Çin'den ithal otomobil 500 bin lira zamlandı

Bu yılbaşında Çin'den ithal elektrikli otomobile getirilen % 40 ek Gümrük Vergisi 7 Temmuz'dan itibaren benzinli ve hibrite de uygulanacak. KDV ve ÖTV eklenince en uygun Çinli otonun fiyatı bile 500 bin TL zamlanacak.

SÜMER DEMİRCİLER

Çin üretimi elektrikli otomobillere getirilen yüzde 40 ek Gümrük Vergisi temmuz ayından itibaren tüm otomobillere uygulanmaya başlayacak. 8639 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca uygulanacak ek Gümrük Vergisi araç fiyatının yüzde 40'ı 7 bin doların altındaysa vergi 7 bin dolar olarak ödenecek. Yeni vergi uygulaması 7 Temmuz 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek.

EK VERGİ YÜZDE 50

İthal edilen en düşük fiyatlı Çinli otomobil fiyatı, yüzde 10'luk Gümrük Vergisi üzerine getirilen yüzde 40 ek vergiyle birlikte yüzde 50'ye yükselecek. Alınan ek Gümrük Vergisi en düşük fiyatta bile 7 bin dolar olarak uygulandıktan sonra, aracın satış fiyatına yüzde 20 KDV ve yüzde 80 ÖTV eklenecek. Böylelikle Çin'den ithal edilen en düşük fiyatlı binek otomobilin güncel satış fiyatı bile 500 bin TL yükselecek. Örneğin, Türkiye pazarında çok satılan Çinli marka Chery'nin Omoda 5 modelinin güncel olarak 1.3 milyon TL olan satış fiyatı, 7 Temmuz itibarıyla ek vergilerle 1.8 milyon TL'den başlayacak.

TÜM ARAÇLARI KAPSIYOR

İlave Gümrük Vergisi uygulaması, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) listesinde 87'nci fasılda listelenen motorlu kara taşıtı, traktör, bisiklet, motosiklet ve diğer kara taşıtları, bunları aksam, parça ve aksesuarlarının tamamı için geçerli olacak. Uygulama, silindir hacmi fark etmeksizin hibritler dahil içten yanmalı motorla çalışan tüm otomobilleri kapsıyor.

OSD İSYAN ETMİŞTİ

Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, 2024 yılı başında yürürlüğe giren elektrikli Çinli araçlar için getirilen düzenlemenin benzerinin, içten yanmalı otomobillere de uygulanması için çağrıda bulunmuştu. Eroldu, Çin ile dış ticaret açığının 5 kat artışla 2.2 milyar dolara çıktığına dikkat çekerek, "Sanayi Bakanlığı bu işin elektrikli tarafına müdahale etti. Fakat burada da içten yanmalı otomobillerin ne kadar büyük olduğunu ve büyümeye devam ettiğini görüyoruz" açıklamasını yapmıştı.

YERLİYE DESTEK İTHALATA FREN

Ticaret Bakanlığı da ilave Gümrük Vergisi hakkında yaptığı açıklamada, "İthalat Rejimi Kararı ve eklerinde taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar, tüketici güvenliği, kamu sağlığının korunması, yerli üretimin pazar payının korunması, yurtiçine yatırımların özendirilmesi ve cari açığın (döviz açığı) düşürülmesi amaçları doğrultusunda gerekli düzenlemeler ilgili kurumlar ile istişare içerisinde yapılmaktadır. Ticaret Bakanlığımız, yerli üretim, istihdam, dış ticaret ve cari işlemler dengesi hedeflerine ulaşılması amaçları doğrultusunda, ithalat politikalarını etkin bir şekilde düzenlemeye ve uygulamaya devam edecektir" dedi.

PAYLARI YÜZDE 10'U GEÇTİ

Türkiye ile Çin arasındaki ticaret dengesine bakınca gelen yasağın nedeni daha net ortaya çıkıyor. 2019'da Çin ile otomotiv ticaretinde Türkiye 426 milyon dolar açık verirken, bu rakam 2022'de 1.2 milyar dolara, 2023'te yaklaşık 2.5 milyar dolara yükseldi. Sadece otomobilde 1.2 milyar dolarlık açık verildi. Pandemi öncesine göre 5 kat artış yaşandı. Türkiye'nin otomobil ithalatında 2019'da Çin'in payı sadece yüzde 0.1 seviyesinde gerçekleşmişti. Geçen yıl Çinli markaların pazar payı yüzde 7'ye çıkarken, bu yılın ilk 5 aydında yüzde 10.2 seviyesine ulaştı.