Mor Papatya
Bazı insanlar sayısal zekâsını yeterince kullanamıyor gibi görünebilir; bunun nedeni genellikle zeka eksikliği değil, birden fazla psikolojik, eğitimsel ve çevresel faktörün etkisidir.
Bir kişi sayısal zekâsını kullanamıyor gibi görünüyorsa, bu onun "zeki olmadığı" anlamına gelmez. Bu durumun altında yanlış öğrenme deneyimleri, kaygı, ilgi eksikliği, nörolojik farklılıklar gibi birçok neden yatıyor olabilir.
SAYISAL ZEKA NEDEN GÜÇLÜ DEĞİL?
Sayısal zekâ, bireyin sayılarla, mantıksal ilişkilerle ve soyut düşüncelerle etkili şekilde işlem yapabilme yeteneğidir. Sayısal zekâsı yüksek bireyler genellikle mühendislik, bilişim, finans ve fen bilimleri gibi alanlarda başarılı olurlar. Bu beceri, doğuştan gelebileceği gibi eğitim, ilgi ve düzenli alıştırmalarla da geliştirilebilir. Peki, neden bazı insanlar sayısal zekasını kullanamaz? İşte sebepler...
1. EĞİTİM EKSİKLİĞİ VEYA KÖTÜ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Matematikle ilk karşılaşma, çoğu kişi için kaygı verici olabilir.
Yanlış öğrenme yöntemleri, soyut kavramların iyi anlatılmaması sayısal düşünmeyi zorlaştırabilir.
2. MATEMATİK KAYGISI
"Ben yapamam" inancı, özgüven eksikliği ve negatif deneyimler, beynin mantıksal bölgesini bloke eder. Bu kaygı, gerçek potansiyelin ortaya çıkmasını engeller.
3. ZEKA TÜRÜ FARKLILIKLARI (GARDNER'IN KURAMINA GÖRE)
Herkesin zeka türü aynı değildir.
Bazı insanlar sözel, bazıları bedensel, bazıları görsel, bazıları ise sayısal/mantıksal zekâda güçlüdür. Yani, bu kişilerin zihinsel eğilimleri başka alanlara yatkın olabilir.
4. İLGİ EKSİKLİĞİ
Sayısal zekâ da bir beceridir. Kullanılmadıkça körelir. Eğer birey sayılarla ilgili alanlara ilgi duymazsa, bu yönünü geliştirmez.
5. ÇOCUKLUK DENEYİMLERİ VE ETİKETLEMELER
Küçük yaşta "sen matematikte kötüsün" gibi etiketlemeler bireyin sayısal zekâsını bastırabilir. Bu etiketler, kişinin kendisini sınırlandırmasına neden olabilir.
6. NÖROLOJİK VEYA BİLİŞSEL FARKLILIKLAR
Diskalkuli (matematik öğrenme güçlüğü) gibi özel öğrenme bozuklukları, kişinin sayısal işlemleri kavramasını zorlaştırabilir. Bu, zeka değil; nörolojik farklılıktır.