SÜMER DEMİRCİLER
Belçika Brüksel'de bu yıl kapılarını 27'inci kez açan Avrupa'nın en büyük otobüs fuarı Busworld 2025, Çinli ve Türk üreticilerin büyük kapışmasına sahne oldu. Fuara en büyük katılım 107 firma ile Türkiye'den gelirken Çin'den 87 firma, Almanya'dan da 70 firma katılım sağladı.
PAZAR 10 KAT ARTTI
Avrupa'da şehir içi taşımacılığa yönelik kullanılan elektrikli otobüs pazarı da hızla büyüyor. Özellikle AB fonlarının desteğiyle satışları hızla artan modeller önemli bir pazar oluşturuyor. 2018 yılında AB genelinde 750 elektrikli otobüs satılırken geçtiğimiz yıl bu rakam yaklaşık 10 kattan fazla artışla 7 bin 779 adede çıktı. 2025 sonunda toplam satışların 10 bin adetleri geçmesi bekleniyor.
Büyüyen Avrupa elektrikli otobüs pazarında Avrupalı markaların satış adetleri düşerken, Çinli ve Türk firmalar arasında kıyasıya bir rekabet yaşanıyor. Bu rekabet Busworld 2025 Otobüs Fuarı'nda açıkça hissediliyor. En büyük, en gösterişli ve en iyi düzenlenmiş geniş katılımlı stantlar Türk markalarının olurken, Çinli firmalar da sergiledikleri çok sayıda modelle dikkatleri çekti.
TÜRK MARKALAR ÖNDE
Fuara başta Anadolu Isuzu, BMC, Bozankaya, Habaş, Karsan, Otokar, Temsa gibi üretici markalarımız ve çok sayıda yan sanayi firmamız katılım gösterdi.
Yerli markalarımızdan Anadolu Isuzu fuarda yeni geliştirdiği Grand Toro XL, Citiport 12 Class 2 ve elektrikli araçları Novociti Volt, Citivolt ve Novo Volt modellerini sergiledi. Otokar, fuarda 7 aracıyla yer alırken açık alanda otonom e-CENTRO ve e-TERRITO modellerini tanıttı.
ELEKTRİKLİ OTO İÇİN ÇİNLİLER KAPIMIZI ÇALIYOR
Elektrikli otobüs pazarında Çinli markalar ile kıran kırana rekabet eden yerli üreticimiz Karsan da 2019'da yılda 67 olan elektrikli araç satışını bu yılsonunda 10 kattan fazla yükselterek 700 adede çıkartmayı planlıyor. Avrupa'da gerek üretim kaliteleri gerekse pazarlara erişim kolaylıkları nedeniyle büyük şansları olduğunun altını çizen Karsan CEO'su Okan Baş, "Ülkemizde yan sanayimiz çok güçlü. Fuara bakınca yan sanayi firmalarımızın ne kadar büyük olduğu da hemen görülüyor. Çinliler ile Avrupa pazarlarında yarışıyoruz. Üretimlerin belli oranda AB sınırlarında olması gibi zorunluluklar elimizi güçlendiriyor" dedi. Karsan'nın minibüs ve otobüs dışında binek otomobil üretimi yaptığını da hatırlatan Okan Baş, Çinli markaların AB genelindeki yaptırımları aşmak için üretim ortakları aradığını ve bunun için birçok Çinli markanın da elektrikli otomobil üretimi için kapılarını çaldığını açıkladı.
600 KİLOMETRE MENZİLLİ TEMSA
Fuarda TEMSA, 9 metrelik yeni şehir içi otobüsü Avenue Neo'yu tanıttı. 75 yolcu kapasitesi ve 600 kilometreye varan menziliyle, ulaşım çözümleri sunacak şekilde geliştirilen Avenue Neo, 300 kW DC bağlantıyla yüzde 100 şarja 75 dakikada ulaşabiliyor. Markanın Adana'daki tesislerinde tasarlanan Avenue Neo'nun batarya paketlemesi, yazılımı ve geliştirme süreçlerinin tamamı şirket bünyesinde gerçekleştiriliyor.