LGS sonuçları bugün açıklandı. Sonuçların ardından ailelerde ve öğrencilerde LGS tercih heyecanı başladı. Uzmanlara göre LGS tercihleri öğrencilerin doğru bir geleceğe yönlendirilmesi açısından büyük bir öneme sahip. Peki, LGS tercihleri nasıl yapılmalı? Hangi okul neye göre tercih edilmeli?
Aksam.com.tr’den Merve Kantarcı Çulha’nın sorularını yanıtlayan İbn Haldun Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Başkanı Prof.Dr. Sefa Bulut, LGS tercihleriyle ilgili merak edilenleri anlattı.
Öğrenciler LGS tercihlerini nasıl yapmalı?
LGS tercih süresinde biz tercih danışmanları olarak kariyer danışmanları olarak öğrencilerin mutlaka sevdikleri ilgi duydukları kendilerini bulabilecekleri ve kendilerini adayabilecekleri mesleklere yönelmelerini istiyoruz. Çünkü daha sonra yapılan araştırmalar ve gözlemlerimiz şunu gösteriyor ki öğrenciler sevmedikleri istemedikleri bölümlere gittikleri zaman ileride mutsuz oluyor, kendini bölüme veremiyor, konsantre olamıyor, okula severek gitmiyor ve kişisel motivasyonları çok düşük oluyor. Bu nedenle mutlaka sevdikleri ilgi duydukları kendi ilgi alanlarına giren bir meslekle alakalı tercih yapmalarını istiyoruz.
Aileler LGS tercihleri konusunda öğrencileri nasıl etkiliyor?
LGS tercihlerinde tabii ki ailelerin önerileri, katkıları, fikirleri de değerli. Öğrenciler bunları da göz önünde bulundurmalı. Ama diğer yandan da bu durum iki yönlü işleyen bir sistem. Aileler de çocuklarını iyi gözlemlemeli, çocukların ilgilerini tespit etmeli ve gerçekten neye ilgi duyduklarını, neden zevk aldıklarını, eğlendiklerini bilerek çocukların tercihlerine saygı duymaları gerekir.
Tercihlerde öğrencilerin en çok üstünde durması gereken şey nedir?
Bu noktada en önemli şey öğrencilerin yetenekleridir. Matematik, fen veya sosyal… Hangi alanda en çok yetenekliler? Yetenek de bir ilginin açığa çıkmasıdır. Öğrenciler bir anlamda yetenekleri ve ilgilerinin kesiştiği bir alanda meslek tercihi yapmalıdır. Yani tercih ettikleri alanları boş zamanlarında bile o alanda geçirecek kadar sevmeliler. LGS tercihlerinde en çok dikkat edilmesini istediğim şey ilgi ve yeteneğin bir araya gelmesi, iki vitaminin kesiştiği bir noktada buluşmaktır.
BİRDEN FAZLA YETENEK VARSA KARARA DİKKAT!
Öğrencinin birden fazla yeteneği varsa nasıl karar verilmelidir?
Öğrenciler birden fazla alanda yetenekli olabilir. Bunlar arasında seçim yapmak zorunda kalabilir ve karar vermek zor olabilir. Bu noktada şunu tavsiye ediyorum. Uzun saatler boyunca neden zevk alıyorlar? Çünkü ileride çalışacakları iş yerinde veya üniversitede uzun yıllar boyunca eğitim alacaklar. Buna hazırlar mı? Bunu gerçekten yapmak istiyorlar mı? Bunun için ruhsal enerjileri var mı? Fiziksel enerjileri var mı? Bu soruları düşünerek karar vermeleri gerekir. Yine burada en önemli şey çocukların tercihlerine saygı duymaktır.
LGS’de istedikleri puanı alamayan çocuklara karşı tutum nasıl olmalı?
Ailelere tavsiyem çocuklara biraz saygılı davranın. Çünkü artık genç yetişkin sayılırlar, üniversiteye gidecekler. Kendi yaşamları ile ilgili ciddi kararlar verecekler. Çocukları seçim konusunda puanlar konusunda başkalarıyla kıyaslamayalım. “Çalışmadın” gibi ithamlarda bulunmayalım. Çocukların özgüvenini zedelemeyelim, zaten onlar içsel olarak bu süreçlerin stresini hep yaşıyor. Onları rahatlatmaya çalışalım. Meslek seçerken mutlaka yüksek kazançlı meslekler değil de insanlara yardım edebilecekleri, zevk alabilecekleri, uzun süre çalışabilecekleri, mesleği hobi gibi görebilecekleri bir meslek tercihi yapmaları yönünde tavsiyelerde bulunalım.
LGS TERCİHLERİ GERİ DÖNÜLMEZ BİR SÜREÇ DEĞİLDİR
Koronavirüsten dolayı öğrenciler farklı bir süreç geçirdi. Bu noktada neler söylemek istersiniz?
Bu sene LGS dersleri koronavirüsten dolayı ikinci dönemde dersler biraz aksadı. İnternet üzerinden yürütülmeye çalıştı ve çocuklar evde çalışma konusunda biraz zorlandı. Bu nedenle ebeveynlerin çocuklara daha toleranslı davranması gerekir. Dolayısıyla çocuklarla daha yakından ilgilenmek, onların tercihlerine saygı göstermek önemli. Herkes kendi oturduğu bölgedeki okula başvuru yapabilir veya puanlama sırasına göre başka bir semtteki okula da gidebilir. Anlaşılması gereken en önemli konu ise LGS tercihi geri dönülmez bir süreç değildir.
Kararsız çocuklar nasıl tercih yapmalı?
Çocuklar gittikleri lisede başarılı bir performans gösterebilir. Ön yargılı olmamakta fayda var. “Buraya giden çocuk başarılı başka bir yere giden çocuk daha başarısız” diye demeyelim. Çünkü bu çocuklar biraz da kendilerini bulacaklar, kimliklerini inşa edecekler, hayatlarında amaç belirleyecekler. Neyi seçmek istekleri konusunda karar vermeye çalışacaklar.
Aklındaki fikirler bu süreçte biraz daha netleşecek. Meslekleriyle ilgili şu anda belirsiz bir durum var. Ayrıca kariyer ve kişilikleri ile ilgili lise boyunca da istedikleri eğitimi alabilir ve farklı lise türlerine de başarılı olabilirler. Bu süreçte kendini ifade edebileceği mesleğe de karar vermiş olur.