İhracatçı şirketlere Körfez'den yoğun ilgi

Dubai'deki gıdayla ilgili 4 fuara Türkiye 137 ihracatçı şirketle katılırken, Türk firmaları Avrupa ve Körfez'den yoğun ilgi gördü. İHBİR Başkanı Kazım Taycı, sektörde yeni yatırımlar için büyük bir iştah olduğunu söyledi.

Son yıllarda önemli ticaret merkezlerinden biri haline gelen Dubai, bu yıl geçen hafta 4 farklı fuara eş zamanlı olarak ev sahipliği yaptı. Dubai Ticaret Merkezi'nde düzenlenen ve İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği'nin (İHBİR) 41 katılımcıyla yer aldığı ISM Middle East ile eşzamanlı olarak, Gulfood Manufacturing, The Speciality Food Festival ve Private Label Middle East fuarları düzenlendi. Toplam 4 fuara katılan Türk şirketlerin sayısı ise 137 olarak açıklandı. İHBİR Başkanı Kazım Taycı, Türk şirketlerin fuardan memnun ayrıldığını belirterek, "Dünyanın çok sayıda ülkesinden ve farklı bölgelerden yoğun bir katılıma şahit olduk. Dubai bizim Orta Asya, Ortadoğu ve Uzakdoğu ile buluşma noktamız. Türk gıda ürünleri dünyanın her yerinde her geçen gün daha fazla ilgi görmeye devam ediyor" dedi.

YATIRIM İŞTAHI YÜKSEK

Sektörde yeni yatırımlar için büyük bir iştah olduğunu ancak uygun yatırım ortamının oluşmadığını ifade eden Taycı, "Şu anda gıda sektörüne yatırım yapabilecek ortam oluşturulursa önümüzdeki birkaç yıl içinde mevcuttaki ihracat rakamlarımızı çok daha büyüttüğümüzü hemen görebilirsiniz. Gerek Avrupalı gerek Arap Körfez ülkelerinden, üretiminin çoğunu ihracata yönlendiren firmalara ciddi ilgi var. Üretim tarafında son dönemde en büyük sorunlarımızdan biri, Türkiye'de artık işçiliğin ucuz olmaması. Genel giderler ve ücretler şu anda en önemli maliyetlerimiz içinde yer alıyor. Eskiden bize en fazla cazibeyi bu kalemler yaratırdı" dedi.

EN GÜÇLÜ İHRAÇ PAZARI IRAK

Toplam gıda ihracatının yaklaşık yüzde 14'lük kısmının Irak'a yapıldığı bilgisini veren Taycı, Irak'ın yeni bir yapılanma kararı aldığını belirterek, şunları söyledi: "Irak, yanı başımızda komşu ülkemiz. İstanbul'dan Konya'ya bir aracı göndermek ne kadar kolay ise Konya'dan Irak'a bir aracı göndermek o kadar kolay. Irak ciddi bir yapılanma kararı aldı. Birtakım vergileri artırıyor, ithalatla ilgili yeni regülasyonlar getiriyor. Bazı üreticilerimiz çok ciddi kaygılar duysa da bu durumun bizim için bir fırsat olduğunu düşünüyorum. Her zaman kolay, hızlı ve yüksek oranda mal alan az gelişmiş ya da gelişmekte olan pazarlara dikkat etmemiz lazım. Gelişmiş pazarlarda bu sorunu yaşamıyoruz, yapısal değişimlerle sık sık karşılaşmıyoruz. Bu yüzden dünyanın her yerindeki fuarlara, sektörel ziyaretlere, satın alma organizasyonlarına elimizden geldiğince dahil olmaya çalışıyoruz. Irak'ın yarın durması durumunda bu kapasiteyi yönlendirebileceğimiz ülkeler var."