E-devlet girişi alt üst soy ağacı son dakika bilgisi turkiye.gov.tr Edevlet soy ağacı öğrenme

E-Devlet'te hizmete giren yeni uygulama olan soyağacı sorgulama dün gece tekrar açılarak vatandaşların hizmetine sunuldu. Geçtiğimiz hafta yayınlanan fakat gördüğü aşırı talep dolasıyla kilitlenen soyağacı sorgulama hizmeti askıya alınarak teknik altyapı çalışması için durdurulmuştu. Soyağacı sorgulama ekranı dün tekrar açıldı.. İşte detaylar... E devlet üzerinden hizmete giren Soy ağacı öğrenme sistemi büyük ilgi görmüştü. Sistem aşırı yük sebebiyle çökünce soyağacı sorgulama sistemi geçici olarak devre dışı bırakıldı. E Devlet uygulamasında nüfus kısmında yer alan soy ağacı öğrenme sistemi hala hizmet veremiyor. Yoğunluk ve ilgi devam ederken Alt-Üst Soy Sorgulama Uygulaması hakkında önemli açıklama İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürü Sinan Güner'den geldi. Güner'e soy ağacı öğrenme sistemi ne zaman aktif olacak sorusu yöneltildi. E-devlet şifrenizi unutmanız durumunda, tekrar bir PTT şubesine gitmeniz gerekiyor. Bu uygulamanın nedeni ise, sizin yerinize şifre almak isteyen kişilere karşı bir önlem olarak kullanıma sunulmuştur. e devlet projesinde güvenlik kavaramına büyük bir önem az etmektedir. Bu sebeple, sistemin güvenliği için her türlü önlem alınmıştır. Şifreler, başvuruda bulunan her vatandaş için ayrı ayrı oluşturulur. Aynı şifreden bir başka vatandaşa verilmez. Bir diğer alınan güvenlik önlemi ise, başvuruda bulunan kişinin kimliği alınarak, kontrol edilmektedir. İlk kez şifre alacak kişiler 2 TL hizmet bedeli öderken, sonraki şifre unutmalarda bu ücret 10 TL olmaktadır. Daha önceden ise, şifre unutma işlemleri 4 TL olarak belirlenmişti. Açılan sayfaya T.C. kimlik numaranız ile e-devlet şifrenizi girerek sisteme girişinizi yapabilirsiniz. E Devlet sistemine giriş yapmak için aşağıdaki linki kullanabilirsiniz. e-Devlet’e dün eklenen ve ardından teknik çalışma nedeniyle askıya alınan soyağacı sorgulama sebebi büyük ilgi çekti ve e-Devlet Google’da 5 milyondan fazla kez aratıldı.

E-DEVLET soyağacı sorgulama ekranı merakla bekleniyordu. Yeni uygulamanın duyurulmasının ardından gördüğü yoğun talep nedeniyle diğer uygulamalarda kullanılamaz hale gelmiş e-Devlet sistemi tamamen kilitlenmişti. Geçici olarak durdurulan "alt-üstsoy raporu"nun paylaşımı gece yeniden başladı.  Vatandaşlar, "www.turkiye.gov.tr" internet sitesinden talep oluşturarak "alt-üstsoy raporu"nu öğrenebiliyor. Sitede farklı bir uygulama da devreye sokuldu. Bundan sonra vatandaşlar soyağacı taleplerini sisteme ilettikten sonra talep sırasına göre belge alınabilecek. Vatandaşların belgeyi edinebilmek için talep oluşturmasının ardından ekrana otomatik olarak "alt-üstsoy bilgisi talebiniz alınmıştır. Talep sıranıza göre alt-üstsoy bilgileriniz en kısa sürede hazırlanacaktır. Belgeniz oluşturulduğunda doğrulanmış cep telefonu numaranız veya e-posta adresine bilgilendirme yapılacaktır." mesajı geliyor. E-Devlet’e giriş yaparken yaşanan yoğunluğun ardından soyağacı sorgulamak isteyenler yeni bir mesajla karşılaştı. e-Devlet Alt-Üst Soy Bilgisi Sorgulama sayfasına giriş yapan vatandaşların karşısına “Yapılan teknik bir çalışma nedeniyle hizmet sunulamamaktadır.” uyarısı çıkıyor. Kısa sürede yaşanan yoğunluğun ardından kapatılan soyağacı sorgulama sistemi hakkında “Yapılan teknik bir çalışma nedeniyle hizmet sunulamamaktadır.” uyarısı sonrasında hizmetin tekrar ne zaman gündeme gireceği merak konusu. Henüz resmi bir açıklama yapılmasa da sistemin teknik sorunların giderilmesinin ardından tekrar hizmete girmesi bekleniyor. Nüfus Hizmetlerinin yürütülmesi ile nüfus kayıtlarının tutulmasına ve nüfus kayıtlarına ilişkin bilgi ve belge verilmesine ilişkin hususlar 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve bu Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik ile düzenlenmiştir. 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununda soyağacı veya soy kütüğü ya da şecere verilmesine yönelik bir düzenleme bulunmadığından, bu yöndeki talepler yukarıda belirtilen mevzuat hükmü doğrultusunda ilgililerin alt ve üst soylarına ait düzenlenen nüfus kayıt örnekleri ile sağlanmaktadır.

E DEVLET GİRİŞ EKRANI

E-DEVLET SİTESİ İÇİN TIKLAYINIZ

Türkler'in soy ağacının il il listesi için tıklayınız

E-devlet soy ağacı öğrendi hayatının şokunu yaşadı ve...

E-DEVLET SOYAĞACI SORGULAMADA ESKİ TARİHLERE NASIL GİDİLİR?

Tarihçi Erhan Afyoncu, Sabah'taki köşesinde 'soyunu bilmek isteyenlere rehber' başlığıyla bu konuyla ilgili bilgi verdi.

 Afyoncu, "Soyunu araştırmak isteyen kişi ilk önce nüfus ve vatandaşlık hizmetleri genel müdürlüğünün alt-üst soy sorgulama sistemine müracaat ederek dedeleriyle ilgili ilk bilgilere ulaşabilir. Bazı nüfus müdürlüklerindeki kayıtlar 1800'lere kadar inmektedir. Ancak bu her nüfus müdürlüğü için geçerli değildir. Bu yüzden benim soyum eskilere gitmiyor diye vesveseye kapılmamak gerekir.Aile büyüklerinden ailenin geçmişiyle ilgili bilgilerin toplanması da büyük önem arzetmektedir. Çünkü ailenin geçmişini bilenler azalmaktadır ve bu bilgiler kayıt altına da alınmamıştır.

Aileden gerekli malumat öğrenildikten ve alt-üst soy sorgulamadan bilgiler alındıktan sonra arşivlere müracaat ederek daha gerilere gidilebilir. Ancak bu profesyonel bir araştırma gerekir. Eski yazı ve arşivlerin sistemini bilmeyenler bu araştırmayı yapamaz" diyor.

NÜFUS DEFTERLERİ

Afyoncu şöyle devam ediyor: Soy tarihi araştırmaları için ilk olarak nüfus defterlerine bakmak gerekir. II. Mahmud'un emriyle 1831'de tutulmaya başlayan nüfus defterlerinin ilk sayımları Osmanlı Arşivi'ndedir. 1880'den sonraki defterler ve arada tutulan vukuat kayıtları ise Nüfus Genel Müdürlüğü Arşivi'ndedir. Bu defterleri destekleyecek diğer kayıtlar ise Osmanlı Arşivi'nde bulunan ve 19. yüzyılın ortalarına ait olan Temettuat defterleridir.

Ailemizin 1800'lerde yaşadığı yer belli ise nüfus defterlerinden hareket etmeliyiz. Son yıllarda Osmanlı döneminde yapılmış nüfus sayımları özellikle belediyelerin ve valiliklerin destekleriyle yayınlanmaya başlandı. Afyonkarahisar, Aksaray, Amasya, Balıkesir, Bayburt, Bursa, Çorum, Düzce, Kayseri, Kırıkkale, Kırşehir, Mardin, Rize, Samsun, Trabzon, Van, Görele, Tirebolu, Yusufeli, Ünye, Harşit, Şebinkarahisar, Yakacık-Akşehir-i Abad-Suşehri, Giresun, Besni, Gölköy, Payas, Siverek, Pazar, Ardeşen, Sürmene, Zara, Keşap, Körfez, Kavak, Pötürge, Arhavi- Hopa, İspir, Sincanlı, Çamardı, Maçka, Talas, Beyşehir, Yalvaç, Of, Çardak, Çıldır, Bayat, Bozdoğan- Nazilli, Köyceğiz, Bucak-Kızılkaya, Türkeli, Beykoz, Kartal ve Safranbolu'nun nüfus sayımları yayınlandı veya tez olarak hazırlandı.

Birçok il ve ilçenin nüfus defterleri de hazırlanıyor.

TAHRİR DEFTERLERİ

Nüfus defterlerinde bilgi bulunduktan sonra geriye doğru kayıt takip etmek ailenin belirgin bir vasfı yoksa oldukça zordur. 17. ve 18. yüzyıllar için şahıs vergisini ihtiva eden Avarız defterlerinin incelenmesi gerekir.

15-17. yüzyıllar için ise tahrir defterlerine bakmak gerekir. Tahrir defterleri bir bölgede yaşayan hane reisi erkeklerinden, bekâr erkeklere, dul kadınlardan, vergiden muaf olanlar ile yaşlı olup vergi veremeyecek durumda olanlara kadar o bölgede yaşayanları tek tek verir.

Müslüman ve Müslüman olmayanlar ayrı ayrı kaydedilmiştir. Bazı bölgelerde etnik köken de verilmiştir.

Bir bölgede yaylak kışlak hayatı yaşayan Türkmen (Yörük) aşiretleri de tek tek defterlere kaydedilmiştir.

Tahrir defterleri İstanbul'da Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde ve Ankara'da Tapu-Kadastro Genel Müdürlüğü Arşivi'nde bulunmaktadır.

Ancak bu defterlerde aile lakapları yazılmadığı, şahıslar sadece baba isimleriyle kaydedildiği için bağlantıyı kurmak oldukça zordur.

Göçmen ailelerin soyu nasıl araştırılır?

Osmanlı'nın küçülmesiyle birlikte Balkanlar'dan Kafkaslar'dan, Kırım'dan, Arap ülkelerinden, Adalar'dan birçok kişi Türkiye'ye göçetti. Özellikle, 1878, 1912 ve 1923'ten sonra çok yoğun göçler oldu.

Bu yüzden nüfus genel müdürlüğünün arşivinde bulunan kayıtlar muhacirlerin geldiği yere kaydolmasıyla başlamaktadır. Bu kayıtlarda gelen kişinin doğduğu yer olduğu için muhacir kökenli olanlarımız dedelerinin nereden geldiğini öğrenebilmektedir.

Bu konuda ilk olarak Bilal Şimşir, Nedim İpek, Ahmet Halaçoğlu, Muammer Demirel, Faruk Kocacık, Ferhat Berber, Abdullah Saydam, Süleyman Erkan, Hayati Bice, Mehmet Demirtaş, Derya Serin Paşaoğlu, Hakan Kırımlı, Sedat Kanat ve Tufan Gündüz gibi araştırmacıların eserlerini incelemek gerekir. Daha sonra Osmanlı ve cumhuriyet arşivlerindeki kayıtlarla bağlantı kurulabilirse daha geriye gidebilir. Örneğin mübadele ile gelenler Cumhuriyet Arşivi'ndeki tasfiye talepnamelerine bakarlarsa ailelerinin Yunanistan'dan hangi köyden geldiğini öğrenebilirler. Köyü öğrendikten sonra da Osmanlı arşivindeki nüfus defterlerinden ailenin 1830'lardaki durumunu tespit edebilirler.

Bu arada, saatte 200 bin 'alt-üstsoy raporu' alındı - 'Alt-üstsoy raporu' sorgulama sayfası yeniden kullanıma açıldığı andan bu sabah saat 08.00'e kadar yaklaşık 1 milyon 400 bin belge üretildi.  Belgelerde, 6698 Sayılı "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" gereğince kardeşler gibi yansoylarına ait bilgiler ise e-Devlet üzerinden paylaşılmıyor. 

SOY AĞACI ÖĞRENME SON DURUM 

Soy ağacı öğrenme sorgulama sistemi için e devlete girenler hayal kırıklığı yaşıyorlar. E devlet üzerinden yapılan alt üst soy ağacı sorgulama sistemi hala yoğunluk sebebiyle devre dışı. Soy ağacı öğrenme sistemine ulaşanlar "Altsoy ve üst soy bilgi servisinin daha hızlı ve kesintisiz sağlanması için teknik çalışmalar devam etmektedir. Çalışmaların tamamlanması sonrası hizmet kullanıma açılacaktır." uyarısıyla karşılaşıyorlar.

SOY AĞACI ÖĞRENME NE ZAMAN AÇILACAK

Talebi normal gördüklerini söyleyen Güner, “Vatandaş biraz sabretsin. Anne ve babalarıyla daha fazla konuşup onlara sorsunlar. Biz hizmetimizin arkasındayız. Ne zaman açılacağı ile ilgili net tarih vermek çok zor. Kısa zamanda açılacak” dedi. Güner soy ağacı öğrenme taleplerinin sıraya konulacağını söyledi.

ALT ÜST SOY AĞACI ÖĞRENME SIRAYA KONACAK

Güner, bu kadar yoğunluk beklemediklerini söyledi. Vatandaşların sakin olur diye gece saatlerini beklediğini belirten Güner, askıya alınan uygulamayla ilgili “Toplamda 310 bin sorgulama çıktısı verildi. Böyle bir kapasitenin yürütülmesi imkânsız. Soy ağacı sorgulama için günlük belirli bir kota açacağız. ‘Bugün bu kadar’ diyerek ertesi güne aktaracağız” dedi.

E DEVLET SOY AĞACI UYGULAMASI NEDİR

 E devlet sistemi üzerinden alt üst soy ağacı sorgulama sistemi hazırlanmış ve perşembe günü 14.00’te hizmete alınmıştı. Soy ağacı öğrenme sistemine öyle büyük bir ilgi oldu ki ilk gün gece 02.00’ye kadar yaklaşık 200 bin vatandaş soy bilgisinin çıktısını aldı. Gece sakinleşme beklenirken sistem 02.00- 04.00 saatleri arasında en yoğun anını yaşadı ve 2 saatte 110 bin çıktı alındı. Soy ağacı öğrenme sistemi saat 04.00’ten sonra yoğunluk nedeniyle askıya alındı.

E DEVLET ŞİFRESİ NE KADAR OLDU

Şifre ilk alındığında PTT tarafından işlem masrafı olarak 2 TL tahsil edilmektedir. İlk şifreden sonra herhangi bir nedenle PTT’den alınacak her şifre için ayrıca 4 TL ücret ödenmektedir. Şifre için herhangi bir yıllık ücret söz konusu değildir. Her bir şifre için ödenen ücret bir defaya mahsustur. Ancak, unutma ve kaybolma durumlarında online şifre yenileme hizmetinden yararlanmak yerine PTT’den yeni şifre zarfı alınıyorsa bu ücretin tekrar ödenmesi gerekmektedir.Bu ücret, e-Devlet Kapısına gelir olarak kaydedilmemekte, işlem masrafı olarak PTT tarafından tahsil edilmektedir.

E DEVLET ŞİFRESİ UNUTULURSA NE YAPILMALI?

Şifreyi kaybetme, unutma veya çaldırma ve benzeri durumlarda yeni bir şifre için şifre yenileme hizmetinden yararlanabilirsiniz. Bu uygulamayı kullanmak için profilinizde bulunan iletişim bilgilerinden cep telefonu numaranızı ya da hem cep telefonu numaranızı hem de e-postanızı e-Devlet Kapısında doğrulamış olmanız gerekmektedir. Bu işlemlerden herhangi birini yapmadığınız takdirde PTT şube ve Merkezlerinden şahsen yeni bir şifre almanız gerekmektedir. Şifre yenileme hizmetinin detayları için 160 numaralı e-Devlet Kapısı İletişim Merkezinden destek alabilirsiniz.

Daha önce cep telefonu ve e-posta doğrulaması yapmış iseniz e-Devlet Kapısı Şifre ve Güvenlik Ayarlarım bölümünden:

Sadece PTT şubelerinden yeni şifre zarfı alarak

Cep telefonuma ve e-posta adresime gelecek kodları girerek

Cep telefonuma gelecek kodu girerek

Seçeneklerinden birini işaretleyip şifre yenileme yöntemlerinden birini belirleyebilirsiniz. Giriş alanındaki şifremi unuttum seçeneği ile şifrenizi yenileyebilir, yeni şifre belirleyebilirsiniz. 15 yaşını doldurmuş Türkiye Cumhuriyeti e-Devlet Kapısı kullanıcıları ve mavi kartlı kullanıcılar bu şifre yenileme hizmetinden faydalanabilmektedir. Ancak yabancı kullanıcılar şifre yenileme hizmetinden faydalanamamaktadır.

SİSTEM NASIL ÇALIŞIR?

e-Devlet sisteminin girişinde 4 farklı güvenlikli giriş yöntemi bulunuyor:

e-Devlet şifresi ile giriş, mobil imza ile giriş, elektronik imza ile giriş, T.C. kimlik kartı ile giriş yapılabilir.

E-Devlet giriş nasıl yapılır?

E-Devlet işlemlerinizi gerçekleştirebileceğiniz site adresi e-devlet'in resmi internet adresi olan www.turkiye.gov.tr adresidir. Bütün e devlet işlemlerinizi bu siteden yapabilirsiniz. Web sayfasına girdiğinizde sağ üstte bulunan giriş butonuna tıklamanız gerekiyor. Açılan sayfaya T.C. kimlik numaranız ile e-devlet şifrenizi girerek sisteme girişinizi yapabilirsiniz. E Devlet sistemine giriş yapmak için aşağıdaki linki kullanabilirsiniz.

E-devlet tarafından gönderilen şifre güvenliği uyarısı örneği:

Son günlerde gündemde olan siber saldırılar sonrası tüm kullanıcılarımıza e-Devlet Şifresi kullanımı ile ilgili bu kısa bilgilendirme mesajını gönderme gereği duyduk. Lütfen bu mesajı dikkatle okuyunuz.

e-Devlet Şifreniz kolay tahmin edilebilir olmamalıdır. İçerisinde doğum tarihi, çocuğunuzun adı, telefon numarası veya tuttuğunuz takım gibi kolayca tahmin edilebilir bilgiler olmamalıdır.
Ardışık veya tekrar eden rakam / harf dizileri içermemelidir. (Örn: 1234, abcd, 1111)
Sıkça kullanılan veya sözlüklerde bulunan kelime ve harf gruplarını içermemelidir. (Örn: qwerty, parola)
Aynı şifreyi farklı platformlarda kullanmayın. Her bir hesabınız için farklı bir şifre üretin.

Eğer şifreniz yukarıdaki kriterlerden biri veya birkaçına uyuyorsa, lütfen vakit kaybetmeden e-Devlet Kapısı'na giriş yaparak şifrenizi değiştiriniz. Bunun için, sisteme giriş yaptıktan sonra sayfanın sağ üst kısmında bulunan ve isminizin yazılı olduğu menüyü açınız. Burada bulunan "Şifre ve Güvenlik Ayarlarım" seçeneğine tıklayınız. Karşınıza gelen sayfanın üst kısmında bulunan "Şifremi Değiştir" bağlantısına tıklayarak ekrandaki yönergeleri takip ediniz.
Hatırlaması kolay fakat başkaları tarafından tahmin edilmesi / kırılması zor olan şifre oluşturma teknikleri ile ilgili ayrıntılı bilgi ve örnekler için http://www.bilgimikoruyorum.org.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.

E-devlet sistemine yeni eklenen hizmetler neler?

E-Devlet kapısına eklenen yeni hizmetleri buradan görebilirsiniz. İşte yeni eklenen hizmetler.

Genel Hizmetler
Mezar Yeri Sorgulama
Ücret Tarifesi Sorgulama
Vefat Bilgisi Sorgulama
Kişiye Özgü Hizmetler
Beyan Bilgileri Sorgulama
Tahakkuk Bilgileri Sorgulama
Tahsilat Bilgileri Sorgulama

Unutma sonucu e- devlet kapısına girişte ilk sırada İstanbul

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından yapılan açıklamada, e-Devlet kapısına giriş için çeşitli yöntemlerin mevcut olduğunu, her yöntemin vatandaşlara maliyetinin sıfır ile 2 Türk Lirası arasında değiştiğini açıkladı. Yapılan tespitlere göre e-Devlet kapısına girişte şifre almada ilk 3 sırada İstanbul, Ankara ve İzmir olduğu belirtildi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu'nun soru önergesini yanıtlayıp, TBMM Başkanılğı ile Başbakanlığa da gönderdi. Bakanlıktan yapılan açıklamada, "Şifre unutulması durumunda ise vatandaşlarımız e-Devlet Kapısına girişleri sırasında cep telefon numaralarını sisteme eklemeleri ve doğrulamaları halinde yeniden şifre almak için herhangi bir ücret ödemelerine gerek yoktur. Entegrasyonun tamamlamış 12 fmans kuruluşunun internet bankacılığı şifreleri kullanılarak e-Devlet kapısına hiçbir ücret ödemeksizin giriş yapılabilmektedir. Ayrıca e-imza ve mobil-imza kullanıcıları da e-Devlet Kapısına herhangi bir ek ücret ödemeden giriş yapabilmektedir. Ancak bu yöntemleri tercih etmeyen vatandaşlarımız ise PTT şubelerine giderek şifre zarfı temin edebilmektedirler. Bu işlemin maliyeti ise 2 Türk Lirasıdır. Ancak bu kaydı yapmak istemeyen ve internet bankacılığı, e-imza ve mobil imza gibi seçenekleri kullanmadan tekrar PTT şubelerine gitmeyi tercih eden vatandaşlarımızın ise tekrar şifre zarfı alırken 4 TL ücret ödemeleri gerekmektedir" denildi.

Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, TÜİK tarafından 31 Aralık 2014 itibariyle yayınlanan verilere göre 15 yaş üzeri e-Devlet Kapısını kullanabilecek yaşta bulunan vatandaş sayısının 58 milyon 833 bin 474 kişi olduğu, 25 Aralık 2015 itibariyle e-Devlet Kapısını kullanan vatandaş sayısının 25 milyon 580 bin 442 olduğu belirtilerek, "Bu rakamdan düşüldüğünde 33 milyon 253 bin 32 kişinin henüz e-Devlet Kapısını kullanmadığı anlaşılmaktadır. Ancak TÜİK rakamları 2015 yılı sonu değerlerini göstermediğinden hesap yaklaşık bir değer göstermektedir" denildi.
Şifre unutulması durumunda ise vatandaşların e-Devlet Kapısına girişleri sırasında cep telefon numaralarını sisteme eklemeleri ve doğrulamaları halinde yeniden şifre almak için herhangi bir ücret ödemelerine gerek olmadığı belirtildi. Açıklamada, "Ancak bu kaydı yapmak istemeyen ve internet bankacılığı, e-imza ve mobil imza gibi seçenekleri kullanmadan tekrar PTT şubelerine gitmeyi tercih eden vatandaşlarımızın ise tekrar şifre zarfı alırken 4 TL ücret ödemeleri gerekmektedir. Burada amaç, ücretsiz yeniden şifre edinme yöntemlerini kullanmaksızın sürekli kağıda basılı yeni şifre temin etmeye eğiliminin önlenmesi yoluyla ağaç vb gibi doğal kaynaklarımızın ve çevrenin korunmasıdır. Yine mevcut ücretsiz giriş yöntemlerinden olan e-kimlik kartlarının, ülke geneline dağıtımı sonrasında diğer tüm alternatif giriş yöntemleri tali duruma geçecektir" denildi.

e-Devlet Kapısına giriş için ücretsiz pek çok yöntemin mevcut olduğu belirtilen açıklamada, "Ancak e-Devlet Kapısının ilk açıldığı dönemdeki teknolojik imkanlar, PTT şubeleri kanalıyla basılı şifrelerin dağıtımını ve kimlik tespitinin Kamu görevlilerince yapılmasını güvenlik açısından zorunlu kılmaktaydı. e-Devlet Kapısının bu ilk erişim yöntemi, şifre basım giderleri, ofis kiraları ve personel maliyetleri gibi önemli parasal maliyetler yanında; harcanan kâğıt, mürekkep ve enerji nedeniyle çevre açısından da tercih edilmeyen ve mecburi bir faaliyetti. Unutma vb. gibi nedenlerle bu yöntemin tekrarlı kullanımının yaygınlaşması istenmediğinden ücretsiz giriş ya da yenileme yöntemlerinin geliştirilmesini takiben PTT'den basılı şifre temini kanalının caydırıcı olarak maliyetli tutulması uygulamasına devam edilmektedir. Vatandaşların e-Devlet Kapısı kullanımı ile tek bir defa dahi devlet dairelerine gitmekten tasarruf etmesi toplu taşım ücreti açısından dahi şifre edinim maliyetinin iki katını vatandaşımızın cebinde bırakmaktadır. Yani e-devlet Kapısı şifresinin temini en kötü senaryoda dahi ilk kullanımda kendini amorti eden doğru bir yatırımdır" denildi.

UNUTMA SONUCU ŞİFRE ALMA SAYISI

Adana, 188.355, Adıyaman 26.722, Afyonkarahisar 63.897, Ağrı, 20.469, Aksaray, 23.135, Amasya 24.764, Ankara 787.798, Antalya 380.945, Ardahan 6.282, Artvin 23.990, Aydın 101.831, Balıkesir 108.595, Bartın 14.207, Batman 33.566, Bayburt 4.731, Bilecik 19.110, Bingöl 15.084, Bitlis 13.758, Bolu 24.713, Burdur 29.251, Bursa 288.267, Çanakkale 41.570, Çankırı 16.010, Çorum 32.670, Denizli 120.014, Diyarbakır 95.352, Düzce 44.137, Edirne 36.360, Elazığ 38.319, Erzincan 15.983, Erzurum 40.778, Eskişehir 82.530, Gaziantep 149.475, Giresun 36.546, Gümüşhane 9.241, Hakkari 9.256, Hatay 131.850, Iğdır 8.354, Isparta 39.024, İstanbul 3.065.989, İzmir 538.999, Kahramanmaraş 90.153.

E-DEVLET ŞİFRE İŞLEMLERİ

e-Devlet şifrenizi almak ise oldukça basittir.

1) e-Devlet şifresi

e-devlet şifresi kullanarak, e-devlet sistemi üzerinden işlem yapabilmeniz için, bir e-devlet şifresi almanız gereklidir. Bu durumda, e-devlet şifrenizi herhangi bir PTT şubesine başvuru yaparak temin edebilirsiniz. Başvurduğunuz PTT şubesinde, e-Devlet şifresi alım işlemleri için, sizden 2 TL ücret ve bir takım kişisel bilgileriniz talep edilecektir ve bunların ardından şifrenizi almış olursunuz. e-Devlet şifrenizi temin ettikten sonra, kamu kuruluşları ile ilgili işlerinizi, e-devlet sistemine giriş yaparak ve burada T.C kimlik numaranızı ve e-devlet şifrenizi kullanarak yapabilirsiniz.
Eğer, mobil imza yöntemi ile e-devlet sistemi üzerinden işlem yapmayı tercih ettiyseniz, yapmanız gerekenler şöyledir;

2) Mobil imza

Mobil imza, e-devlet tarafından herhangi bir ücret talep edilmeden, vatandaşlara sunulmaktadır. Fakat mobil imzanın alınması aşamasında, GSM operatörleri tarafından, kullanıcılardan belirli bir miktar ücret talep edilmektedir. Mobil imza, güvenlidir ve elektronik imza görevi üstlenir. Mobil imza aynı zamanda, ıslak imza niteliğinde bir imzadır. Mobil imza ile e-devlet sistemini kullanmak için yapmanız gerekenler; T.C kimlik numaranızı, GSM numaranızı ve GSM türünüzün bilgisini sistemde bulunan ilgili bölümlere doldurmak olacaktır. Böylece e-devlet uygulamasını kullanabilirsiniz.
Bir diğer yöntem olan elektronik imzanın özellikleri ise şöyledir;

3) Elektronik imza

Islak imzaya eşdeğer olan elektronik imza, sanal ortamda bulunan belgeye aktarılması yolu ile kimlik tespitinde kullanılan bir imza çeşididir. Elektronik imza ile e-devlet uygulamasını kullanmak için sadece, T.C kimlik numaranızı kullanmanız yeterli olacaktır.