Hedefler yukarıya taşındı! Otomotiv yan sanayi yaralarını sarıyor

Zorlu geçen bir yılın ardından krizi akıllıca yöneten otomotiv yan sanayi toparlanmaya başladı. İstihdamını koruyan sektör ihracat hedeflerini de revize edip 11.5 milyar dolara yükseltti. Elektrikli araçlara yoğunlaşan yan sanayi, yeni yatırımlarla 2025'e hazırlanıyor.

SÜMER DEMİRCİLER

Geçtiğimiz yıl mart ayından başlayan ve dalga dalga yayılan pandemi otomotivde çarkları büyük ölçüde durdurmuştu. Krizin ilk şokunun atlatılmasıyla birlikte, önce ana sanayi ardından da yan sanayi toparlanmaya başladı. Alınan etkili önlemler ve başarılı kriz yönetimiyle Türkiye, Avrupa'dan pozitif olarak ayrıldı. İç pazardaki talep yükselişiyle beraber, çarklar dönmeye başlayınca, yan sanayi üretimi de hızlandı. Bu yıl Avrupa pazarında üretim anlamında 2020'ye kıyasla büyüme beklendiğini belirten TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, "Global ölçekte otomotiv üretiminin 87.2 milyon adet olarak gerçekleşmesi planlanıyor" dedi.

TÜRKİYE HIZLI BÜYÜYECEK

Saydam, "Otomotivde Avrupa'nın da aynı şekilde yüzde 14 oranında üretimde büyüyeceği ve 19.4 milyon adet üretim gerçekleştireceği tahmin ediliyor. Türkiye ise Avrupa'dan üretim ve satış anlamında pozitif olarak ayrışıyor. Özellikle ağır vasıtadaki artış bizi umutlandırıyor. Çünkü, ağır vasıta demek hareket ve ticaret anlamına geliyor. Sektör tahminlerine göre ülkemizin bu yıl geçtiğimiz yıla göre yüzde 10 büyüyerek 1,1 milyon adetlik üretime imza atması bekleniyor" açıklaması yaptı.

İhracat tarafına baktığımızda Türkiye'nin ocak-mart döneminde bir önceki yılın aynı döneminde gelirlerinin 7,6 milyar dolara ulaşıp yüzde 10,3 artırdığını görüyoruz. Tedarik sanayisinin ihracatı ise yüzdesel anlamda daha da fazla.

31.5 MİLYAR DOLAR İHRACAT

Buna göre, ocak-mart döneminde tedarik sanayisinin ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17.1 artarak 2.9 milyar dolar seviyesine ulaştı" dedi. Saydam, "Bu sene, tedarik sanayisinin toplam ihracatını 11,5 milyar dolar olarak revize ettik. 19 ila 20 milyar dolar arasında da ana sanayi ihracatı gerçekleşecek. Sonuç olarak, 2021'de 31,5 milyar dolarlık ihracata ulaşarak iki sene önceki 32 milyar dolar çizgisine yaklaşacağız" diye konuştu.

YENİ YATIRIMLAR GELİYOR

Ford Otosan'ın elektrikli Transit Custom ve VW Transporter'ı Gölcük'te üretecek olması, tedarik sanayisinin yatırım iştahını artırdığının altını çizen Saydam, "Bu yıl, TOSB Organize Sanayi Bölgesi içerisinde 3 tane yatırım yapılıyor. En büyüğü de Beyçelik firmasının yabancı ortaklı 50 milyon euroluk yatırımı. Ayrıca, 2022'den itibaren Avrupa'da 65 yeni elektrikli araç üretilecek. Aynı tarihte TOGG'un ürettiği yerli elektrikli SUV'umuz satışa sunuluyor. Yan sanayi olarak bunlara hazırlanıyoruz. Firmalarımız bizden yeni yatırımlar yeni OSB'ler için öncülük yapmamızı istiyor" diye konuştu.

YÜZDE 1.5 KARANTİNADA

TAYSAD üyeleri arasına yapılan araştırmada Covid-19 etkilerini de değerlendirdiklerinin altını çizen Saydam, "Mart 2020'den Nisan 2021'e kadar olan dönemde hastalığa yakalanan çalışanların oranı toplam çalışanlara göre yüzde 21. Yani, tedarik sanayisinde her 100 çalışandan 21'inin hastalığa yakalandığını söyleyebiliriz. Bugün itibarıyla, Covid-19 pozitif, temaslı ve şüpheli olduğu için işe gelmeyenlerin toplam çalışanlara oranı yüzde 1.5. Bu aslında çok iyi bir oran. Servislerden çalışma alanlarına, yemekhanelerden giyinme alanlarına kadar sanayinin ciddi bir önlem aldığını görülüyor" açıklaması yaptı.

İŞTEN ÇIKARMAYA SON

Otomotiv yan sanayisinde kaliteli işgücüne dayanan istihdamın çok önemli olduğunun altını çizen Saydam, "Üyelerimizin yüzde 64'lük kısmı uzun süreli durularda yıllık izin kullanma yoluna gitti. Birikmiş izinleri kullanarak istihdamımızı koruduk. Temmuz-ağustos bakımlarımızı öne çekiyoruz. Üretim, ağustos ayından itibaren devam edilecek denildiği için biz de yıllık izinlerimizi kullandırmaya başladık. Yıllık izinlerde çalışanlar haklarında kayıp yaşamıyor. Bununla beraber, yıllık izin kullanmayan düşük seviyede tedarik sanayi temsilcileri ise ücretsiz izinler kullandırılıyor" dedi.