SÜMER DEMİRCİLER
Elektrikli araçların geleceği, global ölçekte kullanıcıların beklentileri, satın alma kararlarının yönü belirsizliklerle dolu. Bu değişimleri analiz etmeye, tüketici taleplerini anlayama yönelik araştırmalarsa sektöre ışık tutuyor. Son olarak Castrol'ün hazırladığı "Geleceğin dEVrini Yakalamak" araştırmasının sonuçları elektrik dünyasının geleceği hakkında önemli bilgiler sunuyor. İlk kez 2021 yılında başlatılan, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 10 ülkede, bin katılımcıyla yapılan ve her iki yılda bir tekrarlanan "Geleceğin dEVrini Yakalamak" araştırmasının 2025 sonuçları ülkemizde de tüketici eğilimlerinin nasıl şekillendiğini gösteriyor.
TEKRAR ALIRIM DEDİLER
2021, 2023 ve 2025 sonuçlarını kapsayan araştırma, elektrikli ve hibrit araçların Türkiye'deki yaygınlığının hızla arttığını ortaya koyuyor. Son iki yılda rekor seviyelere ulaşan yeni araç satışlarıyla birlikte Türkiye'de araç parkı hafif ticari ve binek otomobiller dahil olmak üzere 22.7 milyonu aştı. Bununla birlikte elektrikli araç sahipliği oranı da giderek artıyor. Araştırmada Türkiye'deki dönüşümünü yansıtacak bir örneklemle çalışma yapıldı. Araştırmanın sonuçlarına göre 2021'de elektrikli veya hibrit araç tercih etmeye sıcak bakanların oranı yüzde 47 iken, bu oran 2025 itibarıyla yüzde 56'ya ulaştı. Mevcut elektrikli araç kullanıcılarının yüzde 95'i ise bir sonraki araçlarında yeniden elektrikli tercih edeceklerini belirtti.
MENZİL ÖNEMLİ KRİTER
Araştırma, elektrikli mobilitenin satış sonrası hizmetlerde de yeni beklentiler doğurduğunu gösteriyor. Elektrikli araç kullanıcılarının yüzde 90'ı yetkili servisleri tercih ederken, özellikle batarya kontrolü, genel bakım ve uzman desteği ön plana çıkıyor. Tüketicilerin en sık dile getirdiği endişeler ise şarj süresi, menzil yeterliliği ve altyapı erişimi olarak öne çıkıyor. 10 kullanıcıdan 7'si bu alanlarda çekince taşıyor.
İKİNCİ EL KORKUTUYOR
Elektrifikasyon sürecinde yaşanan değişim, ikinci el elektrikli araç pazarına da yansıyor. Tüketiciler sıfır kilometre modellerin yanı sıra ikinci el elektrikli araçlara da yöneliyor. Ancak batarya ömrü, servis imkanları ve garanti koşulları gibi başlıklar, bu alanda karar süreçlerini etkiliyor.
ÇİNLİLERE GÜVEN ARTTI
Araştırmaya göre, ikinci el satın almayı düşünenlerin oranı 2021'de yüzde 82 seviyesindeyken, 2025'te yüzde 72'ye gerilemiş durumda. Buna rağmen segmentin orta vadede büyümesini sürdüreceği öngörülüyor. Araştırma, Çinli elektrikli araç markalarına duyulan ilgide de kayda değer bir artış olduğunu gösteriyor. Elektrikli otomobil kullanıcılarının yüzde 90'I Çinli markaları tanırken, yüzde 75'i, bir sonraki araçlarında Çinli markaları değerlendirebileceklerini ifade ediyor. Uygun fiyat, ileri teknoloji ve model çeşitliliği bu ilgiyi artıran faktörler arasında yer alıyor.
DÖRT YILDA TERCİHLER DEĞİŞTİ
Yapılan son araştırmanın sonuçlarına göre 2021'de elektrikli veya hibrit araç tercih etmeye sıcak bakanların oranı yüzde 47 iken, bu oran 2025 itibarıyla yüzde 56'ya ulaştı.HİBRİTLERE TALEP YÜKSEK
Castrol Türkiye, Ukrayna ve Orta Asya Genel Müdürü Nilay Tatlısöz, araştırmada hibritlerin öneminin de ortaya çıktığının altını çizerek, "Araştırmamız gösteriyor ki, tüketiciler elektrikli araçlara geçmeye hazır, ancak altyapı, teknoloji ve hizmet seviyesi henüz her yerde ideal düzeyde değil. Hibritler bu noktada, şarj ve menzil kaygılarını azaltarak bir alternatif sunuyor. Hibritlere olan yüksek talep de bunu açıkça ortaya koyuyor. Mild hibrit, tam hibrit ve şarj edilebilir hibrit araçlar dahil hibrit araçlar 2021 yılında yüzde 8.4 paya sahipken, 2024'ye payları yüzde 18.8'e ulaştı. 2025 yılının ilk 5 ayında ise hibritlerin payı yüzde 28'lere ulaştı ve bu da önümüzdeki dönemde hibrit araçların daha da ön plana çıkacağını gösteriyor. Hibritler, şu aşamada tam elektrikliye geçişte en doğru ve gerçekçi adım. Castrol açısından hibrit araçların da stratejimizde önemli bir yeri var. Hibrit modeller için yeni geliştirdiğimiz HYSPEC performans standardı ve özel ürünlerimiz bunu ortaya koyuyor" dedi.