Çanakkale'nin Lapseki ve Gelibolu ilçeleri arasında yapımı devam eden "1915 Çanakkale Köprüsü"nde son tabliye montajı için hazırlıklar tamamlandı. Tabliye montajının sonuncusu bugün Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın katıldığı törenle yapıldı. Son tabliye montajı ile birlikte köprünün deniz üzerindeki yol bağlantısı tamamlamış oldu ve Çanakkale Boğazı'nın iki yakası birleşti. Peki, Çanakkale Köprüsü'nü kim yapıyor? 1915 Çanakkale Köprüsü ne zaman açılacak? İşte tüm merak edilenler..
Yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkarılan "1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu" Projesini, Türk ve Güney Koreli firmalardan oluşan Daelim–Limak–SK–Yapı Merkezi Ortak Girişimi, 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresi teklifiyle kazandı. Proje, 88 km otoyol ve 13 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 km uzunluğundadır.
Temeli 18 Mart 2017'de atılan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün 2022'de hizmete açılması hedefleniyor. Türkiye ve Dünya tarihinde büyük iz bırakmış Çanakkale Boğazı'ndaki bu anıtsal yapı, en yüksek mühendislik ve estetik standartlarını karşılayan özelliklerde tasarlandı. Tamamlandığında, 2023 metre ana açıklığı ile "dünyanın en uzun açıklıklı asma köprüsü" unvanını alacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü, 333 metrelik kuleleri ile de "dünyanın en yüksek asma köprüsü" olacak.
1915 Çanakkale Köprüsü'yle, Asya ve Avrupa deniz üstünden dördüncü, toplamda ise yedinci kez birleştirilmiş olacak. Feribotla yaklaşık 30 dakikada geçilen Çanakkale Boğazı'nda, bekleme süreleri ile yaklaşık 1 saat süren seyahat süresi, köprü açıldığında 4 dakikaya inecek. Bu proje sayesinde, Marmara ve Ege bölgelerindeki limanların, tüm ulaşım sistemleriyle entegrasyonu da sağlanacak.
"SİMGELERİN KÖPRÜSÜ"
Özellikleri itibarıyla "simgelerin köprüsü" olarak anılan, mühendisliğindeki ince detaylarla öne çıkan, "dünyanın en uzun orta açıklıklı köprüsü" olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün iki ayak aralığı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılına atıfla 2023 metre olarak tasarlandı.
Köprünün kule bağlantıları ve unsurları, Türk bayrağına atfen kırmızı ve beyaz renklerde olacak. Her iki yakada kulelerin üst kısmı, Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşı'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde yapılacak.
İki ayak aralığına ilaveten 770'er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle Çanakkale Boğazı'nın ilk asma köprüsünün uzunluğu 4 bin 608 metreyi bulacak.
"2x3" şeritle hizmet verecek köprünün tabliyesi 3,5 metre yüksekliğe sahip. Tabliyenin her iki tarafında inşa edilecek yürüme yolları, bakım onarım amacıyla kullanılacak.