Boyada AB fırsatı

Türkiye boya sektörü, Rusya-Ukrayna savaşını fırsata çevirdi. Pazarın Rusya'da, Avrupalı ülkeleri ikame ettiğini söyleyen BOSAD Başkanı Kenan Baytaş, hedeflerinde Afrika ülkeleri olduğunu söyledi.

ARZU KURUM

Boya üretiminde Almanya İspanya, Fransa ve İtalya'dan sonra 5. sırada bulunan Türkiye, alanda 4. sıraya yükselmeyi hedefliyor. Türkiye 600 bin tonluk boya üretimiyle geçen yıl 1 milyar 200 milyon dolarlık ihracat yaptı. En çok ihracat yapılan ülkelerin başında ise Rusya, Irak, Özbekistan, İran, Libya ve Gürcistan geliyor. Boya Sanayicileri Derneği (BOSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Kenan Baytaş, Rusya-Ukrayna savaşının sektörü olumlu etkilediğini, AB ülkelerinin ülkeye olan ticaretinin azalmasını fırsata çevirdiklerini söyledi. Baytaş, bu yıl için ihracatta % 10 artış beklediklerini kaydederek, yeni hedef pazarın ise Afrika ülkeleri olduğunu anlattı.

160 ÜLKEYE İHRACAT

Baytaş, "160 ülkeye ihracatımız var. Boya sektörünü sadece inşaatlar olarak düşünmeyin. Koruyucu özelliği nedeniyle sanayide de çok yoğun kullanılıyor. İhracatın yüzde 85'ini 10 firma yapıyor, üretimin de yüzde 85'ini yine bu 10 firma yapıyor. Ham maddenin yüzde 70'ini yurt dışından ithal ediyoruz ancak katma değerli ürünlerimiz var. Uçak boyaları, gemi boyaları, yerli aracımız Togg'un boyasını da Türkiye'de üretiyoruz" ifadelerini kullandı. İç pazarın yüksek enflasyon nedeniyle zor günler geçirdiğini anlatan Baytaş, tüketicilerin önce barınma ihtiyacını giderdiğini 4-5 yılda bir ancak boya yaptırdığını ifade etti. İnşaat sektöründe yaşanan gerilemenin de kendilerini olumsuz etkilediğini ifade eden Baytaş, deprem bölgesinde yapılan konutların sektörü olumlu etkilediğini kaydetti.

ÜCRETLERİ KALDIRMIYORUZ

Baytaş, "Enflasyon arttı, cezayı sanayiciler çekiyor. Eleman kıtlığı başladı. Sektörde, mavi yakalıların maaşları 25-30 bin TL. Eleman biraz fazla maaş verene hemen gidiyor. EYT bile bize yük oldu" dedi. Baytaş, sektörün en önemli sorunun finansman yapısı olduğunu söyledi.

KAZANÇ YATIRIMA DÖNMELİ

BOSAD Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hakan Ünel de Türkiye'nin boya ihracatının artması için markalaşmanın şart olduğunu, bunun için de öncelikle kazancın yatırıma dönüşmesi gerektiğini vurguladı. BOSAD olarak deneyimli danışmanlar ve uluslararası derneklerle birlikte çalışmaya devam edeceklerini belirten Ünel, "Amacımız, sektörün farklı alanlara açılmasını sağlamak. Büyüyen inşaat sektörü ülkelerini tespit ederek, ihtiyacın bol olduğu ama üretime ulaşmakta zorlanan bölgelerde araştırmalar yapıyor ve bu alandaki tüm verileri değerlendiriyoruz" dedi.

(Soldan sağa) Cengiz Yaman, Kenan Baytaş, Hakan Ünel

359 KATILIMCININ 243'Ü YABANCI

PaIntistanbul &Turkcoat Fuarı'na hazırlanıyor. Fuar, 8-10 Mayıs'ta İstanbul Fuar Merkezi'nde düzenlenecek. Artkim Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Yaman, "Katılımcı sayımız 359, bunun 243'ü yabancı. 586 katılımcımız olacak. 11 bin 237 metrekare alanımız var, kısıtlı yer sebebi ile 50'den fazla firmayı dahil edemedik. % 30'u yabancı olmak üzere 9 binden fazla sektör profesyonelin gezmesini bekliyoruz" dedi.