Teleferik faciası böyle gelmiş... Cıvatalar yükü taşıyamadı!

Antalya'daki teleferik hattında ölümlü kazanın ön raporu çıktı. Denetim ve bakım-onarımda eksikliklere dikkat çekilen raporda; kazanın, cıvataların kopmasından kaynaklandığı belirtildi.

Antalya Büyükşehir Belediyesi'ne ait, 2017 yılında hizmete giren Sarısu teleferik hattını tutan demir direklerden biri, 12 Nisan saat 17.28'de kırılarak kabinlerden birine çarptı. İçerisinde 8 kişinin bulunduğu kabinde bulunan 8 kişi, metrelerce yükseklikten yere düştü. Memiş Enes Gümüş (54) yaşamını yitirdi. Özlem Şahin, Kaan Akgün, Fatih Gümüş, Keziban Çapar Gümüş, Lütfullah Kerim Gümüş, Herdem Eyüpoğlu ve Akmaral Abdyldaeva, yaralandı.

174 KİŞİ 22.5 SAATTE KURTARILDI

Kazanın ardından durdurulan teleferik hattı üzerindeki kabinlerde mahsur kalanların kurtarılması için çalışma başlatıldı. Helikopterlerin ve 2 bin 202 kişilik ekibin aralıksız çabası sonrasında 22.5 saatin sonunda, kabinlerdeki 174 kişi tahliye edildi. İş güvenlik uzmanları, elektrik ve makine mühendisleri tarafından kazaya ilişkin hazırlanan bilirkişi ön raporunda; denetim ve bakım-onarımda kusurların bulunduğuna dikkat çekildi. Kazanın, deformasyona uğrayan cıvataların kopmasından kaynaklandığı bilgisinin yer aldığı raporda, bakım sözleşmesinde yer almasına rağmen bağlama elemanlarının kontrolünün yapılmadığı belirtildi. İşte rapordaki detaylar:

SEÇİM VE BAYRAM BAHANESİ

5 no'lu direğin bağlantılarını sağlayan cıvatalar kopuk, sebebi ise; direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki deformasyon. Cıvatalarda çekme-kesmeye bağlı deformasyon olduğu anlaşıldı.

Direğin devrilme aşamasında makaranın arasına halatın girmesiyle makaranın deforme olduğu, dolayısıyla cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespit edildi.

3 ay sürecek yıllık bakım seçimler ve bayram nedeniyle 2 haftaya sıkıştırılmış.

156 kalem parçanın değişmesi teklif edilmesine rağmen 19 parçanın değiştirilmesi ile yetinilmiş.

KONTROL FORMLARI EKSİK

Direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının kontrol formlarının bulunmadığı görüldü.

Bakım personelinden bazılarının mesleki yeterlilik belgeleri bulunmadığı ve sözleşmeye uyulmadığı görüldü.

Anet A.Ş.'de çalışan mühendislerin kontrolleri nasıl yaptıklarına ilişkin herhangi bir evraka rastlanmadı.

İki teleferik direğindeki traverslerde lastikli makaraların hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak bulunmadı.

BAKIM YAPILSAYDI KAZA YAŞANMAZDI

Antalya Makina Mühendisleri Odası Başkanı Prof. Dr. İbrahim Atmaca, "Yanık kokusu iddiası, metalin metale sürttüğünü gösteriyor. Bakımda noksanlık olmasaydı, bu olay yaşanmayacaktı" dedi. Öte yandan teleferikte 156 kalem parçanın değişmesi gerektiği ancak sadece 19'unun değiştiği ortaya çıktı.

5 KİŞİ TUTUKLANDI

Teleferiği işleten ANET'in 2019-2023 arası yönetim kurulu başkanlığını yapan CHP'li Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz, ANET Genel Müdürvekili A. Buğra Samsunlu, mühendis Okan Erol, Megatower yetkilisi Serdar Tezcan ve tesis amiri Serkan Yellice 'ihmalden' tutuklandı, 9 şüpheli serbest bırakıldı.

Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz