SÜMER DEMİRCİLER
Bu yılın ilk aylarında tam kapanma, sokağa çıkma yasakları ve mevsimsel etkilerle düşüşe geçen ikinci el otomobil satışları yükseliyor. Bir önceki yıla oranla yüzde 28 daralma yaşayan ikinci elde uzun bayram tatili öncesinde yaşanan hareketliliğin devam etmesi bekleniyor. Yılın ilk 6 ayında 3 milyon adede ulaşan ikinci el otomobil satışlarında, yıl sonuna kadar önemli oranda artış meydana geleceği öngörülüyor.
MÜŞTERİ TRAFİĞİ ARTTI
Başlayan tatil ve yaz mevsiminin satışlar üzerindeki olumlu etkisinin hissedildiğinin altını çizen 2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, "Piyasa, mayıs ayında uygulanan kısıtlama dönemi sonrası haziran ayıyla birlikte gerek fiyat gerekse satış adedi olarak hızlı bir yükseliş trendine girdi. Fiyatların yükselişine baktığımızda ise 21 Mart sonrası hızlı kur artışını takiben sıfır otomobil satan markaların fiyatlara arka arkaya zam yapmaları neden oldu. Şimdi kampanyalarının sona ermesi ve sıfır otomobilde yükselen fiyatlar, tüketiciyi yeniden ikinci ele yöneltti. Showroom trafiği arttı. Telefonlarımız da susmuyor" dedi. Otomobil üretimini yavaşlatarak tedarik sorunlarına yol açan çip krizinin bir süre devam edeceğinin öngörüldüğünü söyleyen Ülgür, otomobil arzında sorunların devam etmesiyle ikinci el otomobillerin değerleneceğini belirtti. Özellikle 1-3 yaş aralığı araçların tercihte ön plana çıkacağını ve fiyatlarının daha da artacağını ifade eden Ülgür, kurdaki yukarı-aşağı aşırı hareketler ve olası sıfır araç ÖTV barem düzenlemelerinin ikinci el otomobil satışlarında yılın ilk yarısından daha yüksek bir oranda gerçekleşmesinin beklendiğini söyledi.
İNTERNET SATIŞLARI HIZLI
İkinci elde payı her geçen gün artan internet satış ilanlarında da artışlar dikkat çekiyor. INDICATA verilerine göre, Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari arac pazarında 2021 ilk 6 aylık dönemde tekil 1 milyon 851 bin 222 adet aracın ilanı yayınlandı. INDICATA Türkiye Satış Direktörü Aslı Göker "İlanı yayınlanan araçların yüzde 43'lük bölümü olan 800 bin 453 adedi satıldı. İnternet ilanı verilen ikinci el otomobiller ortalama 45 günde satılırken, en hızlı satılan marka 35 gün ile Fiat oldu. Haziran ayında gerçekleşen 135 bin 354 adetlik satış ile pazarda geçen aya göre yüzde 20 büyüme görülürken, geçen yılın aynı dönemine göre düşüş yüzde 15 oldu" dedi.
EYLÜLDE TALEP PATLAYACAK
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın "Ocak-haziran döneminde yaklaşık 2.5 milyon adet 'tekil' ikinci el araç satışı gerçekleşti" dedi. Yalçın "Ocak-haziran döneminde gerçekleşen yaklaşık 400 bin adetlik 0 km araç satışının yaklaşık 6 katı kadar tekil ikinci el araç satıldı. İkinci el araç satışlarının, yılın ikinci yarısında artan kur ve yüksek faiz oranları nedeniyle 0 km araç satışlarında beklediğimiz gerileme çerçevesinde ikinci ele artacak olan talep nedeniyle yaklaşık 3 milyon adet gerçekleşmesini bekliyoruz. Ancak eylül ayında okulların açılmasına yakın bir dönem ile birlikte 2ikinci elde önemli bir talep patlaması bekliyoruz. Bu çerçevede de yılın sonunda toplamda 'tekil' 5.5 milyon adetlik bir ikinci el araç satışı bekliyoruz" dedi.
DİZEL MOTORLAR GÖZDE
Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari pazarı, motor tipine göre değerlendirildiğinde, haziranda en yüksek payı 88 bin 462 satış ve yüzde 65.36 payla yine dizel otomobiller aldı. Dizel otomobilleri, 44 bin 208 satış, yüzde 32.66 payla benzinli, 1.467 satış ve yüzde 1,08 payla otogazlı otomobiller takip etti. Hibrit otomobillerin payı 951 satışla yüzde 0,70 ve elektrikli otomobillerin payı da 266 satışla yüzde 0,20 olarak belirlendi. Online satış kanallarında en çok tercih edilen markalar arasında, haziran ayında 19 bin 766 adet satışla VW ilk sırada yer alırken, Volkswagen'i sırasıyla 17 bin 922 adetle Renault, 13 bin 661 adetle Ford, 12 bin adetle Fiat, 8 bin adetle Opel, 7 bin adetle Mercedes modelleri takip etti.