LEYLA İLHAN
Şiddetlenen ABD-Çin ticaret savaşı, Türkiye'yi rakiplerine göre avantajlı hale getirdi. Bazı sektörlerde fiyat ve kapasite araştırması için ABD'den telefonlar gelmeye başladı. Hazır giyimde ise bir ABD heyeti alım için Türkiye'de.
ABD Başkanı Donald Trump'ın ticaret savaşının fitilini ateşlemesi, küresel ticarette ibreyi Türkiye'ye çevirdi. Türkiye, yüzde 10'luk vergi tarifesiyle diğer ülkelere göre ajantajlı hale gelirken yabancı alıcılar Türkiye'nin kapısını çalmaya başladı. Özellikle yılda 90 milyar dolarlık hazır giyimi ürünü ithal eden ABD'den bir heyet Türkiye'ye gelerek üreticilerle temasa geçerken 13 Nisan'da Japonya'nın Osaka şehrinde başlayacak EXPO 2025 hazırlıklarına ilişkin dün basın toplantısı yapan Ticaret Bakanı Ömer Bolat da gelişmeleri doğruladı. Bolat "Bazı sektörlerde telefonlar çalmaya başladı. Özellikle fiyat ve kapasite soruyorlar. ABD ile iş yapmak zor. O yüzden firmalar birleşerek kapasite surunu çözebilir" dedi.
6-7 AYDIR İLGİLENİYORLAR
Gelişmelerin çok sıcak olduğunu dolayısıyla ABD'li alıcıların durumu kendi içinde değerlendirdiğini söyleyen Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, "Ancak vergilerin geleceğini öngören bazı ABD'li yatırımcılar 6-7 ay öncesinden Türkiye ile ilgilenmeye başladılar. Fakat bu durum ABD pazarı açısından bir fırsat gibi dursa da ABD'yi kaybeden bazı ülkeler Avrupa pazarındaki varlığını artırabilir. Dolayısıyla AB pazarını dikkatle izlemek lazım. Biz burada maliyetlerde daha rekabetçi bir pozisyon alarak ABD'ye ihracatımızı artırabiliriz" dedi.
GELMEYE BAŞLADILAR
TOBB Hazır Giyim Meclis Üyesi ve TYH Tekstil Yönetim ve İcra Kurulu Üyesi Ramazan Kaya da vergiler sonrası ABD'li alım gruplarının yönlerini Türkiye'ye kaydırmaya başladığını söyledi. Hatta bu hafta bile ABD'li müşterilerin Türkiye'ye gelmeye başladığını kaydeden Kaya, "Türkiye'ye gelip tedarik zincirlerini, üretim ölçeğini sorgulamaya başladılar. Türkiye'de üretim yaptırma koşullarını araştırıyorlar. Bu görüşmelerin ihracata katkısı yılın son çeyreğinde ortaya çıkacak" dedi. Hazır giyim sektörünün yıllık 800-850 milyon dolarında bir ihracatı olduğunu ABD'den gelecek taleple bu oranın artarak yıl sonunda 1 milyar dolara çıkacağını öngören Kaya, 2026 yılında bu rakamın 2 milyar dolara çıkmasını beklediklerini açıkladı. ABD'nin Çin ağırlıklı olmak üzere 90 milyar dolar hazır giyim ithalatı olduğunu belirten Kaya, sektörün beklentisinin ise 15 milyar dolarlık ihracat yapmak olduğunu dile getirdi.
SİPARİŞLER KIPIRDADI
Vergi artışları sonrası Türkiye halı pazarın da şimdilik küçük bir hareketlilik oluştuğunu belirten İstanbul Halı İhracatçıları Birliği (İHİB) Başkanı Ahmet Hayri Diler "ABD'den gelen halı siparişlerde küçük bir kıpırdama yaşanmaya başladı. Çinli firmalardan Türkiye'den ortak firma kurma teklifleri geliyor. Dolayısıyla el halısında Hindistan, makine halısında ise Pakistan ve Özbekistan gibi ülkelere kaptırdığımız avantajı yeniden kazanabiliriz" diye konuştu.
Türkiye'nin ABD ile kumaş ve iplik gibi tekstil ihracatının son dönemde artış trendinde olduğunu söyleyen İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öksüz, ABD'nin 2 Nisan'da yaptığı düzenlemenin ise Türk tekstil sektörüne fırsatlar yaratabileceğini belirtti. Halihazırda Türkiye'nin tekstilde en büyük ihracat pazarının İtalya olduğunu, ABD'nin ise 2'nci sırada olduğunu söyleyen Öksüz, "Vergiler sonrası ABD'li firmalar tedarikçilerini sorgulamaya başladılar. ABD bizim en fazla ihracat yaptığımız birinci pazar haline gelebilir. Birde Trump'ın ilk döneminde yaptığımız ve 100 milyar dolar ihracat hedefin içeren anlaşmayı uygulayabilirsek Türkiye avantaj elde edebilir " dedi.
Türkiye'nin 2030 yılı için belirlediği 10 milyar dolarlık ihracat hedefini yapılacak maliyet iyileştirmeleri ve kira desteğiyle rahatlıkla 13 milyar dolara çıkarmasının söz konusu olduğunu dile getiren Mobilya Dernekleri Federasyonu (MOSFED) Başkanı Ahmet Güleç, "Halihazırda ABD'ye 250 milyon dolarlık mobilya satıyoruz. Bunu 1 milyar dolara çok rahat çıkarabiliriz. Böylece dünya mobilya pazarından yüzde 2 pay alıyoruz. Bu desteklerle bu payı da yüzde 5'e çıkarmamız mümkün" dedi. Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) Başkanı Kutlu Karavelioğlu ise "Dolayısıyla yakın zamanda makinede bir hareketlilik olmaz" diye konuştu.