Benzin, dizeli hem satışta hem pompada solladı

Petrol fiyatlarında yaşanan rekor düşüş pompaya yansıtılmaya başlanınca benzinin litre fiyatı 5.54 TL'ye inerken, motorinin fiyatı 5.75 TL'de kaldı. Otomobil satışlarında da benzinli motorun payı tarihte ilk kez yüzde 47.18'e ulaşıp dizel motorlu otomobilleri geçti.

SÜMER DEMİRCİLER

Ham petrol fiyatlarındaki düşüşün pompa fiyatlarına yansıtılmasıyla birlikte fiyatlar sürekli güncelleniyor. En son 14 Mart 2020 tarihinde benzine yapılan 51 kuruşluk indirimle birlikte İstanbul’da bir litre bezinin fiyatı 5.54 TL’ye kadar indi. Motorine indirim yapılmazken (Eurodizel) litre fiyatı 5.74 TL seviyesinde kaldı. En son indirimle birlikte Ankara’da benzinin litre fiyatı 5.63 TL olurken, bir litre motorin 5.75 TL’den satılıyor. İzmir’deyse benzinin litre fiyatı 5.64 TL’den, motorininse 5.76 TL’den satılıyor.

HER DEPODA 8 TL FARK EDİYOR

Benzin ve motorin arasındaki litrede 20 kuruşluk fark yaklaşık 40 lt’lik bir depoda 8 TL’lik fiyat farkına neden oluyor. Enerji Petrol Gaz İkmal İstasyonları İşveren Sendikası (EPGİS) açıklamalarına göre akaryakıt fiyatları, Türkiye’nin de dahil olduğu Akdeniz piyasasındaki işlenmiş ürün fiyatlarının ortalamasıyla dolar kurundaki değişiklikler baz alınarak rafineriler tarafından hesaplanıyor.

ÖNCE ZAM SONRA İNDİRİM

Benzine, uluslararası piyasada ton fiyatı 279 dolardan 289 dolara çıktığı için bugünden itibaren litre başına 7 kuruş zam bekleniyor. Bu artışla motorin ve benzin arasında fiyat farkının 12 kuruştan 5 kuruşa kadar ineceği tahmin ediliyor. Ayrıca petrol fiyatlarında devam eden düşüşün etkisiyle benzinin litre fiyatında 18 Mart gününden itibaren geçerli en az 6 kuruş, motorinde de 19 Mart tarihinden itibaren geçerli 20 kuruş düzeyinde indirim bekleniyor. 

MOTORİNDE TÜKETİM YÜKSEK

Ülkemizde yılda yaklaşık 31 milyar litre olan akaryakıt tüketiminin, 28 milyar litre gibi büyük bir çoğunluğunu motorin oluşturuyor. Ağır ve hafif ticari araçlar, deniz araçları, iş makinelerinin tüketimi bu rakamda büyük rol oynuyor. Türkiye’de rafineriler iç pazardaki tüketim düşük olduğundan üretilen benzinin yaklaşık 4 milyar litrelik kısmını ihraç ediyor. Motorindeyse talep karşılanamadığından önemli bir kısmı ithal ediliyor. 

LPG’NİN PAYI ARTIYOR

Benzinli motorların payının artmasının bir başka nedeni de LPG dönüşümüne uygun olmaları. Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre 2010 yılında 2 milyon 900 bin olan LPG’li araç sayısı, 2019’un son aylarında iki kat artışla 5 milyonu geçti.

BENZİNLİ MOTORU SEVDİK 

Pompa fiyatlarındaki avantajı dışında, son yıllarda daha da sıkılaşan emisyon kısıtlamalarıyla birlikte benzinli motorlar altın çağını yaşıyor. Türkiye’de otomobillerde ilk kez benzinli motorların payı dizeli geçti. Bu yılın iki ayında satılan toplam 59.746 otomobilin yüzde 43.45’i dizel, yüzde 47.18’i benzin motorlu oldu. 

OTOGAZ PAZARI BÜYÜYOR

Ülkemizde fabrika çıkışlı LPG sunan Dacia ve Honda dışında, standart benzinli motora sahip otomobiller sonradan oto gaz sistemine dönüştürülüyor. Her yıl yaklaşık 150 bin adet benzinli otomobil LPG sistemine geçiş yapıp, Türkiye LPG dönüşüm pazarının büyüklüğü 500 milyon liraya ulaşıyor.