Tekstil ihracatına ‘arı' gücü

Tekstilin her alanından 25 firmanın birleşerek kurduğu Arex (Arı Dış Ticaret) Türkiye tekstil ihracatına 500 milyon dolar katkı sağlayacak. Firma ilk etapta 6 milyon adet tekstil ve 500 ton kumaş stoğunu eritecek.

Özgül Öztürk

Türk hazır giyim üreticileri, pandemi, resesyon ve döviz kuru nedeniyle ihracat pazarlarında kaybettikleri avantajlı pozisyonu, arı metoduyla yeniden kazanacak. Yurtdışına münferit şirket olarak gitmek yerine ortak bir sektörel dış ticaret şirketi kuran 25 tekstil şirketi, böylece hem daha az maliyetli hem de daha çok çeşitle uzak pazarlara ürün satma olanağı bulacak.

ÇİN YERİNE TÜRKİYE

Projenin mimarı Tekstil İhracatçıları ve Çalışanları Derneği (TİHCAD) Başkanı Ergin Aydın, "Arex'in ana mantığı çoklu güç olup, rahat ihracat yapmak. Bu projeyle Amerika, Rusya ve Avrupa ülkelerinden gelen yüksek montanlı tekstil ve hazır giyim siparişlerini karşılayıp Çin, Malezya ve Bangladeş'in pazarından pay alacağız. Ayrıca pandemi ve resesyon nedeniyle elde kalan 6 milyon adet tekstil ürünü ve 500 ton kumaş stokunu eritebileceğiz" dedi. Geçen yıl aralık ayında lisans hakkını Ticaret Bakanlığı'ndan alan Arex, dokuma, örme ve triko alanındaki 3 firmanın katılımıyla ilk organizasyonunu ABD Las Vegas'taki Magic Fuarı'na katılarak gerçekleştirdi. Arex standının dev alım gruplarından ciddi ilgi gördüğünü belirten Ergin Aydın, şunları kaydetti: "Sürdürebilirlik salonunda bir nevi mağaza konseptiyle kurulan Arex standı, fuarın en hareketli stantlarından biri oldu. Fuar boyunca 180 görüşme yaptık. Fuarda Amerika, Kanada, Meksika, Brezilya, Porto Rico gibi farklı ülkelerin alıcıları ve tasarımcılarıyla yüz yüze görüşmeler sağlandı, işbirliği imkanları değerlendirildi. Amerikan halkı özellikle Kovid-19 salgını ve Tayvan'daki olaylar nedeniyle Çin menşeli ürünlere mesafe koydu. Amerikalılar bu fuarda bize 'Katma değerli ürün üretin, Türkiye'den mal almaya hazırız' mesajını verdiler."

LOS ANGELES'A SHOWROOM

Bal yaparken birçok çiçekten nektar toplayan arıların çalışkanlığından ilham alınarak kurulan sektörel dış ticaret şirketi (Arex-Arı Dış Ticaret) hazır giyim şirketlerine güç birliğinin yanı sıra KDV alacağını da erken alma avantajı sağlıyor. Şirketlerin yaptıkları ihracatlarda KDV alacaklarının 3-4 ayı bulabildiğini hatırlatan Ergin Aydın, "Sektörel dış ticaret şirketleri ise devlet desteğiyle 15 günde KDV alacaklarını alabiliyor. Bu ciddi bir avantaj sağlıyor" dedi. Arex, Türk tekstil ürünlerini dünya ticaretinin başkenti Amerika'ya açmak için temmuz veya ağustos ayında Los Angeles'e bir showroom açacak. Arex'in bir sonraki hedefinin yapay zeka tabanlı bir B2B pazaryeri kurmak olduğunu anlatan Aydın, bunun toptancıların 'Alibabası' olabileceğini söyledi.

1 DOLARLIK ÜRÜN 3 DOLARA SATILABİLİR

Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, geçen yıl dünyaya 21 milyar 205 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Amerika, dünyadan yıllık 120 milyar dolarlık hazır giyim ürünleri ithal ediyor. Şu anda ülkemizin 1 milyar doların üstünde hazır giyim ihracatı yaptığı Amerika'da Türk tekstilcisi için 12.5 milyar dolarlık bir potansiyel olduğuna vurgu yapan Aydın, "Ülke olarak hızlı bir şekilde 3-4 milyar dolar ihracat hedefimize ulaşabileceğimizi düşünüyoruz. AREX'in bu büyümeye yaptığımız görüşmeler çerçevesinde ilk etapta en az 500 milyon dolar katkısı olabileceğini öngörüyoruz" dedi. Arex vasıtasıyla Türkiye'de 1 dolara satılan bir ürünün 2.5-3 dolarlara yurtdışından alıcı bulabileceğine dikkat çeken Ergin Aydın, böylece hazır giyimde katma değerli ihracat oranının artırılabileceğini söyledi.