SÜMER DEMİRCİLER
Hızla artan akaryakıt fiyatları otomobil kullanmanın maliyetini her geçen gün yükseltiyor. Litre fiyatı 5 TL civarına yerleşen benzin fiyatlarıyla, daha ucuz olan motorin fiyatı da neredeyse birbirine eşitlendi. Artık en az yakıtla en çok kilometre yapmak cüzdanlar için önemli hale geldi. Aslında sürücülerin ekonomik sürüş özelliklerini öğrenip, temel noktalara dikkat ederek otomobilini en verimli şekilde kullanması mümkün.
GAZ PEDALINA DİKKAT!
Otomobillerin en ekonomik şekilde kullanılmasının altın anahtarı ve ekonomik sürüşün ilk kuralı sağ ayaktan, yani gaz pedalından geçiyor. Otomobille hız yapmak için gaz pedalının sonuna kadar basmak gerekmiyor. Önemli olan ideal hız seviyesine sakince çıkmak ve bu hızı özellikle uzun şehirlerarası yollarda korumak çok önemli.Otomobiller uzun yolda sabit hızla en ideal tüketimle yol alırlar. Ani hızlanmalardan kaçınıp, yokuş aşağıya inerken gaz pedalına dokunulmaması tüketimi minumum seviyeye indirir. Otomobille yapılan 90 km/s'den sonraki her 1 km/s artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km/s hızla giden bir araç 80 km/s hızla giden bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir. Hız arttıkça bu tüketim değeri de yükselir. Örneğin 90 km/s sabit hızla giderken 100 km’de ortalama 7 lt olan tüketim, 130 km/s hızlarda 11, 12 litreleri bulur.
BAKIMSIZ MOTOR ÇOK YAKAR
Bu da her 100 km’de 25 TL’lik daha fazla yakıt anlamına gelir. Otomobilin motorunun bakımsız olması, özellikle hava filtrelerinin değiştirilmesi yakıt tüketimini yükseltir. Yağı özelliğini yitirmiş veya eksiltmiş bir motor hem yüksek maliyetli onarımlar açar hem de her 100 km’de 1 litre fazladan tüketime neden olur. Günümüzün modern motorları çalışır çalışmaz hareket etmeye uygundur. Motorlar en yüksek tüketimlerine soğukken ulaşır. Bu nedenle hemen yola çıkıp, yapılan km'lerle birlikte ısınmasını beklemek tüketimi azaltır.
DOĞRU VİTES ÖNEMLİ
Eğer manuel bir otomobil kullanıyorsanız vites seçimi yakıt tüketimi açısından daha fazla önem taşıyor. Motorlar çoğunlukla maksimum tork değerlerini en verimli olarak 2000-3500 d/d aralığında üretirler. Devir saatini bu aralıkta koruyup, en yüksek vitesle yol almak yakıt tüketimini en aza indirir.
Ani hızlanma yapmayın
Özellikle yoğun trafikte yakın takip mesafesi, ani fren sonrasında gaz pedalına yüklenip ani hızlanmalar tüketimi yükseltir. Sık sık şerit değiştirmek, gereksiz sollamalar, kırmızı ışıklara hızlı girilip fren yapılması tüketimi körükler. Ayrıca otomobilinizde başta portbagaj gibi kullanmadığınız ağırlıkların taşınması yakıt tüketimini önemli derecede yükseltir. Taşınan her 100 kg’lık ağırlık 100 km’de 1 litre fazladan tüketim anlamına gelir. Özellikle uzun yolculuklarda iç mekanda kaza anında fırlayabilecek eşyalar bulundurmayın. Arka cam siperliğinde asla eşya taşımayın. Sürüş için uygun kıyafetler ve ayakkabı seçin.
İşte altın kurallar
-Otomobilinizin bakımı yapılmamış, bujileri eski, filtreleri değişmemiş ve rot-balans ayarları kötüyse tüketim artar.
- Hız limitlerinin aşılması, ani fren yapılması yakıt tüketimini her 100 km için yüzde 20-40 arasında yükseltir.
- Lastik basınçları da yakıt tüketimi doğrudan etkiler.
- Rüzgar direnci beraberinde yüksek tüketimi getirir. 90 km/s ile, 130 km/s hız arasında, her 100 km'deki tüketim ortalama yüzde 30 fazlalaştırır.
- Aracın üstünde port bagaj taşınması tüketimi ortalama yüzde 15 yükseltir.
- Yanlış klima kullanımı, sürekli sıcaklık değişimi yüzünden klima motor devrini, bu da yakıt tüketimini 100 km’de yarım litre yükseltir.
- Doğru motor devri ve sabit hız yakıt tüketimini önemli derecede azaltır.
- Bekleme yaparken kontağı açık bırakmak tüketimi yükseltir. Uzun yolda hız sabitleme sisteminiz varsa kullanmak hem trafikteki radarlardan hem de yüksek yakıt faturasından korur.
-Kalabalık trafikte eğer varsa start stop sistemini devreye almak oldukça etkili bir yöntemdir.