Orta koridor ticaretin merkezine taşınıyor... Sektör daha da büyüyecek

Küresel gelişmeler Orta Koridor'u ticaretin merkezi haline getiriyor açıklaması yapan Dinçer Lojistik Başkanı Dinçer, “5-10 yıl içinde, daha fazla entegre lojistik merkezi sayesinde sektörümüz daha da büyüyecek” dedi.

AKŞAM GAZETESİ

Küresel tedarik zincirlerinin yeniden yapılanması ve jeopolitik risklerin etkisi, Türkiye'nin de önemli bir parçası olduğu Orta Koridor'u ticaretin merkezi haline getiriyor. Türkiye, Ticaret Bakanlığının 2024 verilerine göre, küresel lojistik hizmet ihracatında yüzde 2,5 payla 11'inci sırada yer alıyor. Türkiye'nin toplam hizmet ihracatının yüzde 34,6'sını ise lojistik ve taşımacılık sektörü oluşturuyor. Rusya-Ukrayna Savaşı, Çin'e uygulanan yaptırımlar ve Ortadoğu'da yükselen güvenlik riskleri, Çin'den Avrupa'ya uzanan Orta Koridor ticaret yolunu ticaretin merkezine taşıyor. Bu yolun merkezinde yer alan Türkiye, kıtalararası geçişteki stratejik konumuyla küresel lojistik ağlarında varlığını artırırken, yol üzerindeki Kuzey Afrika, Avrupa ve Avrasya pazarları için kilit bir ticaret kapısı haline geliyor. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı, Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu gibi projelerle konumsal potansiyelini değerlendiren Türkiye, lojistik altyapısını geliştirmeyi sürdürüyor.

FARKLI TEŞVİKLER VAR

Ticaret Bakanlığı, Türkiye'nin lojistik üs olma hedefi kapsamında lojistik ve taşımacılık sektörüne yönelik farklı teşvik mekanizmaları uyguluyor. 2022'de yürürlüğe konulan Yurt Dışı Lojistik Dağıtım Ağları (YLDA) Projesi ile ihracatçı firmaların tedarik ve dağıtım zincirlerine daha hızlı ve rekabetçi fiyatlarla nüfuz etmesini sağlamanın yanı sıra önemli pazarlardaki ihracat performansını istikrarlı kılacak altyapı oluşturulması hedefleniyor. Tüm bu küresel gelişmeler, lojistik ve taşımacılık sektörüne yönelik altyapı yatırımlarıyla teşvikler, Ticaret Bakanlığı'nın bu yıl 48 milyar dolar ve 2028'deki 78 milyar dolarlık hizmet ihracatı hedeflerini destekliyor.

ÇİN BÜYÜK RAKİP

Dinçer, lojistik altyapıları ve ticaret bağlantıları sayesinde Çin, Almanya, Hollanda ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelerin, bu sektörde Türkiye'nin ciddi rakipleri arasında yer aldığını, alternatif ticaret rotalarının gelişimi ve hızlı gümrük işlemleri gibi konularda Türkiye'nin rekabet avantajına sahip olduğunu, sektörün daha da büyüyeceğini vurguladı.

6 FARKLI ÜLKEDE 9 DEPOSU VAR

Avrupa'daki 6 ülkede 9 depoyla toplamda yaklaşık 100 bin metrekarelik bir depolama ağına sahip olduklarını ve YLDA teşvikini alan sayılı lojistik firmalarından biri olduklarını açıklayan Dinçer, "YLDA Projesi, uçtan uca tüm lojistik süreçlerin tasarlanmasını ve yönetilmesini gerektiriyor. Bir ürünün ülke içinden teslim alınarak son alıcıya teslim edilme anına kadarki sürecin tamamını kapsıyor. YLDA, tek başına lojistik sektörünün gelişmesini amaçlayan bir destek mekanizması değil, eşzamanlı olarak mal ihracatımızın artırılması ve ihracatçı firmalarımızın hedef pazarlardaki konumlarının güçlendirilmesini hedefleyen bir mekanizma olarak kurgulandı. YLDA ile Ticaret Bakanlığı'nın farklı kategorilerde, yüzde 70 ile 50 oranında destek sağlanıyor" diye konuştu.