Çinliler Avrupa'da üretici oluyor

Avrupa'yı kasıp kavuran Çinli markalardan Chery İspanya'da, BYD Macaristan'da, Dongfeng İtalya'da Leapmotor Polonya'da fabrika kurarken MG İngiltere'de yer baktığını duyurdu. Türkiye için henüz kapı kapanmasa da Çinli markalardan kesinleşen bir yatırım haberi gelmedi.

SÜMER DEMİRCİLER

Dünyanın en büyük otomotiv pazarı Çin'de Alman markaların ilk üretim tesislerini kurmasının üzerinden neredeyse 40 yıldan fazla zaman geçti. En büyük korkuları Çin'in daha uygun maliyetle ürettiği otomobilleri Avrupa'ya satmasıydı. Geçtiğimiz 10 yılda bunu deneyen Çinliler, üretim kalitesi, tasarımdaki zayıflıkları ve Avrupalıların içten yanmalı araçlardaki teknoloji üstünlüğü yüzünden başarısız oldular. Ancak elektrikli otomobillerle birlikte kartlar yeniden dağıtılıyor. Transfer ettikleri Avrupalı tasarımcılar sayesinde Çinli markalar artık çok göz alıcı modeller üretiyor. Batarya teknolojisinde liderler. Otomobil üretiminde teknik eksikliklerini çoktan kapattılar. Devlet destekli ve devasa bütçeleri olan otomobil markalarıyla rekabette öne çıkıp Avrupalıların korkulu rüyası oldular. Avrupa, Çin'den ithal edilen otomobillere engellemeler getirmeyi uzun süredir konuşmasına rağmen, özellikle Alman ve Fransız markaların Çin'deki büyük yatırımları nedeniyle önemli bir adım atmaya cesaret edemedi. Artık Çinli markalar olası yaptırımlardan kurtulup, pazara yakın olmak için birbiri ardına Avrupa genelinde fabrika açmaya başlıyor.

CHERY, İSPANYA'DA

Çin'in en çok ihracat yapan markası Chery, Avrupa'daki üretimine Nissan'nın İspanya Barselona'daki eski fabrikasında başlayacağını geçtiğimiz ay duyurmuştu. EV Motors ile ortaklık kuran şirketin üretimi bu yıl sonunda başlayacak. Öncelikle markanın yeni SUV'u Omoda 5'in elektrikli versiyonunun üretileceği tesiste 2029'a kadar yılda 150 bin adet aracın bantlardan çıkması planlanıyor. 2025 yılında İspanya'daki tesise iki yeni modelin daha eklenip, hibrit versiyonların da üretilmesi bekleniyor. Ayrıca Çinli marka İspanya dışında İtalya'da da bir tesis açmak için görüşmelerde bulunduğunu açıklamıştı.

KAPIYI ARALIK BIRAKTI

Türkiye pazarına hızlı bir giriş yapıp bu yılın ocak-nisan döneminde toplam 20 bin 784 adetlik önemli bir satış başarısı yakalayan Chery, ülkemizde sadece hibrit motorlu SUV modellerini satışa sunuyor. Kısa süre sonra lüks SUV Jaecoo'nun da satışına başlayacak olan marka, Pekin Otomobil Fuarı'nda Türkiye'ye planladığı yatırımın kapısını kapatmadığını açıklamıştı. İspanya fabrikasında üretilecek yüzde 100 elektrikli modellerin Ticaret Bakanlığı'nın yılbaşında uygulamaya başladığı 7 bölge/20 yetkili servis kuralına takılmayacak olması ülkemizde yeni üretim tesisinin açılması olasılığını zayıflatıyor.

BYD İLK FABRİKAYI MACARİSTAN'A AÇIYOR

Avrupa'daki ilk tesisini Macaristan'da açacak BYD, Avrupa'da yüzde 5 pazar payına ulaşmayı planlıyor. Üretimine 2026'dan önce başlayacak tesisin yıllık kapasitesi 150 bin adet olacak ve kısa süre sonra kapasite ikiye katlanacak. BYD, 2030 yılına kadar Tesla'yı geçerek Avrupa'nın en büyük elektrikli araç markası olmayı planladığını açıklamıştı.

KÜÇÜK LEAPMOTOR POLONYA'DA ÜRETİLECEK

Özellikle küçük elektriklilerde uzman Çinli Leapmotor'a geçtiğimiz yıl 1.5 milyar euro yatırım yapan Stellantis, şirketin yüzde 20'sini aldı. Ülkemizde Leapmotor T03'ün bu yaz Stellantis'in Polonya fabrikasında üretilmesi planlanıyor. Ayrıca Stellantis'in İtalya Torino'daki Mirafiori fabrikasında yılda 150 bin adet üretilmesi de gündemde.

MG YER BAKIYOR

Türkiye'ye ilk giren Çinli markalardan MG de Avrupa pazarında üretim yapmak için uzun süredir çalışmalarını sürdürüyor. Çinli dev üretici SAIC çatısı altında olan MG'nin köklerinin dayandığı İngiltere aynı zamanda en büyük pazarı. Üretim için İngiltere başta olmak üzere AB'deki başka seçenekleri de değerlendiren markayı Türkiye Distribütörü Doğan Trend Otomotiv, uzun süredir ülkemize yatırıma ikna etmek için çaba gösterdiği biliniyor. Ancak henüz olumlu bir dönüş yaşanmadı.

DONGFENG DE İTALYA DEDİ

Otomobilde gerileyen yıllık üretim kapasitesini yükseltmek isteyen İtalyanlar, Çinli markalara son derece davetkar olunca yatırımları da çekmeye devam ediyor. Çinli Dongfeng Motor, yılda 100 bin adetten fazla araç üretecek bir fabrika açmak için İtalyan hükümetiyle anlaşmak üzere.

TEK KORUMA TÜRKİYE'DEN

Türkiye, Çin ve serbest ticaret anlaşmamız olmayan ülkelerden ithal edilen elektrikli otomobil modelleri için yüzde 55'e varan Gümrük Vergisi uyguluyor. Kısa süre sonra Çinlilerin Avrupa'da üretilen modelleri, tek yaptırım uygulayan ülke olan Türkiye'ye gümrük duvarlarına takılmadan kolayca girecekler.