Artan ÖTV'ye rağmen pazar rekora koşuyor

Otomotiv pazarı ÖTV düzenlemesine rağmen vites düşürmedi. Toyota CEO'su Ali Haydar Bozkurt “Pazarda olumsuz bir tepki yok. Bu yıl 85 bin adetle kendi rekorumuzu kıracağız. Toplam pazar 1.3 milyona ulaşır” dedi.

SÜMER DEMİRCİLER

Geçtiğimiz ay ÖTV oranlarında yapılan değişiklikle rağmen piyasanın satış hızı düşmedi. Yüzde 100 elektrikli modellerde yüzde 10'dan yüzde 25'e çıkmasına rağmen, özellikle yerli üretim bazı modellerde yüzde 70'e düşen ÖTV oranları satışları frenlemedi. "Geçtiğimiz ay gerçekleşen ÖTV değişikliğinin ardından herkes, 'Pazar buna nasıl tepki verecek?' diye bekliyordu. Şu ana kadar gözlemlediğimiz kadarıyla, olumsuz bir tepki yok. Bu hızla giderse Ağustos ayının da satışların 100 bin üzerinde çıkması şaşırtıcı olmayacak" açıklaması yapan Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ. CEO'su Ali Haydar Bozkurt, "2025'in ilk 7 ayında beklenenin üzerinde bir pazar adedi elde edildi ve geçen yılın üzerinde bir tempo ortaya çıktı. Bu hızla devam edilirse pazar, 1 milyon 250 bin-1 milyon 300 bin arasında bir adede doğru gidiyor" dedi.

TARİHİ REKOR KIRACAK

Toyota olarak bu yıl Türkiye'de kendi tarihi rekorlarını kıracaklarının altını çizen Ali Haydar Bozkurt, "Yılı 85 bin adedin üzerinde toplam satışla kapatmayı planlıyoruz. Toyota Türkiye olarak bizim meselemiz aslında satmak değil, araç bulmak. Toyota dünyanın en çok satan markası. Her ülkeden yüksek araç talebi devam ediyor. Dolayısıyla her modelden istediğimiz adetleri alamayabiliyoruz. Geçtiğimiz yılı 61 bin adetle kapatmıştık ve bu yılı 85 bin adetle tamamlayacağız. 17-20 bin adet üzerinde olabilecek potansiyelimiz varken bazı modellerde istediğimiz adetleri alamadığımız için yılı 85 bin adetlerde kapatacağız" değerlendirmesini yaptı.

COROLLA CROSS'TA LİDER

"Bu yıl Corolla Cross Hybrid satışlarını 11-12 bin ile kapatacağımızı öngörüyoruz. Bu adetlerle aslında talebin ancak yarısını karşılayabiliyoruz" diye konuşan Bozkurt, "AB'ye tahsis edilen Corolla Cross'ların yüzde 20'sini biz alıyoruz ancak bu dahi yetersiz kalıyor. Türkiye, bu yoğun taleple birlikte Avrupa'da Corolla Cross'un en büyük pazarı haline geldi. C-SUV segmentinde yer alan C-HR Hybrid ve Corolla Cross Hybrid modellerimiz ile segment liderliğimizi koruyoruz. Ayrıca Corolla Sedan Hybrid'de de adet bulmaya çalışıyoruz" dedi.

SUV'UN PAYI YÜZDE 52

Toyota'nın uzun yıllardan bu yana sedan modelleriyle Türkiye'de güçlü bir konum elde ettiğini hatırlatan Bozkurt, son yıllarda ise SUV'ların öne çıktığını kaydetti. Bozkurt, "Binek araçlarımızdaki SUV satış oranımız yüzde 37 iken, 2025 yılı sonunda bu oran yüzde 52'ye yükselecek. Yaris Cross Hybrid, Toyota C-HR Hybrid, Corolla Cross Hybrid, RAV4 ve Land Cruiser Prado olmak üzere en iddialı SUV'lara sahibiz" dedi.

BİR YILDA 1.4 MİLYON FİDAN

ALJ Türkiye bünyesinde yer alan Toyota, Lexus ve BYD markalarından satılan her bir araç için 10 fidan kampanyası başlatmıştı. Ağaç seferberliği ile 1 yılda 1.4 milyon fidan dikilmesi hedefleniyor. Araç seferberliği projesinin 150 milyon liralık bütçeyle hayata geçeceğini söyleyen Bozkurt, ALJ Türkiye çatısı altındaki üç markadan satılan her araç için 10 fidan dikiyoruz. ALJ Türkiye olarak yıllık ortalama satışımızın 140 bin civarında olacağını tahmin ediyoruz ve böylece 1 yılda 1.4 milyon fidanı toprakla buluşturacağız. Bunu her yıl yapacağız ve bu konuda OGEM-VAK ile çalışıyoruz. Biz bu seferberliğe farklı sektörleri de davet ediyoruz. Mesela Castrol Türkiye, biz duyuru yaptıktan 1 gün sonra seferberliğimize katıldı. REYSAŞ da bizi aradı ve onlar da 1 hatıra ormanı oluşturacaklar" diye konuştu.