AKŞAM GAZETESİ
TAB Gıda, Sürdürülebilirlik Akademisi ile hazırladığı "Sürdürülebilir Tabağın İzinde: Türkiye'de Fast Food Sektöründe Tüketim Davranışları ve Algısı Araştırması"nın sonuçlarını açıkladı. Çarpıcı sonuçlara ulaşılan araştırmaya göre hızlı servis restoran işletmeciliğinde tüketicilerin taleplerinin değiştiği yeni bir dönem başlıyor. Araştırmaya göre tüketicilerin yüzde 85'i markaların çevresel ve toplumsal konularda sorumluluk üstlenmelerini bekliyor.
TERCİHLER DEĞİŞTİ
Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin % 81'i son dönemde beslenme tercihlerinde değişikliğe gitti. Bu değişimin temel motivasyon kaynakları arasında kaynağı belli, güvenilir ürün arayışı (% 35) ve ekonomik nedenler (% 30) olarak öne çıkıyor. Kaynağı belli, güvenilir ve sürdürülebilir ürün algısı yükselirken tüketici deneyiminde öne çıkan hijyen, tazelik ve şeffaflık gibi başlıklar bu konudaki taleplerin artacağına işaret ediyor.
FAZLA ÖDEMEYE HAZIRIZ
Araştırma, fast food sektöründe tüketicilerin sürdürülebilir restoranlara yüzde 11 daha fazla ödeme yapmaya hazır olduğunu gösteriyor. Ancak araştırma, bunun için lezzet ve kalite güvencesi, ödenen fiyat farkının nereye gittiğinin açıklanması, indirim veya sadakat puanı gibi ek avantajların sunulması ve çevresel katkıların somut biçimde gösterilmesi gerektiğini ortaya koyuyor. Hijyen, tazelik ve şeffaf bilgi paylaşımı tüketici nezdinde sürdürülebilir marka algısının temel bileşenleri arasında yer alırken, hijyen kurallarına uyum yüzde 42 ile dikkati çeken öncelik olarak görülüyor.
Tüketicilerin yüzde 69'u yemekten kalan gıdaların israf edilip edilmediğini, kalan gıdaların nasıl değerlendirildiğini ve geri dönüşüm yapılıp yapılmadığını önemli buluyor.
'NE YEDİĞİNİ BİL' PLATFORMU KURDUK
TAB Gıda Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı (CMO) Caner Alpaslan, tüketicilerin sektördeki işletmelerden sadece çevresel değil, somut uygulamalar ve açık bilgi paylaşımına dayalı güven veren markalar oluşturmasını beklediğini vurguladı. Ekonominin hâlâ tüketici davranışlarının merkezinde yer aldığını aktaran Alpaslan, "Çevresel duyarlılığı iş yapış biçimimizin ayrılmaz bir parçası haline getirerek sürdürülebilirlikte sektörümüze öncülük ediyoruz. 'Ne Yediğini Bil' platformuyla ürünlerin kaynağından gıda güvenliği sertifikalarına kadar olan tüm detayları şeffaf bir şekilde tüketicilerimize sunuyoruz" dedi.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI DEĞİŞTİ
Sürdürülebilirlik Akademisi Yönetim Kurulu Üyesi Semra Sevinç tüketici davranışlarında köklü bir değişim yaşandığını belirterek, insanların artık hızlı servis restoranlarından yalnızca lezzet ve hız değil, değerlerinin karşılığını, sorumlu bir yaklaşım, şeffaf üretim zinciri ve topluma katkı beklediklerini aktardı. Semra Sevinç, yeni neslin çevresel ve toplumsal duyarlılığını tercihleriyle görünür hale getirerek, kültürel dönüşümün öncülüğünü yaptığını vurgulayarak, "Bu dönüşüm, markalar için yalnızca uyum süreci değil, yeni kimlik inşası anlamına geliyor" diye konuştu.