Spor yapan Ayşe Hanım Sigara içen Ahmet Bey’den daha az prim ödeyecek

Sigortada dijital devrim... Kolunuza taktığınız akıllı saat yaşam kalitenizi ölçecek. Sigara içen hareketsiz Ahmet Bey, spor yapan Ayşe Hanım’dan %25 daha fazla prim ödeyecek. Vakıf Emeklilik, yeni ürününü önümüzdeki ay piyasaya sunuyor. Bir de Apple Watch hediye ediyor.

Şenay Büyükköşdere

Dijitalleşme, pek çok sektörde olduğu gibi sigorta sektörüne de devrim niteliğinde değişiklikler getiriyor. Nasıl mı… Sektör önümüzdeki günlerde yepyeni bir uygulamayla tanışacak. Nasıl ferdi kaza sigortası yaptırırken çok kaza yapanla, kazasız bir sürücünün ödeyeceği bedel aynı olmuyorsa, Vakıf Emeklilik hayat sigortasında da benzer bir modeli uygulayacak. Şirket, bu ürünü satın alanlara birer Apple Watch (akıllı saat) hediye edecek. Bu saat vasıtasıyla kişinin yaşam kalitesi ölçülecek. Sağlıklı yaşayan az, yaşam kalitesi düşük olan fazla prim ödeyecek. Vakıf Emeklilik Genel Müdürü Özgür Obalı, “Sigara için, hiç hareket etmeyen, uyku düzeni bozuk Ahmet Bey’le, her gün spor yapan, beslenmesine dikkat eden, düzenli uyuyan Ayşe Hanım’ın aynı parayı ödemesi doğru değil diye düşündük. Ayşe Hanım Ahmet Bey’den yüzde 25 daha az sigorta primi ödeyecek” diye anlatıyor.

Vakıf Emeklilik 2017’yi nasıl geçirdi?

2017 bizim için iyi bir yıldı. Bir taraftan otomatik katılım, bireysel emeklilikte ciddi büyüme ivmeleri yaratırken, diğer yandan şirketlerin hayat sigortalarını yeniden keşfetme yılı oldu. Otomatik katılım orta ve uzun vadede getiri sağlayan bir enstrüman. Hayat sigortaları bu noktada kârlılığı dengelemek açısından önemli bir entrüman oldu. Bizim Vakıf Emeklilik olarak hayatta prim üretimimiz geçen yıl yüzde 25 artışla 390 milyon TL’ye ulaştı. Ferdi kazada da yüzde 25 artışla 70 milyon TL’ye ulaştık. Bireysel emeklilikte ise 1 milyar 367 milyon TL gerçekleştirdik. Ve toplam 2 milyar civarında bir rakama ulaştık. Bu yıl ilk kez sağlık sigortasına da başlıyoruz.

‘İYİ PERFORMANS’ KAZANÇLI ÇIKAR

Hayatta bu artışı nasıl yakaladınız?

Burada 2 yeni ürünümüz var, birincisi eğitim sigortası. Ebeveynin başına herhangi birşey gelirse çocuğun eğitim masraflarını üstlenen bir sigorta bu. Geçen yılın sonunda piyasaya sürdük, sadece 1 ayda 800-1000 adet talep geldi. Bir ürünümüz daha var. Bu yeni ürünü de bir kaç ay içinde tanıtacağız. Sağlıklı yaşayan Ayşe Hanım’la sağlıksız yaşayan Ahmet Bey aynı primi ödemeyecek. Bunu da giyilebilir teknolojilerle ölçeceğiz. Ve kişiye özel hayat sigortası ürünleri sunacağız. İyi bir performans sergiliyorsanız yüzde 25’e ulaşan oranlarda daha az prim ödeyeceksiniz.

DEVLET KATKISINI TAM ANLATAMADIK

 Yüzde 25 devlet katkısı çok iyi bir rakam. Bu motivasyon sağlamıyor mu sizce?

Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir teşvik yok. Ancak biz bu devlet katkısını yeteri kadar iyi

anlatamadık...

YANINDA ‘APPLE WATCH’ HEDİYE EDECEK

Nasıl ölçeceksiniz bunu?

Kişi telefonuna bir uygulama indirecek. Bu uygulama ne kadar hareket ettiğinizi, nabız atışınızı ölçecek. Aynı zamanda beslenmeniz konusunda da bilgi vermeniz gerekiyor. Buradan kalori hesabı yapılacak. Sigara içip içmemeniz de önemli bir gösterge olacak. Burada sizin beyanınızı doğru kabul ediyoruz. Bu veriler ışığında uygulama size bir reyting veriyor. Reytinginiz ne kadar yüksekse, o kadar az prim ödeyeceksiniz.

5 YILLIK TAAHHÜT ŞART

Ne zaman başlayacak?

Pilot uygulama yaptık.  800 müşterimize gönüllü olarak denettik. 1 ay içinde ürünü piyasaya sunacağız. Ürünü Apple Watch’la birlikte vereceğiz.

Fiyatı ne kadar olacak, Apple Watch pahalı bir ürün değil mi, nasıl hediye edeceksiniz?

Ürünün bedeli kişinin yaşam kalitesine bağlı olarak 3500-4500 TL arasında değişecek. Apple Watch’un fiyatı ise 1700 TL. Tabii bu hediye için kişinin 5 yıl sistemde kalacağını taahhüt etmesi gerekiyor.

ZAMAN MAKİNESİYLE BES’E

Ortaköy’deki binanızın önünde bir ‘zaman makinesi’ var. Ne yapıyorsunuz onunla?

Bizim gibi tasarrufu artırmaya yönelik çaba sarfeden sektörlerde farkındalığı artırmanın eğitimle olacağına ve bunu görsellikle desteklemek gerektiğine inanıyoruz. Bunun için geçen yıl çok yaratıcı bir çalışmamız oldu. Bir ‘zaman makinesi’ yaptık. Makineye biniyorsunuz ve sizin fotoğrafınızı çekiyor. Sizi 30 yıl sonraya götürüyor,o zaman nasıl görüneceğinizi öngörüyor, yaşlılığınızı size gösteriyor. Burada artırılmış gerçeklik kullanıyoruz. BES’i insanlara bu makineyle anlatıyoruz. Yaşlanacaklarını hatırlatıyoruz. Geçen yıl bu makineyi 12 ilde AVM önlerinde veya büyük şehir meydanlarında sergiledik.

Peki, nasıl bir etki yarattı?

Makineyi günde yaklaşık olarak 100 kişi deneyimleyebiliyordu. Bu 100 kişinin yüzde 25’i BES almaya karar verdi. Bizim burada derdimiz ürün satmaktan ziyade farkındalığı artırmaktı. Ancak tabii bu sırada satış da oldu, makineyi deneyimleyen her 100 kişiden 10’u net satışa dönüştü. 

TÜRKİYE’DE BES’TEN ÇIKIŞ DAHA KOLAY

10 milyon kişinin toplam 6.2 milyonu caymış. Bu iyi bir oran mı sizce?

Bizde çıkış çok rahat. Pek çok ülkede sistemden çıkış, belli koşullar dışında yasaklanmış durumda. Ancak çok ciddi bir sağlık ihtiyacı için ya da ilk evinizi alacaksanız, biriken parayı vaktinden önce çekebiliyorsunuz. 1.1.2017’de otomatik katılım resmi olarak başladı. Biz ilk etapta otomatik katılımın işveren katkısıyla geleceğini düşünüyorduk. Ama o dönem zaten asgari ücrette yeni bir düzenleme yapılmıştı ve işverene yüzde 25’e yakın bir külfet gelmişti. Dolayısıyla devlet konjonktüründen dolayı işverenin üzerine böyle bir yük yüklemek istemedi. Biz hala bunun beklentisi içindeyiz. Katılımcılar için bunun büyük bir motivasyon kaynağı olacağını düşünüyoruz.

Sizin hedefleriniz nasıl?

Bu sene rakamsal hedeflerden ziyade başlamış olduğumuz süreçleri başarılı bir şekilde tamamlamayı planlıyoruz. Müşteri memnuniyetini yukarı çekmek, dijitalleşmede yukarı çıkmak gibi planlarımız var. Yüzde 25 civarında da bir büyüme hedefliyoruz.

 OTOMATİK KATILIMLA 1.1 MİLYON KİŞİ GELDİ

Bireysel Emeklilik Sistemi (BES)  cephesinde işler nasıl gidiyor?

Son dönemde biraz daha fazla bankaya yöneldik. Bankayla daha fazla yakınlaştık. Onların satış gücünü kullanma doğrultusunda bir strateji izledik. Bireysel kasları daha güçlü bir şirketken, kurumsal kaslarımızı güçlendirmeye odaklandık. Otomatik katılımla beraber kurumlar bizim müşterimiz haline geldi. 

Peki kaç kişi girdi sisteme otomatik katılımla, ne kadarı kaldı?

Otomatik katılımla sisteme 10 milyon kişi girdi. Bunların 6.2 milyonu caydı. Şu anda sistemde 3.8 milyon kişi var. Bu 10 milyon kişiden bize gelenlerin oranı yüzde 10’un üzerinde. 1 milyon 103 bin kişi bize gelmiş. Kalan kişi sayısı ise 468 bin. Otomatik katılımda bizim pazar payımız yüzde 13 mertebesinde. Bu durum bize yüzde 1’in üzerinde ekstra pazar payı sağladı. Sektörde payımız yüzde 7’ler mertebesindeydi. Yüzde 9’un üzerine çıktık. Sektörde ilk 5 oyuncu arasındayız.

%40 ÜSTÜNDE GETİRİ SAĞLAYAN FONLAR

Peki BES’te fon getirileri nasıl?

Fon getirileri son birkaç yıldır çok çok iyi gidiyor. Geçen yıl ortalamada enflasyonun 2 puan üzerinde getiri sağlandı. Yüzde 40’ın üzerinde getiri sağlayan fonlar oldu. Esneklerin hepsi yüzde 20’lerin üzerinde getiri sağladı. 2003’e BES’in başlangıcından bu yana baktığımızda ise toplam 13 yılda yüzde 550’nin üzerinde bir getiri söz konusu.

Bu yıl fonların nasıl bir getiri sağlamasını beliyorsunuz?

Bu sene ise volatilite yüksek olduğu için getiri geçen yılın altında kalabilir. Şu an için baktığımızda yüzde 3’ler seviyesinde bir getiri söz konusu.