Taşeron işçi maaşı ne kadar? Ocak 2019 taşeron asgari ücret zammı son dakika kıdem tazminatı açıklaması

2019 Ocak taşeron işçi gelişmeleri neler taşeron işçi maaşı ne kadar? Taşeron son dakika asgari ücret zammı kıdem tazminatı ne kadar oldu? 2019 taşeron işçi son dakika gelişmeleri nasıl taşeron işçiler hakkında araştırmalar sürüyor. Hükumet emekliye ikramiye müjdesinin ardından 3.5 milyon kamu çalışanının yüzünü güldürecek reform niteliğinde adımlar atmaya hazırlanıyor. Kamuda çalışan binlerce sözleşmeli personelin (4B) izin hakları iyileştiriliyor. İzin süreleri uzatılacak, bir sonraki yıla devredilebilecek. Taşeron düzenlemesi ile geçici personel statüsünden (4C) 4B'ye geçen personelin maaş takviminde de eşitlik sağlanıyor. İşte, merakla araştırılan Ocak 2019 taşeron işçi maaşı ne kadar taşeron asgari ücret zammı hakkında merak edilenler.

Taşeron işçi maaşı 2019 Ocak’ta ne kadar olacak taşeron asgari ücret zammı hakkında işçiler araştırmalar yapıyor. 4D işçilerin enflasyon farklı alacağı maaş nasıl olacak? Taşeron son dakika haberleri taşeron işçilerin kıdem tazminatı ve özlük haklarıyla ilgili merak edilenler 2019 Ocak taşeron maaşı ile ilgili detaylar haberimizde yer alıyor. Taşeron işçi olarak çalışırken 2 Nisan itibariyle sürekli işçi ve belediye şirketlerine geçen çalışanlar için ise Yüksek Hakem Kurulu kararı ile yürürlüğe giren toplu iş sözleşmesi hükümleri 2020 yılına kadar geçerli olacak sosyal ve mali hakları düzenlenmişti. 

Yüksek Hakem Kurulu kararı ile yürürlüğe giren toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre işçilere 6 şar aylık dilimlerde yüzde 4+4 şeklinde zam yapılması kararlaştırılmıştı. Fakat ücretlerde oluşabilecek enflasyon farkı ve belediye şirketlerine geçen işçilere ilave tediye vb. bir çok konuda mali ve sosyal haklar yönünden eksikliği ortaya çıkmış, kadroya geçen işçiler ve sendikalar tarafından eleştirilmişti.

KAMU İŞÇİLERİNE DE ENFLASYON FARKI VAR

Sayıları yaklaşık 200 bini bulan kamu işçileri de yıllık verilen zam oranları enflasyonun altında kalırsa enflasyon farkını alabiliyorlar.

Kamuda ve yerel yönetimlerde çalışan yaklaşık 900 bin taşeron işçi, nisan ayında kadroya alındı. Kadroya alma işlemleri 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) çerçevesinde gerçekleştirildi. Söz konusu KHK'de, kadroya alınan işçilerin ücretlerinin, taşeronda iken imzalanmış toplu sözleşmedeki ücret tutarından fazla olamayacağı öngörüldü.

Yüksek Hakem Kurulu'nun aldığı karara göre ise kamudaki taşeron işçilere 2020 ekim; yerel yönetimlerdeki taşeron işçilere de 2020 haziran ayına kadar her 6 ayda bir yüzde 4 oranında zam yapılacak.

Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, asgari ücret artışını taşeron işçilere yansıtıp yansıtmayacaklarını soran belediyelere iki farklı görüş verdi. İlk görüş yazısında, kadroya alınan taşeron işçilerin 1 Ocak 2018 tarihindeki çıplak ücretlerinin esas alınacağı, asgari ücretle olan bağlarının koptuğu kaydedildi.

İkinci görüş yazısında ise sürekli işçi kadrosuna geçirilen işçilerin ücretlerinin kadroya alınırken işçiyle idare arasında imzalanan iş sözleşmesine göre belirlenmesi gerektiği belirtildi.

BELİRSİZLİK NEREDEN KAYNAKLANIYOR?

Belirsizlik de tam bu noktada ortaya çıkıyor. İşçilerin kadroya alınması sırasında her kurum işçilerle ayrı sözleşme imzaladı.

Taşeron işçiler kadroya alınmadan önce, kurumların büyük kısmında ücretler sabit bir rakam üzerinden değil, "Asgari ücretin yüzde 20 fazlası", "Asgari ücretin yüzde 50 fazlası" şeklinde düzenleniyordu. Bu işçiler hem asgari ücret artışından, hem de toplu iş sözleşmesiyle belirlenen dönemsel artışlardan yararlanıyorlardı.

Habertürk'ten Ahmet Kıvanç'ın haberine göre, bazı kurumlar, kadroya alınma tarihinde ödenmekte olan ücreti sabit tutara çevirdi, kimi kurumlar ise eski sözleşmedeki gibi asgari ücrete endeksli uygulamaya devam etti.

Örnek vermek gerekirse, nisan ayında "Asgari ücretin yüzde 50 fazlası" şeklinde sözleşmesi bulunan bir işçi için, o tarihteki asgari ücret üzerinden 2 bin 404 TL ödeniyordu. Bazı kurumlar, yeni sözleşmeyi 2 bin 404 TL üzerinden imzaladı. Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın görüşü de uygulamanın bu şekilde olması yönünde. Bunlarda belirsizlik yok. Sözleşmesi bu şekilde sabit tutara çevrilmiş olanlar, 2019 yılında asgari ücret artışından yararlanamayacaklar. Bunların ücretlerine, Yüksek Hakem Kurulu kararı doğrultusunda sadece yüzde 4 artış yapılacak.

"SAYIŞTAY ZİMMET ÇIKARTABİLİR" ENDİŞESİ

Buna karşılık, "Asgari ücretin yüzde 50 fazlası" gibi sözleşme imzalanmış kurumlarda ise belirsizlik bulunuyor. Taşeron işçilerin yüzde 80'inin sözleşmesinin bu şekilde yapıldığı belirtiliyor.

Bu kurumlarda asgari ücret artışının işçi ücretlerine yansıtılması durumunda, Sayıştay'ın sorumlulara zimmet çıkartabileceği yorumları yapılıyor.

2 BİN 20 TL'NİN ALTINDAKİ ÜCRETLER NE OLACAK?

Kadroya alınan taşeron işçilerden düşük ücret alanların durumunun net olduğu belirtildi. Yeni belirlenen 2 bin 20 liralık asgari ücretin altında kalan işçilerin ücretleri öncelikle 2 bin 20 TL'ye çıkartılacak, bunun üzerine yüzde 4 artış uygulanacak.

Örneğin, halen bin 800 lira net ücret alan işçinin ücreti önce 2 bin 20 liraya çıkartıldıktan sonra yüzde 4 artışla 2 bin 222 TL'ye yükseltilecek.

ENFLASYON FARKI TALEBİ

Hak-İş Genel Başkanı Mahmut Arslan, kadroya geçen taşeron işçiler için yüzde 4+4'ün üzerine bir enflasyon farkının uygulanmasını talep ettiklerini bildirdi.

Arslan, BBP Genel Başkanı Mustafa Destici'yi makamında ziyaretinde, kamudaki taşeron işçilerin kadroya alınmasıyla önemli bir reforma imza atıldığını ifade etti.

Kadroya geçen işçilere ocak 2018'den ekim 2020'ye kadar altışar aylık dönemler halinde sadece yüzde 4 zam yapılacağını belirten Arslan, şunları söyledi:

"2017 yılındaki enflasyon oranı dikkati alınarak 2018'in rakamları belirlenmişti. Bu yüzde 4+4'te enflasyona bağlı bir düzenlemeydi. 2018 yılı enflasyonu yüzde 20,3 gerçekleşti. Asgari ücrete yapılan artış da göz önünde bulundurulduğunda bu arkadaşlarımızın ücretlerinin en azından yüzde 20,3 oranından artırılmasını talep ediyoruz."

Arslan, AK Parti iktidarlarının genel politikasının, çalışanların ücretlerine enflasyonun üzerinden artış yapması olduğunu dile getirerek, "Bu yıl için geçerli olan asgari ücret yüzde 26 oranında artırıldı, memur ve emeklilere enflasyon farkı ödemeleri yapıldı. Taşerondan kadroya geçiş sürecinde olan arkadaşlarımız için de yüzde 4+4'ün üzerine bir enflasyon farkının uygulanması için Sayın Cumhurbaşkanımıza, hükümete ve Meclis'teki partilere talepte bulunduk. Büyük Birlik Partisini de bu talebimizi iletmek üzere ziyaret ediyoruz." dedi.

- "Bu işçi tahrik etmektir, işçiye karşı bir tavırdır"

Bazı kamu kurumlarında yüzde 4 oranındaki artışın yeni asgari ücrete değil, geçen yıl geçerli asgari ücrete yapıldığına dikkati çeken Arslan, şunları kaydetti:

"Bu ciddi bir sorun olarak karşımızda. Yüzde 4 oranını yeni asgari ücrete değil, 2018'in asgari ücreti olan 1603 liraya yapıyorlar. Sonra rakam yeni asgari ücretin altında kaldığı için oraya yükseltiyorlar. Dolayısıyla kasıtlı olarak birinci altı ay ödenmesi gereken asgari ücreti bir kısım kamu kuruluşları uygulamak istemiyor. Bu çalışma barışını tehdit eden, çalışma barışını bozmaya yönelik bir adımdır. İlgili bakanlıkları bir kez daha uyarıyorum. Bu işçiyi tahrik etmektir, işçiye karşı bir tavırdır. Lütfen bu yaklaşımlardan vazgeçsinler."

2020 TL + YÜZDE 4 ZAM

Çalışanların maaşları, asgari ücretin altında kalmayacak. Kadroya geçen çalışanların durumunda gelinen son durumu değerlendiren Hak-İş Genel Başkan Vekili Hüseyin Öz “Asgari ücretin altında işçi çalıştırmanın yasak olması sebebiyle, çalışanların bin 800 TL olan maaşları, ocak ayından itibaren 2 bin 20 TL’ye yükseltilecek. Buna ilave olarak TİS’ten kazanmış oldukları yüzde 4 zam da verilecek. Böylece çalışanların maaşları 2 bin 100 TL civarında olacak. Ayrıca çalışanların, mevcut sosyal yardımları, Yüksek Hakem Kurulu sözleşmesi gereği, aylık çıplak ücretlerinin üzerine ilave edilerek ödenmeye devam edecek” dedi.

Kurumlarda yeni belirlenen asgari ücretin üzerinde maaş alanların durumuna da açıklık getiren Öz, bu kişilerin sözleşmelerinde yazan oranlarda zam alacaklarını söyledi.

  
TEDİYE ÖDEMELERİ NE ZAMAN YAPILACAK?

2019 yılı ilave tediye ödemeleri büyük bir merakla beklenirken tarihler hala açıklanmadı. Kamu işçileri ve kadro alan taşeron işçilerin 7 ile 15 Ocak tarihleri arasında yapılacağına yönelik haberler , taşeron işçilerin kafasını karıştırmaya başladı. Ancak geçmiş yıllara bakıldığında Ocak ayındaki tüm ilave tediye ödemesinin ayın son haftasında yapıldığı görülmektedir. Dolaysıyla bu yılın Ocak ayı tediyesinin de Ocak ayının son haftasında yapılması bekleniyor. Geçen yılda 26 Ocak'ta yayımlanan Cumhurbaşkanlığı kararnamesi sonrasında ödeme yapılmıştı.

TEDİYEDEN DE 3.164 TL

Taşeronluktan kadroya geçenlere bir sevindirici haber de ilave tediyelerinden geldi. Brüt asgari ücrete bağlı olan ilave tediyeler, asgari ücretin artmasıyla birlikte artmış oldu. Çalışanlara bu sene içerisinde 3 bin 164 TL’lik ilave tediye ödemesi yapılacak. Tediyeler, 4 ayda bir 791 TL olarak ödenecek. Böylece işçilerin aylık maaşlarına otomatikman 264 TL eklenmiş olacak.

TAŞERON İŞÇİNİN KIDEM TAZMİNATINDAN ASIL İŞVEREN DE SORUMLU

Soru: Bir şirketin hafriyat işini yapan taşeron firmada çalışıyorum. Yeni bir firma, çalışmakta olduğumuz hafriyat işini devralacak. Bu durumda biz ihbar ve kıdem tazminatlarımızı alıp mı ikinci firmaya geçeceğiz, yoksa tazminatlarımızla birlikte mi geçeceğiz? (Hanifi Y.)

Yanıt: Şirket devrinde kıdem tazminatından eski ve yeni işveren sorumludur. Sizinki şirket devri değil, hafriyat işinin bir alt işverenden bir başka alt işverene devri söz konusu. Yargıtay 22. Hukuk Dairesi’nin 3 Mayıs 2016 tarihinde verdiği (E. 2015/7580, K. 2016/13115) kararda, “Asıl işveren alt işveren ilişkisinin sona ermesinin ardından iş yerinden ayrılan alt işveren ile daha sonra aynı işi alan alt işveren arasında hukuki veya fiili bir bağlantı olsun ya da olmasın kıdem tazminatı açısından önceki işverenin devir tarihindeki ücret ve kendi dönemi ile sınırlı sorumluluğu, son alt işverenin ise tüm dönemden sorumluluğu kabul edilmelidir” denildi. Dolayısıyla işçinin asıl işverenden alınan iş kapsamında ve değişen alt işverenlere ait iş yerinde ara vermeden çalışması halinde işyeri devri kurallarının uygulanması gerekiyor. Bu durumda değişen alt işverenler, işçinin iş sözleşmesini ve doğmuş bulunan işçilik haklarını devralmış sayılıyor. Asıl işveren tüm hizmet süresine göre kıdem tazminatı alacağından, devreden alt işveren ise kendi çalıştırdığı dönem ve ücret seviyesine göre belirlenecek kıdem tazminatından sorumlu.

KİT taşeronuna kadro 2019’da

Kamu İktisadi Teşebbüsleri’nde (KİT) çalışan taşeronlara kadro verilmesi, KİT’lerin 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programı’na da alındı. Taşeronların kadroya alınmasında KİT ve ilgili bakanlıkların ihtiyaçları belirleyeci olacak.

KİT’lerin strateji ve istihdam koşulları, Cumhurbaşkanı Kararı ile belirlendi. Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren karara göre, KİT’lerin tüm işletmecilik faaliyetlerinde verimliliği ve kârlılığı artıracak tedbirler alınacak. Karara göre, içeriden personel ihtiyacının karşılanamaması halinde, 2018’de ayrılan personel sayısının en fazla yüzde 75’i kadar personelin açıktan veya naklen atanması mümkün olacak.

Düzenleme, KİT’lerde çalışan taşeron işçilerin de kadrolu olmasına olanak sağlıyor. Buna göre, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında yükleniciler tarafından çalıştırılmakta olanlardan, 4 Aralık 2017 itibarıyla 2 yıl kesintisiz olarak çalışan ve çalışmaya devam edenlere kadro yolu açılacak.

Sınavla alınacak

Kadro için sınava girilecek. Taşeron işçiler, sınavda başarılı olmaları halinde halihazırda görev yaptıktan teşebbüs ve bağlı ortaklıklarında işçi statüsünde istihdam edilecek. KİT’ler sadece mevsimlik işlerde veya kampanya işlerinde geçici işçi çalıştırabilecek. Taşeronların kadroya alınmasında KİT ve ilgili bakanlığın ihtiyacı göz önüne alınacak. 1 yıl içinde kadroya geçişlerle ilgili sınavlar yapılacak.

Asgari düzeyde kredi

Karara göre, atıl durumda olan gayrimenkuller; satış, kiralama, devir gibi usullerle değerlendirilecek. Ar-Ge ve inovasyona önem verilecek. Daha kaliteli ve düşük maliyetli mal ve hizmet üretmek amacıyla teknoloji takip edilecek, bilgi ve iletişim alt yapısı ile organizasyon gözden geçirilecek. Karara göre kredi kullanımlarını asgari düzeyde tutacak olan KİT’ler, yerli ve yenilenebilir enerji kaynaklarını azami düzeyde kullanacak. Ürettikleri mal ve hizmetlerin fiyat ve tarifelerini belirlemekte serbest olacak ancak tarım ürünlerinin alım miktar ve fiyatını bakanlığın görüşünü alarak tespit edecekler.

ESKİ HABERLER

375 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN GEÇİCİ 23. MADDESİ UYARINCA İDARELERCE SÜREKLİ İŞÇİ KADROLARINA GEÇİRİLEN İŞÇİLERİN ÜCRET İLE DİĞER MALİ VE SOSYAL HAKLARININ BELİRLENMESİNDE ESAS ALINACAK TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ HÜKÜMLERİ

375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 23. maddesinin altıncı fıkrasında; geçişten önce alt işveren işçilerini kapsayan, Yüksek Hakem Kurulu tarafından karara bağlanan ve süresi en son sona erecek toplu iş sözleşmesinin, anılan madde kapsamında yer alan idarelerce sürekli işçi kadrolarına geçirilen işçilerin ücreti ile diğer mali ve sosyal haklarının belirlenmesinde esas alınacağı düzenlemiştir.

Geçiş işlemleri tamamlanan işçilere idarelerce uygulanmak üzere, Yüksek Hakem Kurulu tarafından karara bağlanan ve 31.10.2020 tarihine kadar uygulanacak olan toplu iş sözleşmesinin ücret, mali ve sosyal haklara ilişkin hükümleri aşağıda yer almaktadır.

Ücret Zammı: 01.01.2018 30.06.2018 tarihleri arası ücret zammı: İşçilerin 01.01.2018 tarihinde almakta oldukları günlük çıplak ücretlerine aynı tarihten itibaren %4(yüzde dört) oranında zam yapılmıştır. Ancak bu dönemde verilmiş bir ücret zammı varsa %4(yüzde dört)’ten mahsup edilir.

01.07.2018 31.12.2018 tarihleri arası ücret zammı: İşçilerin 30.06.2018 tarihinde almakta oldukları günlük çıplak ücretlerine 01.07.2018 tarihinden itibaren %4(yüzde dört) oranında zam yapılmıştır.

01.01.2019 30.06.2019 tarihleri arası ücret zammı: İşçilerin 01.01.2019 tarihinde almakta oldukları günlük çıplak ücretlerine aynı tarihten itibaren %4(yüzde dört) oranında zam yapılmıştır.

01.07.2019 31.12.2019 tarihleri arası ücret zammı: İşçilerin 30.06.2019 tarihinde almakta oldukları günlük çıplak ücretlerine 01.07.2019 tarihinden itibaren %4(yüzde dört) oranında zam yapılmıştır.

01.01.2020 30.06.2020 tarihleri arası ücret zammı: İşçilerin 01.01.2020 tarihinde almakta oldukları günlük çıplak ücretlerine aynı tarihten itibaren %4(yüzde dört) oranında zam yapılmıştır.

01.07.2020 31.10.2020 tarihleri arası ücret zammı: İşçilerin 30.06.2020 tarihinde almakta oldukları günlük çıplak ücretlerine 01.07.2020 tarihinden itibaren %4(yüzde dört) oranında zam yapılmıştır.

İkramiye: İşçilere Ocak ve Temmuz aylarında 5’er günlük olmak üzere yılda toplam 10 günlük (5x2=10) ücretleri tutarında ikramiye ödenir. Bu ödeme, işçinin çalıştığı sürenin bir yıldan az olması durumunda çalışma süresi ile orantılı olarak ödenir.

Aylık Ücretle Birlikte Ödenen Sosyal Yardımlar:

A-ÇOCUK YARDIMI: İşçilere, üç çocukla sınırlı olmak üzere her bir çocuk için her ay 25,00(yirmibeş)TL/Ay çocuk yardımı yapılır.

B-YEMEK YARDIMI: İşçilere fiilen çalışılan günler için bir öğün yemek verilir. Yemek verilmediği takdirde karar tarihinden itibaren fiilen çalışılan günler için 5,00(beş)TL/Gün tutarında yemek bedeli ödenir. C-TAŞIT YARDIMI: Mevcut uygulamaya devam edilir.

D-YAKACAK YARDIMI: İşçilere her ay 30,00(otuz)TL./Ay yakacak yardımı yapılır.

E-SORUMLULUK PRİMİ:

1) DİREKSİYON PRİMİ: Şoför, operatör ve yardımcılarına fiilen çalışılan günler için 2,00(iki)TL/Gün direksiyon primi verilir.

2) BULAŞICI HASTALIK VE RİSK PRİMİ Hastanelerin bulaşıcı hastalık riski taşıyan yerlerinde fiilen çalışan temizlik işçilerine fiilen çalışılan günler için 2,00(iki)TL/Gün bulaşıcı hastalık ve risk primi verilir.

3) SİLAH TAZMİNATI: Görevini ateşli silahlarla icra eden güvenlik görevlilerine, fiilen çalışılan günler için 2,00(iki)TL/Gün silah tazminatı verilir. Yıllık Ödenen Sosyal Yardımlar:

A-ÖĞRENİM YARDIMI: İşveren, işçinin öğrenimdeki her çocuğu için belge ibraz etmek şartı ile yılda bir kez Eylül ayında ödenmek üzere; İlkokul için 100,00(yüz)TL. Ortaokullar için 110,00(yüzon)TL. Lise ve dengi okullar için 120,00(yüzyirmi)TL. Yüksekokullar ve üniversite için (okulun normal eğitim süresi artı bir yıl süreyle sınırlı olmak üzere) 140,00(yüzkırk)TL tutarında öğrenim yardımı yapar.

B-BAYRAM YARDIMI: İşçilere her yıl Ramazan ve Kurban Bayramlarından bir hafta önce 75,00(yetmişbeş)’er TL. bayram harçlığı verilir. Olaya Bağlı Sosyal Yardımlar Ve Diğer Sosyal Yardımlar:

A-EVLENME YARDIMI: İşyerinde çalışan işçilerin evlenmeleri halinde 140,00(yüzkırk)TL evlenme yardımı yapılır.

B-DOĞUM YARDIMI: Mevzuat hükümleri uygulanır.

C-HASTALIK YARDIMI:

1.Hastalık nedeni ile iş göremezliğe uğrayan işçilerin 3 (üç) gün ve daha fazla istirahatli olmaları hâlinde Sosyal Güvenlik Kurumunca ödeme yapılmayan günlere ait ücretlerin tamamı ve eksik ödeme yapılan günlere ait ücretlerin bakiyesi işverence ödenir. İşçinin hastalık nedeniyle işe devam edemediği veya raporlu olduğu sürelere ait yılda 5 defayı geçmemek üzere SGK tarafından ödenmeyen ilk 2 günün ücreti işveren tarafından ödenir.

2.İşçinin, işyerinin bulunduğu mahal veya başka bir mahale sevk suretiyle viziteye çıkması hâlinde, işyerinden ayrı kalacağı zamanlarda; işçiye istirahat verilmeksizin ayakta tedavisine lüzum görüldüğü taktirde geçirdiği süreler için işçi ücretli izinli sayılır.

D-TABİİ AFET YARDIMI: İşçilerin yangın, deprem, sel ve benzeri afetlerden zarar görmeleri halinde 1.000,00(bin)TL.’ye kadar tabii afet yardımı yapılır.

E-ÖLÜM YARDIMI: İşçilerin iş kazası sonucu ölümleri halinde yasal mirasçılarına 1.200,00(binikiyüz)TL tutarında; normal ölümleri halinde ise 800,00(sekizyüz)TL tutarında ölüm yardımı yapılır.

İşçinin eş, çocuklarının, anne ve babasının ölümleri halinde 300,00(üçyüz)TL tutarında ölüm yardım yapılır.

Askerlik Yardımı: Muvazzaf askerlik hizmeti nedeni ile ayrılan işçiye 300,00(üç yüz)TL askerlik yardımı yapılır.

Hafta Ve Genel Tatillerde Çalışma ve Ücreti:

A- Normal çalışma yapılan yerlerde hafta tatili pazar günüdür. Vardiyalı çalışma yapılan yerlerde hafta tatili çalışmaya başlandığı 6. günü takip eden 7. gündür. Hafta tatillerinde çalıştırılan işçilere takip eden hafta içinde bir gün izin verilir. Çalışılan bu hafta tatili günü için toplam iki yevmiye ödenir.

B- Kanunda belirtilen ulusal bayram ve genel tatil günlerinde yapılacak çalışmalar, önceden işçiye duyurulur. Ulusal bayram, genel tatil günlerinde çalıştırılan işçilere çalıştıkları her bir gün için toplam 3 (üç) yevmiye ödenir.

C- (A) ve (B) bentlerindeki ödemeler için haftalık çalışma süresi şartı aranmaz. Gece Çalışması: Saat 20.00-06.00 arasında yapılan çalışmalar gece çalışmalarıdır. Güvenlik görevlileri hariç bu saatlerde çalıştırılan işçilere ücretleri % 10 zamlı ödenir. Fazla Çalışma Ücreti ve Ödenmesi: Fazla çalışma ücreti normal ücretin %60 zamlısı olarak ödenir. İzinler:

A-YILLIK ÜCRETLİ İZİNLER:

Yıllık ücretli izinler konusunda Kanun hükümleri uygulanır. Ancak, yıllık ücretli izin günleri aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

Hizmet süresi;

1 yıldan 5 yıla kadar olanlara 16 gün,

5 yıldan fazla 15 yıldan az olanlara 22 gün,

15 yıl ve daha fazla olanlara 28 gün yıllık izin verilir.

B- ÜCRETSİZ MAZERET İZNİ:

İşçinin talep etmesi ve mazeretinin makul görülmesi hâlinde işverence yılda 45 (kırkbeş) güne kadar ücretsiz mazeret izni verilebilir.

C- ÜCRETLİ SOSYAL İZİNLER:

İşçiye Eşinin doğum yapması hâlinde 5 gün Evlenmesi hâlinde 5 gün Eş ve çocuğunun ölümünde 6 gün Ana, baba veya kardeşinin ölümünde 5 gün Kayınpeder veya kayınvalidesinin ölümünde 2 gün Tabii afetten zarar görmesi hâlinde 10 güne kadar Bildirim Önelleri: Bildirim önelleri konusunda 4857 sayılı Kanun hükümleri uygulanır. Ancak, bildirim önelleri aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir. İşçinin hizmet süresi 6 aydan az sürmüşse 3 hafta sonunda 6 ay-1,5 yıl arası sürmüşse 5 hafta sonunda 1.5 yıl-3 yıl arası sürmüşse 7 hafta sonunda 3 yıldan fazla sürmüşse 9 hafta sonunda

Kıdem Tazminatı, Hesaplanması ve Ödenmesi:

İş sözleşmesi İş Kanunu’nda belirtilen hallerde sona eren işçiye, kıdem tazminatı ödenmesi konusunda aşağıda belirtilen süreler dışında kanun hükümleri uygulanır. Her tam hizmet yılı için 35 (otuzbeş) gün, işçinin işverenin işini yaparken iş kazası veya meslek hastalığı sonucu ölümü halinde ise 40 (kırk) günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenir.

Taşeron İşçinin Kıdem Tazminatı Şartları Nelerdir

Taşeron işçi olarak çalışan bireylerin kıdem tazminatı ile ilgili düzenlemelere baktığımızda kamu taşeron işçilerine yönelik bazı düzenlenen mevzuata daha çok rastlamaktayız. Taşeron olarak çalışmakta olan işçiler ile kıdem tazminatı konusunu ele almadan önce kıdem tazminatı şartları ve ilgili yasal düzenlemeye kısaca değinelim.

Kıdem Tazminatı Detayları

Günümüzün çalışma hayatını ele aldığımızda işçi, işveren ve devlet üçgeni ve de karşılıklı hak ve sorumlulukları düzenleyen temel hukuksal normun 4857 sayılı İş Kanunu olduğu görülmektedir. Lâkin işçinin kıdem tazminatı yasal düzenlemeleri 4857 sayılı İş Kanunundan önce yürürlülükte bulunan mülga 1475 sayılı Kanunun yürürlülüğünü koruyan 14. Maddesi uyarınca tarafları bağlamaktadır.

İşçinin İşe Giriş Bildirim Sürelerinde Özellikli Durumlar Nelerdir hakkında bilgi almak isterseniz.  SGK Alacaklarının Dikkatine Son Gün  Makalesi Dikkatinizi Çekebilir.

1475 sayılı İş Kanunu 14. Maddesi uyarınca çalışan bireyleri belirli şartlarla kıdem tazminatı ödenmektedir. Bu duruma göre;

    Aynı işverene bağlı olarak işçinin çalışma süresinin en az 1 yıl olması gerekmektedir.

    İşçinin iş sözleşmesinin işveren tarafından iyi niyet ve de ahlak kurallarına aykırılık nedenleri dışındaki nedenlerle.
    İş yerinde çalışmakta olan işçi tarafından sağlık, iyi niyet ve de ahlak kurallarına aykırılık ya da iş yerinde işin durması ve benzeri nedenlerle.
    Çalışmakta olan işçinin askerlik görevi nedeni ile,
    İşçinin emeklilik hakkının elde edilmesi ya da bu kapsamda yaş dışında gereken sigortalılık süresi ve prim gününün doldurulması nedeni ile,
    İş yerinde çalışmakta olan kadın işçinin evlenmesi nedeni ile evlenme tarihi itibari ile 1 yıl içerisinde başvurması şartı ile,

İş yerinde çalışmakta olan işçinin ölümü nedeni ile, iş sözleşmesinin feshi durumlarında çalışma süresinin gerektirdiği kıdem tazminatı ödenmektedir.

Taşeron İşçinin Kıdem Tazminatı Hakkı

Taşeron olarak çalışmakta olan işçi kıdem hakkını yine 4857 sayılı İş Kanunu 112. Maddesini irdelememiz gerekmektedir.

4857 sayılı İş Kanunu 112. Maddesi uyarınca kanuna ya da kanunun verdiği yetkiye dayanılarak kurulan kurum ve de kuruluşların haklarında bu kanun ve 854, 5953, 5434 sayılı kanunların hükümleri uygulanmayan personeli ile kamu kuruluşlarında sözleşmeli olarak istihdam edilenlere mevzuat ya da sözleşmelerine göre kıdem tazminatı niteliğinde yapılan ödemeler kıdem tazminatı olarak sayılmaktadır.

Taşeron işçi olarak çalışmakta olan işçinin hak etmiş olduğu kıdem tazminatı, yıllık izinlerin hesaplanmasına benzer bir hukuki sürece tabi tutulmuştur. Taşeron işçilerinin kıdem tazminatlarını ödeme yükümlülüğü 11 Eylül 2014 tarihinden itibaren kamu kurumlarına verilmiştir. Farklı teşeronda geçen kıdem süreleri ise çalışan işçinin kamu kurumu bünyesinde gerçekleşmesi durumunda, kıdem tazminatının ödenmesinin muhatabı kamu kurumu olmaktadır.

Taşeron maaşı 2019 zam oranları ve ikramiye ödeme tarihleri hala araştırılan konular arasında. Taşeron son dakika bugün yeni gelişme var mı? Kadrolu taşeron işçiye enflasyon farkı verilecek mi? Kadroya geçen 4/D ve 4/B'li sürekli işçi statüsündeki taşerona bu yıl ne kadar zam yapıldı? Taşeron kadro ikramiye tediye ödemeleri ne zaman yapılacak? Kamu işçisinin yasal hakları neler? İşten ayrılan kadrolu taşeron kıdem tazminatı ve ihbar tazminatı alabilecek mi? soruların yanıtları milyonlarca kişi tarafından araştırılan konular arasında. Bizlerde taşeron işçilerin yasal hakları ile ilgili merak edilen detayları bu haberimiz üzerinde derledik. Taşerondan kadroya geçen işçilerde yıllık yüzde 8 olarak belirlenen zam oranının enflasyon nedeniyle ciddi bir hak mahrumiyeti doğurduğu söyleniyor.