Türkiye'yi Avrupa ile arasında köprü olarak gören Çin otomotiv markaları, Türkiye operasyonlarını artırmaya devam ederken pazara sundukları elektrikli modellerle de rekabete ortak oluyor. Çin firmalarının Türkiye pazarından aldıkları pay yüzde 4.54'e ulaştı.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarında toplam satış, bu yılın ocak-ekim döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 63.7 artarak 958 bin 942 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemler itibarıyla otomobil satış sayısı yüzde 67.8 artışla 749 bin 501 adet, hafif ticari araç satış sayısı da yüzde 50.6 artışla 209 bin 441 adet oldu. Toplam satış sayısının yıl sonunda rekor kırarak 1 milyonu aşması bekleniyor.
SAYI 9 MARKAYA ÇIKTI
Türkiye otomotiv pazarındaki gelişmeler ve potansiyel birçok ülkeden üreticinin dikkatini çekiyor. ODMD listesine göre pazardaki marka sayısı 51. Fransız ve Alman firmaları ağırlıkta. Yerli üretim yapan markaların yanı sıra Güney Kore ve Japonya markaları da pazarda güçlü oyuncular arasında bulunuyor. Son dönemde Çin markalarının Türkiye'ye ilgisinde belirgin bir artış gözleniyor. Bu durum, pazara giren firma sayısına da yansıyor. Türkiye otomotiv pazarında dünyanın lider elektrikli otomobil üreticisi BYD'nin de dahil olmasıyla Çin menşeli marka sayısı 9'a yükseldi. Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Voyah, Hongqi, DFSK ve BYD gibi Çin markaları Türkiye'de satışa başladı. DFSK ve Chery içten yanmalı motora sahip otomobilleri Türkiye pazarında satışa sunarken, MG hem elektrikli hem içten yanmalı, diğer markalar da elektrikli modelleriyle Türkiye'de boy gösteriyor.
ÇİN FİRMALARININ 10 AYLIK SATIŞLARI
Marka Toplam
Chery 31.040
MG 9.867
SKYWELL 2.041
LEAPMOTOR 310
SERES 289
HONGQI 15
BYD 1.500(hedef/'23)*
DFSK 5.000(hedef/'24)*
VOYAH 200 (hedef/'23)*
Toplam 43.562
(*) 2023 ve 2024 hedef.
JAPON MAZDA RESMEN AYRILDI
Türkiye'de varlığı uzun süredir hissedilmeyen Mazda, sonunda resmen otomotiv pazarından ayrıldı. Japon marka, kanuni zorunluluklar nedeniyle 10 yıl boyunda yedek parça desteği sağlamaya devam edecek. Distribütörsüz doğrudan pazarda bulunan Mazda, uzun süredir Türkiye'de satış yapmakta zorlanıyordu. Avrupa'da önemli satış rakamlarına ulaşan markanın Türkiye'deki başarısızlığı ile ilgili olarak uygun motorların bulunmaması, E-Call sistemi için çözüm üretilmemesi gibi nedenler gösteriliyordu. Türkiye'deki yıllık satış adedi 200'ün altına inen marka, sonunda tümüyle pazardan çekildiğini açıkladı. Tasarım ve teknoloji açısından iddialı modelleri bulunan Mazda'nın Türkiye pazarında marka bilinirliği de yüksek.