Türkiye üretimde dünyada 6'ncı sırada... 100 ülkeden Türk ayakkabısına geldiler

AYMOD Ayakkabı Moda Fuarı için 100'ü aşkın ülkeden, yaklaşık 7 bin alıcı İstanbul'a geldi. Katılımcılar arasında İtalya, Yunanistan ve Çin'in de bulunduğu 9 ülkeden 50 firma yer aldı.

Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) tarafından 70'incisi düzenlenen AYMOD Ayakkabı Moda Fuarı dün başladı. Alanında Avrupa'nın en büyük organizasyonu olan AYMOD için 100'ü aşkın ülkeden yaklaşık 7 bin alıcı İstanbul'a geldi. TASD Başkanı Berke İçten, Türkiye'nin yıllık 580 milyon çiftle dünyanın altıncı, Avrupa'nın en büyük ayakkabı üretim kapasitesine sahip olduğunu hatırlattı. Sektörün fiyat tutturamadığı için 2023'te pazar kayıpları yaşadığını vurgulayan İçten, ihracattaki gerilemenin ocak ayında da devam ettiğini bildirdi. İçten, şöyle devam etti:

7 BİN ALICI AYMOD'DA

"AYMOD'u ayakkabı endüstrimizin ihracatında yeniden artış trendini yakalamak için bir fırsata dönüştürmek istiyoruz. Fuarımıza yerli ve yabancı 476 seçkin firma katılıyor. Katılımcılar arasında İtalya, Yunanistan ve Çin'in de aralarında bulunduğu 9 ülkeden 50 firma yer alıyor. TASD olarak 49 ülkeden 550'ye yakın seçkin alıcının transfer ve konaklama giderlerini karşılayarak fuarımıza katılımlarını sağladık. İnanıyorum ki firmalarımızla ziyaretçiler arasında bir yandan mevcut ilişkiler derinleştirilirken, diğer taraftan da yeni işbirliklerinin temelleri atılacak."

150 MİLYON ÇİFT ÇAKMA

Ayakkabı endüstrisi ile ilgili güncel gelişmeleri de değerlendiren Berke İçten, kamuoyunda 'çakma' olarak adlandırılan taklit üretim nedeniyle kurallara uygun çalışan firmaların ve genel olarak sektörün büyük bir mağduriyet yaşadığının altını çizdi. Türkiye'de yıllık 150 milyon çiftin üzerinde çakma ayakkabı üretildiğini bildiren İçten, sözlerini şöyle sürdürdü: "İşin bir de ithalat boyutu var. Yurtdışından ülkemize her yıl milyonlarca çift çakma ayakkabı getiriliyor. Çakma üretim sadece sektöre değil ülke ekonomisine de büyük zarar veriyor. Vergi ve SGK primi ödemeyen bu firmalar, çalışanlarına sigorta yaptırmadıkları ve sosyal haklarını vermedikleri için iş gücünü daha ucuza mal ediyorlar. Vergi ve istihdam kayıplarını hesapladığımızda çakma ayakkabının Türkiye'ye yıllık maliyeti en az 30 milyar lirayı buluyor."

TAKLİTLE MÜCADELE SÜRECEK

Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan da konuşmasında, ayakkabı endüstrisinin Türkiye'de bazı illerin sanayileşmesinde ve ihracatında önemli katkısı olduğunu söyledi. Ticaret Bakanlığı olarak sektörü desteklemeye devam edeceklerini vurgulayan Gürcan, şöyle devam etti: "Özellikle taklit ve sahte ürünlerle ilgili mücadeleyi en ödünsüz bir şekilde devam ettirmeyi hedefliyoruz. Reklam Kurulumuz bu tür tanıtımlara gerekli cezai işlemi uygulayacak. Sahte ürünlerin sosyal medyada vatandaşa tanıtımının önüne geçmeyi hedefliyoruz."