TBMM'de geçen hafta kabul edilen kanunla, tüketicilerin sahte servislerle ilgili mağduriyet yaşamasının önüne geçmek için tüm yetkili servis istasyonlarının Ticaret Bakanlığı sistemine kaydedilmesi ve yetkili olmayanların tanıtımlarında "özel servis" ifadesini kullanması zorunluluğu getirildi. Ayrıca, özel servis istasyonlarının yetkili servis istasyonu algısı oluşturacak şekilde hizmet vermesinin önlenmesi amacıyla, bunlara servis fişi, tabela ve broşür gibi her türlü tanıtım ve faaliyetlerinde "özel servis" ibaresi kullanma zorunluluğu getirildi.
45 BİN YETKİLİ SERVİS
Böylece tüketicilerin sahte servislerle ilgili mağduriyet yaşamalarının önüne geçilirken, bakanlık da kurduğu 'www.servis.gov.tr' adresindeki Servis Bilgi Sistemi' ile vatandaşa en yakın yetkili servise erişim imkanı sağlıyor. Sistemde 2021 sonu itibarıyla 2 bin 528 firmanın toplam 45 bin 105 yetkili servis istasyonu bilgileri yer alıyor.
TAZMİNAT HAKKI DA VAR
Yapılan düzenlemeyle ayrıca tüketicilere, üretici ve ithalatçılardan bakanlıkça belirlenen kullanım ömrü süresince mala ilişkin satış sonrası hizmetin sağlanmaması durumunda zararın tazminini talep etme hakkı da tanındı. Kanuna göre, üretici veya ithalatçılar, ürettikleri veya ithal ettikleri mallar için belirlenen kullanım ömrü süresince satış sonrası bakım ve onarım hizmetlerini sağlamak zorunda olacak.
ORİJİNALİNİ SÖKÜP ÇIKMA PARÇA TAKIYORLAR
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu da değerlendirmede, servis istasyonları konusunda çok fazla mağduriyet yaşandığını belirterek, "Daha da ötesinde dolandırıcılık yapılıyordu. '2 bin liradan aşağı olmaz' diyerek 2 bin lirayı ve çamaşır makinesini alıp giden ve bir daha ulaşılamayan kişiler var. Eve gelip orijinal parçayı söküp, yerine çıkma parça takanlar var. Ürün de kısa sürede hemen bozuluyor. Tüketiciyi de kendisine ulaşmasın diye engelliyorlar" dedi.
ARAMA MOTURUNDA EN ÜSTTE ÇIKIYORLAR
İnternet arama motorlarında yapılan aramada bu tür servislerin en üstte yer aldığına işaret eden Aydın Ağaoğlu, "Bunlar bir ücret karşılığı arama motorlarında en üstte görünüyor. Tüketiciler dikkatli olmalı. X marka servis diye aratsanız da bunlar ilk sırada görünüyor. Tüketiciler en üstte çıkan ve altında 'reklam' yazan servisleri değil, onların altında görülen servisleri aramalı. Firmalar gerçek servislerinin reklamını yapmaz" diye konuştu.
CEZALAR DA KANUNLA ARTIRILDI
Kanuna aykırı davranan üretici ve ithalatçılar hakkında, yeterlilik belgesinin alınmaması durumunda 315 bin lira, hizmet yeterlilik belgesi alındıktan sonra asgari servis istasyonu sayısının sağlanamadığı durumlarda eksik kalan her bir servis istasyonu için 35 bin lira, servis istasyonlarında tespit edilen eksiklik için 5 bin lira ceza uygulanacak.