Ağır vasıta elektriği biraz ağırdan alıyor

En yeni elektrikli ve hidrojenli kamyonların boy gösterdiği Hannover Fuarı'nda açıklama yapan ağır ticari markaları ‘Türkiye'de elektrik konusunda hazırız, altyapının güçlenmesini bekliyoruz' mesajı verdi.

SÜMER DEMİRCİLER

Binek otomobillerde son yıllarda hızla gelişen elektrik teknolojisi, ticari tarafta da büyük atılımlar yapıyor. Çok büyük şarj kapasiteleri gerektiren devasa bataryaları, uzun menzil ihtiyaçlarıyla yeni bir dönüşümün yaşandığı ağır ticari araç sektöründe tüm markalar yeni teknolojiler geliştiriyor. Türkiye, Almanya'nın Hannover kentinde düzenlenen IAA Transportation Fuarı'na, ev sahibi Almanya'nın ardından Çin ve İtalya ile birlikte en fazla katılım gösteren ülkelerden oldu. Fuarda global çapta da birçok marka yeni modellerini sergilerken geleceğe bakışlarının da ip uçların verdi.

ALTYAPI BEKLENİYOR

"Türkiye'de elektrikli ağır vasıta konusunda markalar hazır. Ancak altyapının biraz daha güçlenmesi gerekiyor. Biraz daha gelişmesi gerekiyor" açıklaması yapan Doğuş Otomotiv Scania Satış Müdürü Bayazıt Canbulat, "Ağır vasıta tarafında müşterilerimiz, iş ortaklarımız inanılmaz hevesli. Ama bir ağır vasıta yola çıktığı zaman bin kilometre yol yapması gerekiyor. Türkiye içinde bu kurtarabilir ama Avrupa'ya gittiği zaman Bulgaristan'da, Romanya'da, Yunanistan'da bu şarj aletlerinin hazır olması gerekiyor" dedi.

LOJİSTİK MARKALARI GÜÇLÜ

"Elektrikli araç dönüşümünde Türkiye inanılmaz yol kat etti" diye konuşan Canbulat, "Avrupa'ya göre şarj soketi başına düşen araç sayısı Türkiye'de 5,4. Ama Avrupa'da bu 11'ler civarında. ancak genel olarak yollardaki şarj istasyonları binek araçlara göre dizayn edilmiş durumda" diye konuştu. Türkiye'nin diğer ülkelere kıyasla bu sorunu biraz daha hızlı aşabileceğini vurgulayan Canbulat, Türkiye'deki lojistik firmalarının çok güçlü olduğunu, kendi yerlerine bu alt yapıyı daha hızlı adapte edebileceklerini söyledi.

PLANLAR YAPILIYOR

Doğuş Otomotiv'in ve Scania'nın bir pazara girmeden önce satışa sunacakları aracı önce getirip denemek ve sonra satmak gibi bir felsefesi olduğunu anlatan Canbulat, "O aracın altyapısıyla ilgili bütün problemleri ortadan kaldırırız. Bunun satış sonrası, yedek parçasıyla ilgili bütün hazırlıklarımız. Dolayısıyla bizim satış sonrası tarafımız hazır. Yedek parça tarafında dünyanın en büyük yedek parça depolarından bir tanesine sahibiz. Birazcık altyapının gelişmesini beklemekte fayda var. Yoksa aracı gördünüz. Araç denendi zaten, aracı getirmekte problem yok. En kolay iş aracı getirmek" dedi.

PAZAR 31 BİNİ GEÇER

Türkiye'de 16 ton ve üzeri ağır ticari araç pazarının 2024 yılının ilk 8 ayında 22 bin 200 adet olarak gerçekleştiğini belirten Canbulat, "Biz ağustos sonu itibarıyla geçen seneye göre pazar payımızı yüzde 5 artırdık, 2 bin 11 adede ulaştık. Sene sonuna doğru bu adetlerimiz de aynı hızda devam ettirmeyi planlıyoruz. Pazara gelirsek pazar geçen seneye göre birazcık daha aşağıda seyrediyor. Türkiye'deki lojistik sektörünü, 'inşaat, uluslararası ve yurt içi taşınma' olarak ayırıyoruz. Yurt içi taşıma ve uluslararası taşıma gene geçen seneye göre yavaş gitmekle beraber hareketli ama inşaat sektörü geçen seneye göre neredeyse yarı kapasiteyle gidiyor diyebiliriz. Bu da araç alımlarını da etkiliyor. Geçen yıl ilk 8 ayda pazar 24 bin civarındaydı, bu yıl 22 binler civarında oldu. Bu yıl sonu pazarın 31 binin üzerinde kapanmasını bekliyoruz. Geçen yıl 37 bin civarında kapanmıştı" açıklaması yaptı.


Doğuş Otomotiv Scania Pazarlama Müdürü Ömer Madazlıoğlu İsveç'in Södertälje kentinden tamamen elektrikli Scania 40R ile yola çıkan kadın sürücülerin 3 bin 300 kilometrelik yolculuk sonunda Türkiye'ye ulaşmasının markanın elektrikli konusunda ne kadar hazır olduğunun bir göstergesi olduğunu söyledi. Elektrikli ağır vasıtaların batarya kapasitelerinden dolayı AC şarjla (yavaş şarj) dolum yapılamadığını belirten Madazlıoğlu "Dolayısıyla DC istasyona bağlanmak durumunda araçlar. Eğer firmalar kendi yatırımını yapıp DC istasyonunu kendi park alanında kurarsa ve bunu ilerleyen dönemde sürdürülebilir bir enerjiyle de desteklerse o zaman daha farklı ve makul bir boyuta gelir elektrikli ağır vasıta pazarı" diye konuştu.