10 trilyon dolarlık potansiyel! Helal pazarının devleri İstanbul'da

Dünyada 7 trilyon dolarlık büyüklüğü olan olan ‘helal' pazarının devleri İstanbul'da buluştu. 26 Kasım'a kadar sürecek Helal Zirvesi'ne 40 ülkeden 500 firma ve 40 bin ziyaretçi katılıyor.

Dünyada en hızlı yükselen pazarlardan biri olan 'helal' pazarının önde gelen şirket ve kuruluşları İstanbul'da bir araya geldi. Dün Ticaret Bakanı Ömer Bolat'ın katılımıyla başlayan ve 26 Kasım'a kadar sürecek olan 9'uncu Dünya Helal Zirvesi ve 10'uncu İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) Helal Expo 2023 organizasyonu, 40'tan fazla ülkeden yaklaşık 500 firmanın katılımıyla gerçekleştiriliyor.

TÜRKİYE İLK ÜÇTE

197 ülkeye ihracat yapan Türkiye, ihracatta birim başı geliri artırırken alternatif kalemlere de yoğunlaşıyor. Bu kapsamda en büyük potansiyellerden birini de helal pazarı oluşturuyor. Helal pazarının 7 trilyon doları aştığını, gelecek 5 yıl içinde de 10 trilyon doları bulmasının beklendiğini anlatan Dünya Helal Zirvesi Konsey Başkanı ve Discover Events Yönetim Kurulu Başkanı Yunus Ete, ihracatta yeni kapıların helal pazarı ile açılabileceğini söyledi. Ete, "İİT Helal Ekonomi Raporu'na göre, Türkiye, Endonezya ve Malezya, helal ekonomi ürünlerinde ilk 20 ihracatçı arasına girmeyi başardı. Helal ekonomi ürünlerinde Malezya ve Endonezya ile birlikte Türkiye 20'den fazla kalemde üretim ve ihracat yapabilme kapasitesine sahip olan 3 ülkeden biri olarak öne çıkıyor" diye konuştu. Bakan Ömer Bolat ise yaptığı konuşmada, "İslam ülkeleriyle ticaretimizin payı toplam ticaretimiz içinde 20 yıl önce yüzde 11'di, geçen yıl bu rakamı yüzde 26'ya çıkardık. Hedefimiz 2028'e kadar bu oranı yüzde 35'lere çıkarmak" açıklamasında bulundu.

GIDAYA 1.5 TRİLYON DOLAR

Müslüman ülkelerindeki tüketiciler tarafından gıdaya yapılan harcamaların 2022'de 1.07 trilyon doları aştığına dikkat çeken Ete, bu rakamın 2026 yılına kadar 1.5 trilyon dolara çıkmasının beklendiğini kaydetti. Ete, "Bu büyüme, İİT ülkeleri arasında üretim, yatırım ve ihracatta güçlü bir fırsat penceresi sunuyor. Sağlıklı, helal ve organik gıda ürünlerinde yüksek bir tüketici talebi bulunuyor. İİT ülkeleri gıda, ilaç ve kozmetik sektörlerinde ithalata bağımlı durumda" diye konuştu. Bu fırsatı gören Türk şirketlerin helal sertifikalı ürünlere yönelik yatırımlara odaklandıklarını anlatan Ete, "Bu pazarda güçlü network oluşturmak için çok stratejik adımlar atıyorlar. Bu kapsamda ülkemizde faaliyetlerine devam eden Helal Akreditasyon Kurumu'nun aktif çalışmaları ve düzenlediğimiz Helal Expo etkinliğine olan talep her geçen gün güçlenerek büyüyor" dedi.