Bir elektrikli otomobil ne kadar yakar?

Türkiye otomobil pazarında, benzinli otomobiller 502 bin 639 adet satışla birinci, dizel otomobiller ise 111 bin 354 adetle ikinci sırada yer aldı.

Türkiye otomobil pazarında, bu yılın ilk 10 ayında benzinli otomobiller 502 bin 639 adet satışla birinci, dizel otomobiller ise 111 bin 354 adetle ikinci sırada yer aldı. Hibrit otomobil satışları 78 bin 387, otogazlı otomobil satışları da 8 bin 238 adet oldu. Elektrikli otomobil satışları ise yüzde 889.7'lik artışla 48 bin 883 adet seviyesinde gerçekleşti. Böylece elektrikli ve hibrit otomobil satışları 127 bin 270 adetle, dizel otomobil satışlarını geride bıraktı. Geçen yılın ocak-ekim döneminde 4 bin 939 elektrikli, 47 bin 90 hibrit otomobil satılmıştı.

ŞARJIN TİPİ ETKİLİ

Toplam satışlardaki pazar payı giderek artan elektrikli otomobili satın alırken tüketicilerin tercihlerini belirleyen en önemli konulardan biri ekonomik yakıt tüketimi oluyor. Elektrikten güç alan otomobillerin, her 100 kilometrede ortalama olarak 15-18 kWh arasında elektrik tükettiği belirtiliyor. Ancak her otomobilin bataryası farklı kapasiteye sahip olabileceği için elektrikli otomobillerin ne kadara dolacağı konusunda aracın modeli, özellikleri ve batarya kapasitesi belirleyici oluyor. Elektrikli otomobilde yakıt tüketimi hesabı, aracın hangi tip şarj ile doldurulduğuna göre de değişkenlik gösteriyor. Bunun yanı sıra dolum maliyetleri kullanılan şarj istasyonuna, konuma ve dolum yapılan saatlere göre de farklılaşıyor. Dolayısıyla 'Bir elektrikli otomobil kaç TL yakar?' sorusuna cevap vermek için pek çok faktörü göz önünde bulundurmak gerekiyor.

Ev tipi prizler, yavaş dolum sunmakla beraber en uygun maliyetli dolum yöntemi olarak kabul ediliyor. İstasyonlarda ve bazı AVM'lerde bulunan AC ve DC şarjlarda ise maliyet, şarj hizmeti sunan firmaların tarifelerine göre değişiyor.

TOGG T10X'İN ENERJİ MALİYETİ

Togg'un kısa ve uzun menzilli otomobillerinin dolum maliyeti, sahip oldukları bataryaların kapasitesi nedeniyle değişiklik gösterebiliyor. Kısa menzilli T10X, 52.4 kWh bataryasıyla 314 kilometre yol alabilirken, uzun menzilli versiyon ise 88.5 kWh bataryasıyla 523 kilometre yol gidebiliyor. Togg'un şarj ünitesi Trugo'yu baz alarak bir maliyet hesabı yapıldığında, kWs başına 180 kW'lık (hızlı şarj) ve 300 kW'lık (hızlı şarj) istasyonlarda birim başına dolum ücreti 7.99 lira, 22 kw'lık (yavaş şarj) istasyonlarda ise 5.95 TL oldu. Batarya kapasitesi 52.4 kWh olan kısa menzilli Togg'un bataryası Trugo istasyonlarında hızlı şarj ünitesi ile 418.6 TL'den dolarken, kilometre başına harcadığı enerji maliyeti de 1.33 TL oluyor. 88.5 kWs batarya kapasitesi bulunan 523 kilometre uzun menzilli T10X'in tam dolum maliyeti 707.1 lira olurken, kilometre başına harcadığı enerji de 1.35 lira seviyesinde kullanıcıların cebine yansıyor. Şarj tamamlandıktan sonra şarj istasyon alanında kalmaya devam edilmesi durumunda da dakika başına 0.5 lira ücret alınıyor.