaşılması gerek. Ağır hasar geçmişi olan bir araçta hasar kaydı olmayabilir, ya da ağır hasar kaydı işlenmiş olabilir" diyen RS Oto Ekspertiz, RS Otomotiv Grubu YKB Ünal Ünaldı, "Ağır hasar kaydı olsun olmasın, şaside yapılan işlemler gizlendiyse, can ve mal güvenliğini tehdit edecek bir araç satın alma riskiniz var. Tüm bu sebeplerle sektörde ilk defa elektronik şasi kontrolü uygulamasını getirdik. Bu cihazla şasideki milimetrik sapmaları dahi yakalıyoruz" dedi.