İkinci el otomobile bahar geldi

İkinci el otoda devam eden durgunluk baharın gelmesiyle yerini hareketliliğe bıraktı. Mart ayı satışları şubat ayına kıyasla yüzde 29, araç fiyatları ortalamada yüzde 1,6 arttı. Satılan araçların kilometreleri de yükseldi.

SÜMER DEMİRCİLER

Yaz aylarının yaklaşmasıyla birlikte ikinci el otomobil piyasası üzerindeki durgunluğu atmaya başladı. Indicata şirketinin online ikinci el pazar raporuna göre Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında satışlar martta bir önceki aya göre yüzde 29, fiyatlar da ortalamada yüzde 1,6 arttı. Binek ve hafif ticari araç pazarında geçtiğimiz ay toplam 148 bin 345 adetlik satış gerçekleştirildi. Şubat ayına kıyasla satışlarda yüzde 29 artış olurken, geçen yılın mart ayına kıyasla satışlarda yüzde 19, son 3 yılın ortalamasına bakıldığında da yüzde 11 düşüş kaydedildi.

BİNEK ORANI YÜZDE 81

Geçen ay ikinci el online satışlar içinde binek araçların payı yüzde 81, hafif ticari araçların payı da yüzde 19 olarak belirlendi. İkinci el online binek ve hafif ticari pazarında ilana çıkan araç adedi martta 336 bin 860 ile şubat ayına göre yüzde 9 arttı. İlana çıkan araçların yüzde 44'ü satıldı. 132 bin 890 ilanda yapılan analize göre, martta bir önceki aya göre fiyatlar ortalamada yüzde 1,6 artttı.

DİZEL MOTOR ÖNDE

Motor tiplerine göre değerlendirildiğinde geçtiğimiz ay en yüksek payı 89 bin 792 satış ve yüzde 60,5 payla dizel otomobiller aldı. Dizel otomobilleri, 53 bin 958 satış ve yüzde 36,4 payla benzinli, 2 bin 587 satış ve yüzde 1,7 payla hibrit otomobiller takip etti. Oto gazlı otomobillerin payı 1.629 satışla yüzde 1,1 ve elektrikli otomobillerin payı da 379 satışla yüzde 0,3 olarak belirlendi. Mart ayında 49 bin 674 adetle en çok C segment araç satıldı. C segmentinden sonra en fazla satış 26 bin 486 adetle B segmentinde gerçekleşti. İkinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında satışlarda en yüksek paya yüzde 37,4 ile 0 ila 4 yaş aralığındaki araçlar sahip oldu. Ardından yüzde 32,3 payla 5 ila 10 yaş aralığındaki araçlar geldi.

KİLOMETRELER YÜKSELDİ

Satışlardan en yüksek payı yüzde 66 ile 90 bin kilometredeki araçlar aldı. Bunu, yüzde 15 payla 0-30 bin kilometre, yüzde 10 payla 60-90 bin kilometre ve yüzde 9 payla da 30-60 bin kilometre bandındaki otomobiller takip etti. En fazla ikinci el otomotiv satışı yüzde 27 pay ve 40 bin 224 satışla İstanbul'da gerçekleşti.

VW İLK SIRADA YER ALDI

"Geçtiğimiz ay Türkiye online binek ve hafif ticari araç pazarında 336 bin 860 adet ilan yayınlandı" diye konuşan INDICATA Türkiye Direktörü Aslı Göker, "Geçen yılın aynı dönemine kıyasla yayınlanan ilan sayısı yüzde 9 artarken, araçların yüzde 44'ü satıldı. Mart ayında satılan 148 bin 345 adetlik satış bir önceki aya göre yüzde 29 artış olduğunu gösteriyor. İlana çıkan araçlar içinde Volks-wagen yüzde 13 pay ve 19 bin 683 adet satışla ilk sırada gelirken, yüzde 5 pay ve 5 bin 792 adet satışla Renault ikinci sıraya yerleşti. Hafif ticaride yüzde 14 pay ve 4 bine adede yaklaşan satışla mart ayında Fiat ilk sırada geldi" açıklaması yaptı.

PAZARDAKİ TOPARLANMA HIZLANDI

"2021 yılını daralma ile geçen ikinci el sektörü, 2022'nin ilk çeyreğinde toparlanma sinyalleri veriyor" açıklaması yapan Doğan Trend Otomotiv Perakende Operasyonları ve Suvmarket Genel Müdür Yardımcısı Uğur Sakarya, "Sıfır otomobil satışları mart ayında bir önceki yıla göre yüzde 34 düşerken, ikinci elde toparlanma devam ediyor. Mart ayında şubata göre yaklaşık yüzde 40 fazla ikinci el satışı yapıldığını, geçen yılın ise yaklaşık yüzde 5 altında kaldığını söyleyebilirim. Artan sıfır otomobil fiyatları yüzünden müşterilerin ikinci ele yönelmesi ve bunun yanında birçok markada sıfır araç üretim ve tedarik sıkıntılarının devam etmesi ikinci el pazarının daha hızlı toparlanmasını sağladı" dedi.