İç pazar büyürse yatırım hızlanır

OSD Başkanı Eroldu, “İç pazar büyüdükçe gelecek yatırımlar da hızlanır. Türkiye'nin üretim kapasitesinin büyümesi, ölçeğin artması rekabeti yükseltir” dedi.

Sümer Demirciler

Rekor kırılan bir yılın ardından otomotiv 2025 hedeflerine yoğunlaşmaya başladı. Çinli markaların Türkiye yatırımı için konuşan OSD Başkanı Cengiz Eroldu, "Yatırım için en önemli konularda biri de iç pazar büyüklüğü. Türkiye'de büyük bir pazar var. Bakın bu şartlarda bile neredeyse 1.3 milyon araç satıldı. Şimdi Türkiye'de 2.5 milyon araç satılsa bambaşka bir şey olur. Yatırım kararları çok hızlanır. Yani buraya yatırıma gelinsin, burada yatırım yapmış olanlar da daha fazla iş yapabilsinler. Bu aslında bizim kapasite kullanımımızı, rekabetçiliğimizi iyileştirecek konuların bir tanesi" dedi. Başta Çinli markalar olmak üzere yapılacak her yatırımı olumlu bulduklarını belirten Eroldu, "Türkiye'nin üretiminin büyümesi bütün oyuncuların rekabetçiliği anlamında iyi bir şey. Çünkü herkesin ölçeğini artıracak. Yani şimdi ülke menfaati açısından baktığınız zaman bu ülkeye yatırım gelmesi çok olumlu bir şey. Ayrıca, yeni oyuncuların teknolojik olarak bir takım yeni teknolojiler ülkeye getirmesi açısından çok olumlu. İkincisi de ülkedeki ölçeği büyütecekleri için çok olumlu. O zaman Türkiye'ye bugün olmayan tedarikçi firmalar gelebilir, Türkiye'de daha rekabetçi üretim olabilir" dedi.

FRANSA'YI GEÇECEĞİZ

"2024'te üretimimiz geçen seneye göre yüzde 7 nispetinde bir azalma gösterdi ve 1 milyon 365 binle kapatıyoruz seneyi. Bizim rekor senemiz 2017'de 1 milyon 696 bin adetti" diye konuşan Eroldu, "İtalya'da bugün 530 bin civarında üretim var. Fransa, Türkiye ve Çek Cumhuriyeti de birbirine yakın üretim yapıyor. Türkiye burada 3'üncülük ve ile 5'incilik arasında bir pozisyona sahip. Gelecek yıllarda da bizim hedefimizde Fransa'yı geçip Türkiye'nin Avrupa'daki 3'üncü büyük otomotiv üreticisi olması" diye konuştu.

İHRACAT YÜZDE 10 ARTAR

Eroldu, "Türkiye'nin üretiminin büyümesi bütün oyuncuların rekabetçiliği anlamında iyi bir şey. Yerli üretimin birileri tarafından ele geçirilmesi diye bir şey söz konusu olmaz. Yerli üretici sayısı artar, yerli üretim miktarı artar. Bizim beklediğimiz de bu zaten. Yani bir Çinli marka Türkiye'de gelip yatırım yaptı diye Türkiye'deki mevcut bir diğer markanın kapatması söz konusu olmaz " diye konuştu. Eroldu,"2024 yılında yeni devreye aldığımız yatırımların da olumlu etkisiyle ihracatımızın yüzde 5 ile 10 arasında büyüyeceğini üretimde ise 1 milyon 310 bin, 1 milyon 450 bin bandında yani ortalamada 1.4 milyonluk bir üretim adeti öngörüyoruz" açıklaması yaptı.

ELEKTRİKLİ, DİZELİ SOLLADI

Türkiye otomobil pazarı rekor sonuçlara imza atıp 2024'ü yüzde 0.5 artışla 1 milyon 238 bin 509 adetle kapattı. ODMD verilerine göre tam elektrikli modellerin satışları yüzde 51.7 artışla 99 bin 849 adede pazardan aldıkları paysa yüzde 10.1'e yükseldi. Benzinlilerin payı yüzde 60.1, hibritlerin yüzde 18.8 olarak kayıtlara geçti. 95.985 adetle dizelin payı yüzde 9.8 olarak gerçekleşti. En çok satan 30 bin 93 adet ile T10X olurken Tesla 11 bin 534 adetle ikinci, KG Mobility Torres 5 bin 99 adet ile üçüncü, BMW iX1 4 bin 708 adet satışla dördüncü MINI Countryman ise 3 bin 624 adet ile en çok satılan beşinci elektrikli model olarak kayıtlara geçti.