Tüm testleri geçen HÜRKUŞ uçuşa hazır!

HÜRKUŞ, Tip Sertifika Onayı'nı alarak, Türkiye'de üretilen ve uluslararası alanda sertifikalandırılan ilk uçak oldu. Bir dizi ciddi test sürecini başarıyla tamamlayan HÜRKUŞ, böylece uçuş hürriyetine de kavuştu.

Türkiye’de üretilen ve uluslararası alanda sertifikalandırılan ilk sivil imalat olan Hürkuş Eğitim Uçağına Tip Sertifikası teslimi dolayısıyla düzenlenen törene, Milli Savunma Bakanı Fikri Işık ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan da katıldı. Işık, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ'nin (TUSAŞ) Kazan Tesisleri'ndeki törende yaptığı konuşmada, önemli bir gururun yaşandığını söyledi. Türkiye'nin bu maceraya geç başlayan ülkelerden olmadığını dile getiren Işık, 1920'li yılların başında dünya havacılığının yeni geliştiği o dönemde imkansız denen pek çok başarıya sınırlı imkanlarla imza atıldığını ifade etti.

YERLİLİK YÜZDE 80'LERE ÇIKMALI  

Işık, AK Parti'nin iktidara geldiği 2002'ye kadar Türkiye'nin savunma sanayindeki gayretlerin sistematik sıçramaya dönüşemediğini ifade ederek, şöyle konuştu: "2002'de başlayan bu süreç, her alanda meyvelerini vermeye başladı. Yüzde 24'tü savunma sanayinde yerlilik oranı, bunun da kalitesi düşüktü. Şimdi yüzde 60'ları yakaladık ve çok ciddi de bir kalite artışı yakaladık. Ama böyle bir coğrafyada, bu kadar tehditlerle karşı karşıya olan bir ülkede hem oran olarak bunu, en az yüzde 80'lere çıkarmak zorundayız hem de nitelik artışını sağlamak zorundayız. Bunu yapmak için yeterli birikimimiz, insan kaynağımız, ekonomik gücümüz, paramız var. Bundan sonra özellikle savunma sanayinde çok daha fazla nitelik artışına yoğunlaşacağız."

ÖZEL SEKTÖRE BÜYÜK ROL

Hürkuş'tan sonraki iftihar vesilesinin milli muharip uçağını üretmek olacağını dile getiren Işık, "Dünyanın en gelişmiş savaş uçağını ürettiğimiz zaman bu gururu yaşayacağız. Biz de uzun bir gelecek olmadan ilk muharip uçağımızın ilk uçuşunu seyredeceğiz" dedi. Işık, önümüzdeki süreçte savunma sanayinde özel sektörün ve KOBİ'lerin çok daha fazla rol almasını sağlayacaklarını bildirdi. 

Kamyon sırtında gitmişti 

Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan da, Vecihi Hürkuş'un yaptığı uçağın sertifikalandırılması için kamyon sırtında Çek Cumhuriyeti'ne gönderildiğini anımsatarak bugün Hürkuş'un Tip Sertifika Onayı'nın Türkiye'de verilebiliyor olmasının çok önemli olduğunu ifade etti. Arslan, "Bugün milli gururu hep birlikte yaşıyoruz ancak bununla yetinmemeliyiz. Artık sivil uçağımızı kendimiz ürettiğimiz ve kendimiz sertifikalandırdığımız bir aşamaya gelmemiz çok gecikti" dedi.

500 saat havada kaldı

TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Nejat Bilgin ise, 140 mühendisin 10 yıllık emeğinin ürünü olan Hürkuş'un Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden sertifika alan ilk Türk uçağı olduğunu belirterek, sertifikasyon sürecinde 500 saatin üstünde uçuş testi yapıldığını dile getirdi. Bilgin, 5 bin 500 parçadan oluşan uçağa ait tüm mühendislik hesaplarının Türkler tarafından yapıldığını vurguladı.

Sıra sivil ve askeri uçakta

Bakan Arslan, şunları kaydetti: "Sivil ve askeri uçağımızı yapabilmek adına sizlere güveniyoruz. Bu inancın ortaya konması, siyasi otorite tarafından desteklenmesi ile kağıt üzerinde başlayan düşüncenin ete kemiğe bürünmesine şahit oluyoruz."