AA
Birçok marka 14 Şubat Sevgililer Günü için özel hazırlıklar yapıyor. 14 Şubat bazı dolandırıcılar için de fırsat oluyor. Bu yüzden uyarıda bulunan tüketici dernekleri, tüketim tuzağına karşı uyardı. İnternetten satışlarda en çok ayakkabı, çanta ve elektronik hediyelerde sorun yaşanıyor.
İNDİRİM YANILMASINA DİKKAT!
Tüketiciyi Koruma Derneği Genel Başkanı Aziz Koçal, indirimlerle ilgili şunları söyledi:
"Gerçek indirim mi, yapay indirim mi araştırılmalı. Bazı işletmeler önce fiyatları yükseltip sonra indirim yapıyormuş gibi gösteriyorlar. Bu yüzden alışveriş öncesinde fiyat araştırması yaparak ürünlerin gerçek fiyatları takip edilmelidir."
CAYMA HAKKI KAÇ GÜN?
Ürün iadesi ve değişim koşullarının kontrol edilmesi gerektiğine işaret eden Koçal, şunları kaydetti:
"İndirim dönemlerinde bazı firmalar iade ve değişim şartlarını zorlaştırıyor. Tüketiciler satın almadan önce iade ve değişim koşullarını mutlaka öğrenmeli. Mağazalardan görerek, beğenerek alınan ürünlerde ayıplı çıkmadığı sürece iade veya cayma hakkı yok. Ancak internet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketici hiçbir gerekçe göstermeden ürünü teslim aldığı tarihten itibaren satıcı veya sağlayıcıya kalıcı veri ortamında bildirimde bulunmak kaydıyla 14 gün içinde cayma hakkını kullanabiliyor."
"SAHTE İNDİRİM VE ÜRÜNLERLE DOLANDIRICILARA KARŞI DİKKATLİ OLUNMALI"
Tüketici Konfederasyonu Başkan Vekili İbrahim Güllü de 14 Şubat'ta tüketicilerin sahte indirimlere ve ürünlerle dolandırıcılara karşı dikkatli olması gerektiğini belirterek, "Tüketicimiz unutmasın ki fırsat varsa bu fırsatı kullanmak isteyen art niyetli kişiler olabilecektir. Özellikle bu özel günlerde yapılan yanıltıcı kampanyalar ve sahte ürünlerle tüketici sıklıkla karşılaşıyor. Yüzde 40-50 gibi indirim etiketleri, genelde tüketicilere daha büyük bir avantaj algısı yaratıyor." diye konuştu.
Satıcıların indirimden önceki fiyatı kanıtlamak zorunda olduğuna dikkati çeken Güllü, uygun fiyat ve indirim algısı yaratılarak sahte ürünlerin satışının da yaygınlaştığını anımsattı.
Güllü, özellikle kozmetik, tekstil ve gıda gibi kategorilerde sahte ürünlere dikkat edilmesi gerektiğinin altını çizerek, "Tüketici alışveriş yaparken güvenilir e-ticaret sitelerini tercih etmeli, mutlaka firmanın ticaret ünvanını ve iletişim bilgiler kontrol edilmeli." ifadelerini kullandı.
ŞİKAYETLER NEREYE YAPILMALI?
Tüketici hakem heyetine başvurunun zor olmadığını vurgulayan Güllü, sözlerini şöyle sürdürdü:
"İnternet üzerinden de başvurulabiliyor. Kaymakamlıklara veya ticaret il müdürlüklerine giderek ücret ödemeden başvurmak mümkün. Üstelik tüketici hakem heyetlerinin verecekleri kararlar da mahkeme kararı hükmündedir. Hakem heyetleri 2025 yılı için 149 bin liraya kadar olan uyuşmazlıkları karara bağlamaktadır. Sahte ve yanıltıcı ilan ve kampanyalara karşı tüketiciler Ticaret Bakanlığına Alo 175 hattından, CİMER üzerinden ya da e-devlet uygulamasıyla şikayette bulunabilir."