İstanbul Havalimanı'nda Fahrelnissa Zeid'e yolculuk

Doğu ve Batı sanatını buluşturan ilk kadın ressam olarak tanınan Fahrelnissa Zeid, İstanbul Havalimanı'nda sanatseverlerle buluşuyor. İGA ART Galeri'de açılan “Fahrelnissa Zeid ile Karşılaşma” sergisi, sanatçının 1960 yılında yaptığı ve özel bir koleksiyonda yer alan yağlıboya eserinin etrafında şekilleniyor.

AKSAM.COM.TR

MERVE YILMAZ ORUÇ

İGA ART Galeri, "Solo" serisine "Fahrelnissa Zeid ile Karşılaşma" sergisiyle başladı. Zeid'in bir eserinin yanı sıra sanatçı hakkındaki belge ve videolara yer verilen sergi, İstanbul Havalimanı Dış Hatlar bölümündeki İGA ART Galeri'de 31 Ağustos 2025 tarihine kadar ziyaretçileri bekliyor. "Solo: Fahrelnissa Zeid ile Karşılaşma" sergisi; 20. yüzyılın en önemli kadın sanatçılarından Türk ressam ve heykel sanatçısı Fahrelnissa Zeid'in, 1960 yılında yaptığı ve özel bir koleksiyonda yer alan yağlıboya eserinin etrafında şekilleniyor. Arşiv fotoğrafları, sergi afişleri, biyografi fragmanları, kronolojik akışlar ve hareketli görüntülerin de yer aldığı sergiyi İGA ART Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Marcus Graf anlattı.

KARŞILAŞMA DENEYİMİ OLUŞTURUYOR

"Solo: Fahrelnissa Zeid ile Karşılaşma" İstanbul Havalimanı'nda Solo serinizin ilk sergisi. Başlarken Fahrelnissa Zeid ismini seçmenizin nedeni neydi?

SOLO serisi, izleyiciyi tek bir sanatçı ve tek bir eserle karşı karşıya getiren, derinlikli ve yoğun bir deneyim sunmayı amaçlıyor. İlk isim olarak Fahrelnissa Zeid'i seçmemizin sebebi ise, onun hem Türkiye sanat tarihindeki öncü konumu hem de uluslararası alandaki etkileyici varlığıydı. Modernizmin evrensel dilini, bireysel bir üslupla sentezleyen Zeid, özellikle soyut sanatın Türkiye'deki gelişiminde çok önemli bir figür.

Aynı zamanda İGA İstanbul Havalimanı gibi hayli yoğun ve hızlı tempolu bir mekânda, bu sergi yolculara seyahatleri sırasında kısa bir duraklama ve düşünme alanı sunuyor. Vakitleri olan izleyiciler için, bir sanat eseriyle karşılaşmak ve büyük bir sanatçı hakkında yeni bir şeyler öğrenmek değerli bir fırsat hâline geliyor. Bu yönüyle sergi, hem bilgi hem de duygu düzeyinde bir karşılaşma deneyimi yaratıyor.

OLGUNLUK DÖNEMİNE AİT BİR ESERİ YER ALIYOR

Fahrelnissa Zeid'in hangi eseri yer alıyor sergide?

Sergide 1980'li yıllara ait, olgunluk döneminden bir tuvale yer verdik. Kompozisyonundaki ritmik yapı, renklerin cesur kullanımı ve biçimlerin soyutlanışı, onun sanatsal dilinin ne kadar özgün ve zamansız olduğunu bir kez daha hatırlatıyor. Bu dönem, Zeid'in figüratif çalışmaları geride bırakarak soyut sanata odaklandığı bir evreyi temsil ediyor. Bu eserde, Paris'te gelişen uluslararası avangart akımlardan Art Informel ile de paralellikler kurmak mümkün. Zeid'in doğu-batı, gelenek-modernlik, bireysellik-evrensellik eksenlerinde kurduğu özgün denge, bu tuvalde son derece güçlü bir şekilde hissediliyor. Ayrıca şunu da belirtmek isterim ki bu eser, koleksiyonunu bizimle cömertçe paylaşan sayın Serdar Kitapçı'ya ait. Böyle değerli bir eserin kamusal alanda sergilenmesine katkı sunduğu için kendisine içtenlikle teşekkür ediyoruz.

Sergi bu eserin çevresinde gelişiyor. Onun eseri çevresinde farklı üretimler yapılmış. Onunla alakalı ziyaretçiler neler görecek?

Evet, bu sergi sadece tek bir tabloyu değil, aynı zamanda Fahrelnissa Zeid'in sanatsal ve kişisel dünyasına dair çok katmanlı bir karşılaşma deneyimini içeriyor. İzleyiciler üç farklı video çalışması izleyebiliyor: Benimle ve İGA ART Yürütme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Gülveli Kaya ile yapılmış kapsamlı bir söyleşi, galerici ve yakın dostu Yahşi Baraz'ın paylaştığı anılar ve ayrıca yönetmen Zuhal Demirarslan'ın hazırladığı bir belgesel. Sergi alanında Yahşi Baraz'a ait orijinal fotoğraflar, afişler ve belgeler ve Mustafa Taviloğlu, Öner Kocabeyoğlu ile Serdar Altınalmaz koleksiyonlarından alınan reprodüksiyonlar da yer alıyor.

İLK KEZ BU SERGİ ARACILIĞIYLA TANIDILAR

Havaalanının hangi bölümünde görebilecek sanatseverler bu özel sergiyi?

İGA İstanbul Havalimanı'nın dış hatlar terminalinde, İGA ART Gallery olarak bilinen alanda yer alıyor. Pasaport kontrolünden sonra, giden yolcu katında yer alan bu alan, uluslararası yolcular için sanatla beklenmedik bir karşılaşma mekânı haline geliyor. Sanatın ulaşılabilirliği açısından bu alanı çok önemsiyoruz.

Şimdiye kadar nasıl dönüşler aldınız?

Şimdiye dek aldığımız tepkiler oldukça olumlu. Yolcuların çoğu, beklemedikleri bir anda bu tür bir sergiyle karşılaşmanın onları hem duygusal hem de entelektüel olarak etkilediğini söylüyor. Özellikle tek bir esere odaklanmanın verdiği dinginlik ve yoğunluk, havalimanı gibi hızlı tempolu bir mekânda farklı bir deneyim yaratıyor. Ayrıca birçok kişi Fahrelnissa Zeid'i ilk kez bu sergi aracılığıyla tanıyor.

Bunun yanı sıra, sergiye yönelik basın ilgisi de oldukça güçlü oldu. Hem sanat dünyasından hem de kültür basınından gelen değerlendirmeler, serginin yalın fakat güçlü kurgusunu ve Zeid'le kurulan özel karşılaşma deneyimini öne çıkardı. Bu tür bir serginin kamusal alanda gerçekleşmesi, kültürel erişilebilirlik açısından da övgüyle karşılandı.

TEK BİR YAPIT İLE SANATÇININ DÜNYASINA DAVET EDECEĞİZ

Bu "Solo" serisi sonrasında devam mı edecek?

Evet, SOLO serisi bir başlangıç. Amacımız, her seferinde farklı bir sanatçının tek bir eserini merkeze alarak, izleyiciyle doğrudan ve derinlikli bir bağ kurmak. Bu serinin devamında, özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısında Türkiye'de sanatın evrimini şekillendiren önemli sanatçılara odaklanmayı planlıyoruz.

Her sergide, tek bir yapıt aracılığıyla büyük bir sanatçının dünyasına davet sunacağız. Böylece izleyicilere her defasında yeni bir "karşılaşma" ve düşünme alanı yaratmayı hedefliyoruz. Bu seçici ve odaklı yaklaşım, izleyicinin sanatla bire bir bağ kurmasını kolaylaştırıyor ve hafızada daha kalıcı bir iz bırakıyor.