“Poster tasarımında kişinin duygusu tetiklenmeli”

Başarılı film ve dizilerin poster tasarımcısı Galip Aksular aksam.com.tr'ye tasarım yolcuğunu anlattı: “Bir poster tasarlarken önce neye hizmet ettiğimizi ve neyi hedeflediğimizi düşünmemiz gerekli. Ardından buna ne yapabileceğimizi bulmamız lâzım çünkü görsel bir dille anlatım yapıyoruz. Tasarımımız hem göze hitap etmeli hem de kişinin duygusunu tetiklemeli. O yüzden bir postere sadece bir poster gözüyle bakmamamız gerekiyor.”

Ali Demirtaş

Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi, 60. Antalya Altın Portakal Film Festivali, Çift Terapisi, Her Şey Aşk İçin, Koku, Metamorfoz, Serhat gibi dizi, film ve festivallerin posterlerini tasarlayan başarılı tasarımcı Galip Aksular ile keyifli bir röportaj gerçekleştirdik. Aksular ile tasarımda dikkat edilmesi gereken noktaların neler olduğunu, tasarım kavramının ne anlama geldiğini ve kendisinin tasarım yolculuğunu konuştuk. Sohbetimize geçmeden önce kendisini daha yakından tanıyalım: "28 Mayıs 1990 İstanbul doğumluyum. Benim hikâyem İstanbul, Beşiktaş'ta başladı. Güzel bir ailede büyümenin vermiş olduğu konfor alanında büyümek meraklı birine dönüşmeme neden oldu. Tasarım alanına ilgim küçük yaşta bile vardı, bunu zamanla harmanlayarak üniversitede grafik tasarım bölümünü seçtim. En güzel anlarım okul döneminde oldu. Daha sonrasında güzel sanatlar fakültesinden mezun olunca birçok global ajansta çalışma fırsatı buldum. Daha sonraları ise kendimi sinema, dizi, tiyatro afişleri yaparken buldum ve bugüne kadar birçok iyi insan biriktirmiş olarak karşınızda duruyorum."

'BEN OLSAM NASIL YAPARDIM' MERAKI

Poster tasarımına ne zaman ve nasıl başladınız?

Poster tasarımına üniversite deneysel poster tasarımları yapmakla başladım. Bunlar izlediğim bir filmin ardından 'Ben olsam nasıl yapardım' merakıyla ortaya çıkan tasarımlar oldu. Daha sonrasında ise bu tutku git gide daha fazla beni sardı. Şu an bile poster tasarlarken aynı heyecan ve tutkuyla sarılıyorum. Ne kadar yaparsanız yapın bir işi öğrenmeye, geliştirmeye her zaman devam ediyorsunuz. Bu da hayallerinizi zorlamaya ve yeni ufuklar açmanıza yardımcı oluyor. O yüzden kendi işimi severek, tutkuyla yapmaya devam ediyorum.

AMACIM, TASARIMLARIMIN AKILLARA KAZINMASI

Tasarım anlayışınızı hem içerik hem de teknik olarak nasıl tanımlıyor ve adlandırıyorsunuz?

Tasarımlarımı yaparken ufak detaylara çok önem vererek yapıyorum. Amacım 'Ben buradayım' demek değil, insanların görüp akıllarına kazınmasını sağlamak. Herkesin çalışma teknikleri farklıdır. Ben genelde bir tasarımı; neden yaptığımızı, neye hizmet edeceğini, bakılınca güzel mi, ilgi çeker mi, düşünceleri etrafında oluşturuyorum. Zamanla bu teknik sizin hayatınızla bir bütün olmaya başlıyor. Aslında hayatın içinde de bir şeyleri tasarlayıp uyguluyoruz. Bunun tek farkı bir beyaz sayfanın içinde her şeyi oluşturmak ve sonlandırmaya dayanıyor. Kendime hep şunu demeyi severim: "Ben olsaydım nasıl yapardım?". Gerçekten ben mutlu oluyor muyum yaptığım şeyden bu çok önemli, önce siz beğenmelisiniz yaptığınız şeyi, daha sonra da onun güzel bir dil ile karşıya anlatılması kalıyor.

GÖRSEL BİR DİLLE ANLATIM YAPIYORUZ

Bir filmde veya dizide poster tasarımı neden önemlidir?

Bir poster tasarlarken önce neye hizmet ettiğimizi ve neyi hedeflediğimizi bir düşünmemiz gerekli. Ardından buna ne yapabileceğimizi bulmamız lâzım. Çünkü görsel bir dille anlatım yapıyoruz. Bu hem göze hitap etmeli hem de kişinin duygusunu tetiklemeli. O yüzden sadece bir poster gözüyle bakmamamız gerekiyor. Örneğin bir şefin sadece yemek olarak yaptığı şey hem lezzet hem de görsel bir dünya oluşturur. Bizde öyleyiz bir bakıma, o yüzden önemli bir rol üstleniyoruz.

Bir işe tasarım süreciniz nasıl başlıyor? Öncesinde yapımı izlemek istiyor musunuz?

Tasarım sürecine girerken, senaryo okumak ve bunun doğru bir analizini yapmak çok önemli. Bazen de çekilen filmi izlemekte size bir yol gösterir. Daha sonra ise yapımcı, yönetmen ve senarist ile projeyle ilgili konuşmak, onların hayallerini dinleyip kendi kafanızdakiyle birleştirmek ve süreci yönetmek sizi başarıya götürebilir.

AFİŞ FİLMİ YANSITMALI

Yönetmenin ya da yapımcının beklentileri sizin için ana ölçüt mü oluyor yoksa kendi yaratım sürecinizi mi önceliyorsunuz?

Zaten senaryoyu okuduğunuzda kafanızda bir şeyler dönmeye başlıyor. Bu süreç ise aslında yaratım sürecinin kendisi oluyor. Belli bir noktaya geldiğinizde yönetmenin ve yapımcının da beklentilerini karşılamak ve istedikleri şeyleri kafanızda toplamanız gerekmekte. Çünkü sizin hayal ettikleriniz onların istedikleriyle birleşince ortaya daha iyi şeyler çıkıyor. Bazen de o isteklerin arasında cımbızla güzel şeyleri bularak bir dünya oluşturuyoruz. Yani günün sonunda herkes o işten mutlu olmalı ve tasarlanan afiş filmi yansıtmalı. Hem de göze hitap etmeli, kalite anlamında güzel görünmeli.

UYUMLU OLABİLECEĞİMİZ İNSANLARLA ÇALIŞIYORUM

Vasat, kötü ya da çok iyi olmayan bir yapımın başarılı ve güzel bir postere sahip olması yanıltıcı bir durum olabilir. Bu ince çizgiye dikkat ediyor musunuz? Ölçütünüz nedir? Yoksa bu gibi işlere poster yapmak istemiyor musunuz?

Herkesin kendi bir dünyası var, yaptıkları işlere bağlı olarak onu güzel görüyorlar. Ben de gerçekten uyumlu olabileceğimiz düşüncesi içerisinde olduğum insanlarla mesleğimi yapmayı tercih ediyorum. Ama bu dediklerimden biri yoksa o işe girmeyi tercih etmiyorum. Poster tabi ki bir ambalajdır, göze ve ruha hitap ediyorsa seyirciyi o salona sokabilir. Her işte olduğu gibi biz de o ince çizgilere elimizden geldiğince dikkat etmeye özen gösteriyoruz.

Daha çok nasıl işlere tasarım yapmaktan keyif alıyorsunuz?

Fikirlere açık olan ve kendimizi geliştirebileceğimiz güzel işlerden büyük keyif alıyorum. O süreçte iyi bir fikrin üstüne giderken yapabileceğimiz prodüksiyonlu olaylardan kaçmayıp "Biz bunu yaparız sizin için" dediklerinde daha keyifli bir hal almaya başlıyor. Ve böylece ekip halinde harika bir iş ortaya çıkarmış oluyoruz.

YAPAY ZEKÂ İYİ BİR HARİTA OLABİLİR

Yapay zekâ tasarım sürecinize katkı sağlıyor mu, buna müsaade ediyor musunuz?

Yapay zekâlar süreç olarak çok iyi bir harita olabilir. Elinizin altında size yol gösterebilir ama bir tasarım olarak geçebileceğini düşünmüyorum. Onu da sonuçta biz şekillendiriyoruz. Metin olarak sözcüklerimizi yazarak bir yol haritası çıkarıyoruz. Buraya kadar her şey normal bana göre.

Bundan sonrası için hayalleriniz, hedefleriniz nedir?

Tabi ki hayallerim hep var, daha iyi şeyler üretmek bu ürettiğim şeylerde sevdiğim insanlarla bir ekip halinde yürümek, daha iyi neler yapabileceğimizi konuşmak bana büyük keyif veriyor. Daha sonrasında farkındalığımızı ortaya çıkaracağımız işler yapmak ve çalışırken keyif alabileceğim ekip arkadaşlarıyla bir alan yaratmak hedeflerim arasında.