Bu yılın modası şarjlı hibritler

Türkiye'de 2023'te sadece 2.479 şarjlı hibrit satılırken bu rakam 2024'te 10 bin adetlere yaklaştı. ÖTV avantajıyla bu yıl satışların 70-80 bin adetlere ulaşıp pazar paylarının yüzde 7'ye çıkması bekleniyor.

SÜMER DEMİRCİLER

Yaklaşık 10 yıldır üretimde olan şarj edilebilir hibrit (Plug-in hibrit) otomobiller, önceleri üst sınıf modellerde daha yoğun kullanılıyordu. Yüzde 100 elektrikli modellere geçişte önemli bir basamak olarak görülen bu teknoloji küçük kapasiteli bir batarya, elektrik motoru ve içten yanmalı motoru birlikte kullanıp, 70-80 km menzile kadar elektrikli sürüş sağlıyor. Bataryanın enerjisi bitince içten yanmalı motor devreye girip, şarj ihtiyacı olmadan uzun yolculuklarda büyük pratiklik sağlıyor.

MODEL SAYISI ÇOK

Yıllar içinde batarya ve elektrik motorlarındaki gelişmenin getirdiği maliyet avantajı sayesinde şarjlı hibrit teknolojisi, daha alt sınıf modellerde de sunulmaya başladı. Çinli üreticilerin hakimiyetinde olan teknoloji, emisyon cezalarından kurtulmakla boğuşan Avrupalı markaların da kurtarıcısı oldu. Avrupa pazarında emisyon kısıtlamaları ve trafikte içten yanmalı motorlu araçların giremediği yerlerde kullanılabilmesi avantajı sayesinde PHEV modellerin sayısı hızla artmaya başladı. Her ne kadar araştırmalar, sürücülerin büyük bir bölümünün araçlarını şarj etmeden sadece içten yanmalı motorla kullandığını gösterse de yaygınlaşan teknoloji satışları da yükseltiyor. Avrupa genelinde geçtiğimiz yıl satışları yüzde 10 artan modeller ürün yelpazelerini de önemli derecede büyüttü. Çoğunluğu Çinli markalardan olmak üzere Avrupa pazarında 200'den fazla şarj edilebilir hibrit model tüketici tercihlerini etkilemeye çalışıyor.

2025 ŞARLI HİBRİT YILI

Avrupa regülasyonlarına göre km başına 95 gr'ın altına inmesi gereken karbon salımını üreticiler elektrikli ve hibrit modellerle sağlamaya çalışıyor. Bu da plug in hibritlerin üretim adetlerini yükseltiyor. Avrupa genelinde şarjlı hibritlerin pazardan aldığı pay geçtiğimiz yıl yüzde 7 ila 10 seviyelerine ulaştı. Türkiye'deyse 2023 yılında 2.479 adet satışla yüzde 0.3 pay alan şarjlı hibrit satışları BYD'in lokomotifliğinde 2024'te 9.921 adet satış ve yaklaşık yüzde 300 büyüme gösterip yüzde 1 paya ulaştı. 2025 için toplam pazardaki şarjlı hibrit payının yüzde 7'lere ulaşıp Avrupa ortalamasını yakalaması bekleniyor.

YENİ MODELLER SIRADA

2025 yılında pazara, farklı marka ve sınıflardan çok sayıda şarjlı hibrit model gelecek. Bunlar arasında VW Golf, Tiguan, Tayron ve Passat'ın şarjlı hibrit modellerinin önemli satış adetlerini yakalaması bekleniyor. Motor hacmi 1.5-1.8 lt arasında değişen, yüzde 100 elektrikli sürüş menzili 70 km ve üzeri, km başına karbondioksit emisyon oranı 25 gr altında olan şarj edilebilir hibritlerin ÖTV oranı yüzde 30-60 arasında değişiyor.

ŞARJLI HİBRİT SATIŞLARI (ADET)

2023 2.479

2024 9.921

2025 70-80 bin*

(*) Tahmini

25 BİN ŞARJLI HİBRİT SATACAK

Şarj edilebilir hibrit pazarının açık ara lideri olduklarını vurgulayan BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergun, "15 Kasım'da gerçekleştirdiğimiz tanıtımın ardından, sadece 32 gün içinde 6 bin 601 adet aracı müşterilerimizle buluşturduk. SEAL U DM-i modelimiz, aralık ayında satılan her 10 şarj edilebilir hibrit aracın 8'ini oluşturdu" dedi. 2025 yılında toplam 50 bin adetlik şatış hedefleri olduğunu belirten Ergün, "Toplam satışlarımızın yüzde 40-50'sini şarj edilebilir hibrit modellerden oluşturmasını bekliyoruz. 2025 yılında ise farklı markaların da pazara yeni modeller sunmasıyla, şarj edilebilir hibrit araçların toplam pazardan yüzde 6-7 oranında pay almasını öngörüyoruz" açıklaması yaptı.