Elon Musk'ın kabusu hidrojenli araçlar piyasayı altüst edecek! Birçok marka sıcak bakıyor

Tesla'nın kurucusu Elon Musk ve şirketi elektrikli araç piyasasında önemli bir konumda yer alıyor. Gelecekte fosil yakıtlı araçların kullanımdan kalkacağı ve tüm araçların elektrikli olacağı düşüncesi elektrikli otomobil üreticilerini sevindirirken hidrojen kaynaklı otomobiller seyri değiştirebilir. Musk'ın korkulu rüyası olan hidrojenli araçlar için gerekli tedarik oluşturulursa birçok marka o pazara yönelmek istiyor.

Aksam.com.tr

Muhammed Fatih Karabulut

Dünyanın fosil kaynaklarının gelecekteki yıllarda tükenecek olması sebebiyle otomobil markaları elektrikli araçlara yöneliyor. Elektrikli araç denilince akla gelen ilk şirket ise şüphesiz Tesla. Elon Musk tarafından kurulan Tesla günümüzde elektrikli araç piyasasında önemli bir konumda bulunuyor. Musk'ın kabusu olan hidrojen bazlı araçlar ise otomobil piyasasının seyrini değiştirebilir.

MUSK'IN KABUSU GERÇEK OLUYOR

Aksam.com.tr'nin Yunan Skai'den aktardığı habere göre; Elon Musk'ın en çok korktuğu şeylerden birisi ise hidrojen kaynaklı otomobillerin elektrikli araçların yerini alması. 2019'da, otomobil pazarına sunulan 3 adet Fuel Cell Electric Vecihles (FCEV) yani Yakıt Hücreli Elektrikli Araç modeli vardı. Bu araçlar Toyota Mirai 2014, Honda Clarity 2016 ve Hyundai Nexo 2018 modelleriydi.

Yakıt hücreli otomobil, elektrik motorunu çalıştırmak için bir yakıt hücresi kullanan veya bir akü veya süper kapasitörle birlikte kullanan bir elektrikli otomobil türüdür. Araçlardaki yakıt hücreleri, genellikle havadan oksijen ve sıkıştırılmış hidrojen kullanarak motora güç vermek için elektrik üretir.

BMW gibi diğer markalar hala hidrojenli arabalar ile ilgili çalışmalarını sürdürürken, Volkswagen ise bu teknolojinin otomotiv alanında geleceği olmadığına inanıyor. Çünkü esas olarak yakıt hücreli elektrikli araçlar %100 elektrikle çalışan araçlara kıyasla üç kat daha fazla enerji tüketiyor. Aralık 2020 itibarıyla dünya üzerinde toplam 31.225 FCEV hidrojenli araç vardı.

Hidrojenin %98'i, suyun metan ile reaksiyona girerek karbon monoksit ve hidrojen üretmesinden gelir. Reaksiyon, yenilenebilir ham maddeler kullanılarak termokimyasal veya pirolitik olarak gerçekleştirilir, ancak bu işlemler günümüzde oldukça pahalıdır. Şu anda bu uygulamadaki maliyetlerin azaltılması için çeşitli teknolojik çalışmalar devam etse de henüz somut bir başarı elde edilmiş değil.

BENZİNE KIYASLA DAHA FAZLA PERFORMANS SAĞLIYOR

Hidrojen teknolojisinin faydaları, hızlı yakıt ikmali süresi (benzine kıyasla) ve tek bir doldurmada uzun sürüş mesafesidir. Hidrojen kullanmanın dezavantajları ise, doğalgazdan hidrojen üretildiğinde yüksek karbondioksit salınımı, ve yüksek maliyeti ön plana çıkıyor.

Hidrojenle çalışan otomobil pazarının en önemli sorunlardan biri de yakıt ikmal istasyonlarının olmamasıdır. Fransa'da sadece otuz kadarı halka açık hidrojen istasyonu varken elektrikli otomobiller ayrılan istasyon sayısı 50.000'den fazla.

Araştırmalar, şehirlerde hidrojen salınımını azaltan özel arabalar, kamyonetler ve kamyonlar dolaştığı taktirde motorlardan yayılan tehlikeli ve kirletici maddenin miktarlarında önemli bir azalma olacağını gösteriyor.

BİRÇOK MARKA SICAK BAKIYOR

AB'de geniş bir hidrojen tedarik ağı oluşturmak için yeni bir program başlarsa birçok marka hidrojenli modellerini üretmeye sıcak bakıyor. Fransız otomobil üreticisi Renault, Kangoo ve Master'ın özel versiyonlarını üretmeyi hedefliyor.

Ayrıca Stellantis, Peugeot, Opel ve Citroen markalarıyla hidrojenle çalışan otomobil pazarının gelişmesinde kilit rol oyuyor. Toyota burada öncü marka görevi görüyor. Hyundai ve Nikola, Gaussin ve Hyzon gibi girişimler de yüksek kar beklentisiyle bu otomobil segmentine girmeye hazırlanıyor.