HABER MERKEZİ
Temanın İzinde. 30° Doğu Meridyeni Konsepti
Sergi, Türkiye'de zamanın başlangıç noktası kabul edilen 30° Doğu Meridyeni'nin Kocaeli'den geçmesine dikkat çekerek, kentin zamanla ve mekanla kurduğu özel ilişkiyi sanatsal bir dille işliyor. Akın Ekici'nin çağdaş tekniklerle ürettiği resimlerde, Kocaeli'nin ikonik mimari unsurları, doğası ve tarihi, fraktal geometri ve zaman döngüsü metaforlarıyla yeniden yorumlanıyor.
Sanatseverler sergide; yağlıboya, batik, seramik, kûfi hat, ma'kıli hat, ipek baskı ve serigrafi gibi farklı tekniklerle hazırlanmış 60'ı aşkın eseri bir arada görebilecekler.
Temanın İzinde. 30° Doğu Meridyeni Konsepti
Uluslararası ortak saat kullanımı amacıyla ortak bir başlangıç belirlenerek (Greenwich) oluşturulmuş, on beş boylamın güneş önünden bir saatte geçişi esas alınarak on beş boylam aralıkla çizilen saat dilimleridir. Bir ülke on beş boylam aralıklarından hangisi içerisinde yer alıyorsa o boylamın saatini ulusal saati olarak kullanır. Türkiye'de 2016 yılına kadar kışın ikinci saat dilimi olan (GMT+2) İzmit'ten geçen 30° Doğu meridyeni saatlerini ayarlanırken yazın ise gün ışığından daha fazla yararlanmak amacıyla Iğdır'dan geçen 45°D boylamına (üçüncü saat dilimi) saatlerini ayarlanmaktaydı. Türkiye'de saatler kış döneminde başlangıç meridyeninden 2 saat, yazın 3 saat ilerdeydi. Yaz saatinde Iğdır'da, kış saatindeyse İzmit'te güneşin doğuş ve batış saatleri coğrafya sorularında sabit olarak hesaplanır. Ancak 2016 yılında kış saati uygulamasının kaldırılmasıyla tüm yıl için üçüncü saat dilimi olan GMT+3 (Iğdır) Türkiye'nin ulusal saatidir. Bir ülke içinde meridyenlerden herhangi birinin yerel saatinin ülke sınırları içinde kullanılmasına ulusal saat (ortak) saat denir (Internet kaynakçası, https://tr.wikipedia.org/wiki/Ulusal_saat)
30° Doğu Meridyeni, Kocaeli'den ve diğer bazı illerden geçer ve uzun yıllar için Türkiye için zamanın başlangıcı oldu. Onun antimeridyeni olan 150° Batı Meridyeniyle birlikte tam bir meridyen dairesi oluşturur; zamanı kusursuz bir döngüye dönüştürürdü. Bu, zamanın fraktal yapısı olarak kabul edildi tarafımızdan Ve şöyle bir felsefe oluşturduk: Kendisini tekrar eden bir döngü, bir sarmaldır. Her sabah, her gece... devam eder. Her şey Kocaeli'nde başladı uzun yıllar için, Kocaeli'de bitti. Kendisini tekrar eden bir nevi zaman döngüsünü işaret eder bu. Bir sarnal. Türkiye, Kocaeli'e her gün bir kere uğradı! Her sabah her şey Kocaeli'de başladı! Kocaeli'de bitti.
Farklı Temalar, Zengin Anlatımlar
Sergide yer alan eserler;
Sanayi Şehri Kocaeli, Doğal Kocaeli, Körfez ve Deniz, Keltepe Çiğdemi, 4 Mevsim Kocaeli, 1923 Bayrakları, Mavi Körfez, İzmit Saat Kulesi, Gün Döngüsü, Kocaeli Kuşları, Kuvâ-yi Milliye gibi temaları sanatsal bir anlatımla izleyicilere sunuyor.
Ayrıca, Moda Akademisi tarafından özel olarak tasarlanan 6 tekstil eseri ve seramik heykeller de koleksiyonun dikkat çeken parçaları arasında.
Sanatın İmece Ruhu
Bu koleksiyon sadece Akın Ekici'nin değil, sanatçı dostlarının da katkılarıyla oluştu. İsmail Hakkı Gurbetçi (hat sanatı), Esra Uyman (seramik), Mine Aydoğan (batik), Gülen Turan (renk çalışmaları), Hayrettin Susam (baskı sanatı) gibi önemli sanatçılar koleksiyonun zenginleşmesine katkıda bulundu. Serginin görsel yönetmenliğini ise Özkan Kale üstlendi.
Şehri Sanatla Anlatan Bir Kitap: "30° Doğu Meridyeni Şehrengîz"
Sergiye eşlik eden ve süreci devam eden bir diğer önemli çalışmada, Prof. Dr. Uğur Batı tarafından kaleme alınan "30° Doğu Meridyeni Şehrengîz" adlı kitap. Kocaeli'yi sanat, edebiyat, mitoloji ve şehir kültürü ekseninde özgün bir şehrengiz üslubuyla anlatan eser, kent hafızasına derin bir katkı sunmayı amaçlıyor.