SÜMER DEMİRCİLER
Uygulanan yüksek gümrük tarifeleri, devreye alınan zorlaştırıcı önlemler Çinli otomobil markalarının yükselişini durduramıyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) verilerine göre, 2020 yılında Avrupa elektrikli otomobil pazarından sadece yüzde 2 pazar payı alabilen Çinli markalar, 2023 yılında bu payı yüzde 8'e çıkardı. Bu da başta Almanlar olmak üzere geleneksel markaların satış ve kârlılıklarında önemli bir baskı oluşturuyor. Yılın son dönemecine girilirken Avrupalı markaların yayınladığı bilançolarda Çinli üreticilerin yarattığı tahribat daha da net şekilde ortaya çıkıyor.
Toplam satışlarının 3'te 1'ini Çin pazarında gerçekleştiren Alman markalar, bu devası pazardaki kayıpları yüzünden zorlu günler yaşamaya hazırlanıyor. Çin pazarındaki satış ve karlılıkları hızla düşen markalar arasında en büyük kayıp VW Group'ta yaşanıyor.
87 YILDA İLK OLACAK
Son verilere göre Volkswagen'in satışları Çin'de yüzde 19.3, Mercedes'in satışları yüzde 6, BMW'nin satışları yüzde 4.7, Porsche'nin satışları ise yüzde 33 azaldı. Çin pazarının en çok satan Alman markaları arasında ilk sıraları yıllardır bırakmayan VW liderliği ilk kez Çinli marka BYD'ye kaptırdı.
Alman otomotiv üreticisi Volkswagen (VW) Grubu'nun, temmuz-eylül döneminde kârı yüzde 41,7 düşerek 2 milyar 855 milyon euro'ya indi. Audi, Bugatti, Seat, Skoda ve Porsche markalarını da bünyesinde bulunduran grubun geçen yıl temmuz-eylül döneminde 4 milyar 894 milyon euro olan özel kalemler öncesi kârı, bu yılın üçüncü çeyreğinde yüzde 41,7 düşüşle 2 milyar 855 milyon euro olarak gerçekleşti. Grubun, üçüncü çeyrekteki araç satışları ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8,3 düşerek 2 milyon 122 bine geriledi. Üçüncü çeyrekteki araç teslimatlarıysa bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7,1 azalarak 2 milyon 176 bine ve üretim yüzde 6,8 azalarak 2 milyon 25 bine indi. Volkswagen Grubu'nun, bu yılın ocak-eylül döneminde kârı ise yıllık yüzde 20,5 azalarak 12,9 milyar euro'ya geriledi. Anavatanında 87 yıllık tarihinde ilk kez fabrika kapatmayı tartışan marka onbinlerce kişiyi işten çıkartıp kalanlarından maaşında da yüzde 10 indirim yapmayı tartışıyor. Üç tesisini kapatmayı planlayan VW'nin Almanya'da 17 fabrikası ve yaklaşık 300 bin çalışanı bulunuyor.
DUVARLARI YIKIYORLAR
Çinliler, Almanları kendi evlerinde de zorlamaya başlayıp Avrupa'nın en büyük otomobil pazarı Almanya'yı hedef seçtiler. Özellikle elektrikli modelleriyle Alman markalarını anavatanlarında zorlamaya başladılar. AB yüzde 45'lere varan ek gümrük vergileriyle Çin istilasını önlemeye çalışırken Çinli markalar da Avrupa'da kurmaya başlayacakları tesislerle fiyat avantajlarını sürdürmeyi planlıyor. Önümüzdeki yıl Macaristan tesislerini devreye alacak BYD, 2026 yılından itibaren de Manisa fabrikasında üreteceği modelleri AB geneline gümrük duvarlarına takılmadan yollayacak. Çinli diğer üretici Chery, İspanya'nın ardından Türkiye'de kurmayı planladığı tesisiyle benzer stratejiyi izleyip, Avrupa genelindeki ağırlığını daha da yükseltmeyi planlıyor.
AUDI BELÇİKA KAPANIYOR
Grup markalarından AUDI de Belçika'nın başkentinde Q8 modelini ürettiği tesisini önümüzdeki yıl şubat ayında kapatacağını duyurmuştu. Yatırımcı aranmasına rağmen bulunamadığı için kapanmaktan kurtulması zor görünün fabrikada 3 binden fazla kişi çalışıyor. Sendika ve çalışanların büyük tepkilerine rağmen marka fabrikayı kapatmak kararından vazgeçmediğini açıklamıştı.