10 kişiden 7'si bunu yapıyor... Alışveriş tercihinde birinci sırada!

Milyonlarca kişinin gün içerisinde saatlerini harcadığı Sosyal medya uygulamaları, sadece bir eğlence kaynağı olmaktan çıkarak gündemin, haberlerin, pazarlamanın, reklamın ve alışverişin araçlarından biri oldu. Sosyal medyanın alışveriş üzerindeki etkisi de bir çığ gibi büyümeye devam ediyor.

Işıl Seren Şener

Tüm dünyada insanlar günlük 6 saat 54 dakikayı internette geçiriyor. Dünyada 4.2 milyar aktif sosyal medya kullanıcısı bulunuyor. Globalwebindex'in 2020 yılının 3. çeyreğinde yaptığı araştırmaya göre Türkiye'de internette geçirilen günlük ortalama süre 7 saat 57 dakika ile dünya ortalamasının üzerinde. Hal böyle olunca dijital pazarlamanın bir ayağı da sosyal medya oldu. Ünlüler ile fenomenlerin sosyal medya hesaplarından paylaştığı ürünlere talepler arttı, stoklar tükendi.

2019 Aralık'ta hayatımıza giren pandemi ile birlikte online alışverişte büyük patlamalar yaşandı. Mağazaların kapandığı, sokak kısıtlamalarının olduğu gün ve saatlerde alışveriş eylemi sosyal medya ve online siteler üzerinden devam etti.

ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNDE SOSYAL MEDYA ETKİLİ OLUYOR

Sosyal medya kullanıcıları takip ettikleri kişilerin önerilerini kendi zevkleri, fikirleri ve ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirerek alışveriş yapıyor. Kimi zaman "işbirliği" olmayan paylaşımların nereden, hangi markadan, kaça alındığına dair binlerce soru soruluyor, alışveriş için doğrudan link paylaşılması talep ediliyor. Firmaların sponsorlu paylaşımlarına da büyük talep geliyor. Sezonun en beğenilen ve önerilen ürünleri sosyal medyada takip edilerek yine fiyat avantajı ve zaman tasarrufu gibi etkenlerle online olarak satın alınıyor.

Sosyal medyanın tüketicilerin satın alma niyetleri üzerine etkisini inceleyen birçok araştırma yapılıyor. GfK araştırma şirketinin geçtiğimiz yaz gerçekleştirdiği "Online Alışveriş Alışkanlıkları Araştırması"ndan yapılan derlemeye göre, araştırmaya katılanların yüzde 97'si internet kullandığını, her 10 kişiden 7'si de online alışveriş yaptığını belirtti. Online alışveriş yapan her 10 kişiden 4'ü e-ticaret sitelerini tercih etti.

En çok kullanılan sosyal medya uygulamalarından Instagram üzerinden gerçekleşen alışveriş toplamda yüzde 58'i buldu. Online alışveriş yapan her 4 kişiden 1'i e-ticaret sitelerinin Instagram reklamları veya paylaşımları üzerinden, her 5 kişiden 1'i ise Instagram'daki influencer veya ünlü kişilerin yönlendirdiği linklerden ürün satın aldığını belirtti.