Zengezur Koridoru tam gaz

Zengezur Koridoru'nun Azerbaycan topraklarından geçen kısmında inşa edilen Horadiz-Ağbend hattındaki karayolunun yüzde 80'inden fazlası, demiryolu hattının da yüzde 45'i tamamlandı. İnşaat aralıksız sürüyor.

Azerbaycan, batı illeri ile Nahçıvan'ı birleştirecek, aynı zamanda Çin'den Orta Asya, Hazar Denizi, Kafkasya ve Türkiye'ye uzanan Orta Koridor'un da güzergahlarından olacak Zengezur Koridoru'ndan geçecek kara ve demiryollarının inşaatını aralıksız sürdürüyor. 2'nci Karabağ Savaşı sonrasında 10 Kasım 2020'de Azerbaycan, Ermenistan ve Rusya liderlerinin imzaladığı bildiriyle, Azerbaycan ile Nahçıvan arasında kara ve demiryolu açılması mutabakatı sağlanmıştı. Azerbaycan, savaşın hemen ardından, kendi topraklarından Ermenistan sınırına uzanan kara ve demiryollarının yapımına başladı. Zengezur Koridoru güzergahının Azerbaycan topraklarındaki kısmında demiryolu ve karayolu çalışmaları hızla devam etse de Ermenistan, bu konuda henüz adım atmadı.

İRAN İLE ANLAŞILDI

Ermenistan'la olmaması halinde alternatif güzergahlar üzerinde de çalışan Azerbaycan, ülkeyi İran üzerinden Nahçıvan'a bağlayacak kara ve demiryolu hatlarının yapımı konusunda Tahran yönetimiyle anlaştı. İki ülke arasında imzalanan anlaşmalar gereği Aras Nehri üzerinde karayolu ve demiryolu köprüleri inşa edilerek Nahçıvan'a İran üzerinden de ulaşım sağlanacak.

YÜZDE 80'İ TAMAM

Fuzuli ilinin Horadiz kasabasından Ermenistan sınırına, Zengilan ilinin Ağbend kasabasına uzanan 110.4 kilometrelik Horadiz-Ağbend hattının üzerinde 9 istasyon ile köprü, araç geçidi, tünel, drenaj borusu gibi yaklaşık 500 yapı bulunuyor. Horadiz-Ağbend hattında projelendirmenin yüzde 82'si, inşaat çalışmalarının ise yüzde 45'i tamamlanarak 69.7 kilometrelik ray döşendi. Hattın yıl sonuna kadar tamamlanması öngörülüyor. Demiryoluna paralel olarak Azerbaycan, Horadiz'den Ağbend kasabasına 123.5 kilometrelik yeni karayolu inşa ediyor. Karayolunun da yüzde 80'inden fazlası tamamlandı.

TÜRKİYE İLE AZERBAYCAN ARASINDA YENİ BAĞLANTI

Azerbaycan'ın başkenti Bakü'den Horadiz kasabasına kadar karayolu ve demiryolu hatları işlek durumda. Bu hatların Horadiz'den Ermenistan sınırına kadarki kısmının bazı bölümleri Ermenistan işgali döneminde tahrip edildi, bazı bölümleri ise yapılan barajın suları altında kaldı. Dolayısıyla Horadiz'den Nahçıvan'ın Ordubad iline uzanan 166 kilometrelik yeni demiryolu hattı inşa edilecek. Hattın Ermenistan kısmından, Zengezur bölgesinden geçecek 43 kilometrelik bölümünün inşaatı iki ülke arasında sağlanacak nihai mutabakattan sonra başlayacak. Ordubad'dan, Nahçıvan'ın kuzeyinde bulunan, Türkiye, Ermenistan ve İran'a yakın Velidağ İstasyonu'na kadarki 158 kilometrelik hat ise kapsamlı tamir edilecek. Türkiye ve Azerbaycan'ın, Kars'ı, Nahçıvan'a bağlayacak demiryolu hattı projesi de bulunuyor. İhalesi yapılan projenin çalışması yıl içerisinde başlayacak.

Türkiye, Azerbaycan ve İran'ın çalışmalar yürüttüğü Zengezur Koridoru'na uzanan Azerbaycan topraklarındaki kara ve demiryolu ağındaki çalışmalar son hızla devam ediyor. inşaatta Azerbaycan devletinin yanı sıra Türk şirketleri de çalışıyor.