Sosyal medya sayesinde tüketici artık kral

Helva, reçel, tahin, pekmez gibi geleneksel ürünlerde tüketim artarken, tüketici de değişti. Seyidoğlu Gıda Genel Müdürü Mehmet Göksu bu değişimi “Sosyal medyanın da etkisiyle tüketici artık kral oldu” sözleriyle anlattı.

Yaşar Kızılbağ

Aslen Gaziantepli olan Seyidoğlu Gıda, 3 farklı marka ve 400 çeşit ürün çeşidiyle İstanbul Hadımköy'de üretim yapan sektörünün en büyük firmalarından biri... 550 çalışanıyla tatlı çeşitleri, helva, reçel, tahin, pekmez gibi geleneksel lezzetleri üretiyor. Hadımköy'deki fabrikasında buluştuğumuz Seyidoğlu Gıda Genel Müdürü Mehmet Göksu ile özellikle Ramazan ayında tercih edilen bu ürünlerde tüketici alışkanlıklarını, Seyidoğlu'nun gelecek planlarını ve projelerini konuştuk. Pandemiyle birlikte helva, tahin ve pekmeze ilginin arttığını anlatan Göksu, serin geçen Ramazan nedeniyle de satışların yüzde 30 arttığını söylüyor. Ancak Göksu'ya göre asıl önemli değişim tüketici profilinde yaşandı. Göksu bu değişimi "Sosyal medyanın da etkisiyle tüketici artık kral oldu" diyor. Göksu'nun sorularımıza yanıtları şöyle:

■ Öncelikle geçen yılı nasıl geçirdiniz. Bu yılki hedefiniz ne?

Seyidoğlu Gıda olarak ekonomide yaşanan durgunluğa rağmen yatırımlara hiçbir zaman ara vermedik. Kriz fırsattır deyip büyüme planlarımıza sadık kaldık. Pandemi döneminde özellikle vücut direncini yüksek tutan gıdaların üretimine öncelik verdik. Böylece 2022 yılını yüzde 15 büyüme ile kapattık. 2023 yılında da yüzde 15'lik bir büyüme hedefliyoruz.

■ İhracat tarafında neler yapıyorsunuz?

35 ülkenin üzerinde ihracatımız var. Wall Mart, Asda, Tesco, Morrisons ve Carrefour gibi global zincirlerde satılması bizi sektörde üst lige taşıyan gelişmeler oldu. Geçen sene 7.5 milyon dolarlık ihracat yaptık bu sene 10 milyon doları rahatlıkla geçmeyi hedefliyoruz. Geleneksel pazarların dışında Uzakdoğu, Amerika gibi pazarlarda olumlu geri dönüşler aldık. Kolombiya, Brezilya gibi ülkelere bile reçel helva gönderdik. Hedefimiz ihracatı daha da artırmak. İhracat yaptığımız ülke sayısını artırma ve yeni pazarlar bulma adına dünya genelinde düzenlenen tüm önemli gıda fuarlarına katılmaya çalışıyoruz.

■ Ürettiğiniz geleneksel ürünlere ilgi nasıl?

Pandemiyle birlikte helva, tahin ve pekmeze ilgi arttı. Besleyici özelliği ve vücut direncini artırması bakımından da çok talep aldık. İnsanlar helvayı yeniden sevdi. Ramazan ayı da bizim için çok iyi geçti. Havaların serin gitmesiyle birlikte tahin, pekmez ve helva ürünlerinde geçen senelere göre yüzde 30 satış artışı oldu.

■ Tüketici alışkanlıklarında değişim var mı?

Tüketici 10 yıl öncesine göre çok bilinçlendi. Artık üretim süreçlerinde çok daha aktif bir oyuncu oldu. Tüketici alışkanlıkları son yıllarda hızlı değişiyor. Bu değişime ayak uyduramayan markalar ciddi kayıplar yaşıyor. Tüketici en ufak bir sıkıntıda hemen markayla iletişim kurup beğendiği ya da eleştirdiği durumları iletme imkanı buluyor. Bu anlamda sosyal medyada yer almak ve müşteri iletişim kanallarını çok daha aktif tutmaya başladık. Helvamarket.com web sitemizle üretici ve toptancılığın yanı sıra e-ticaret sektörüne de girdik. Web sitemiz çok kısa zamanda büyük ilerleme katetti. Burada da amacımız tüketicinin nabzını tutmak ve tüketicinin nabzını yakından tutmak. Çünkü markaların yeni kralı tüketici oldu. Tüketici üretim yapan firmaların anında sosyal medya hesaplarına yazıp şikayetlerini iletiyor. Güzel ve kaliteli gördüğü hizmetleri de paylaşıyor. Tüketici ve markalar sosyal medya yoluyla artık birbirine çok yaklaştı. Yine sosyal medyanın da etkisiyle tüketici özellikle gıdada markalı ürünlerden vazgeçmiyor. İnsanlar el değmeden sağlıklı ve güvenilir gıdaya ulaşmak istiyor. Bu alanda tam otomasyon ve endüstri 4.0 alanındaki gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz. Akıllı fabrika konseptinde yatırımlara ağırlık veriyoruz. Helvalarımızda früktoz şurubu ve glikoz asla kullanmıyoruz.

■ Ev dışı tüketim tarafında durum nasıl?

Ev dışı tüketim pazarında önemli bir oyuncu haline geldik. Günde 1.5 milyon paket piknik adı verilen 20-30 gramlık kahvaltılık ürün üretmeye başladık. Yeni fabrikamızın devreye girmesiyle birlikte bu rakamı günlük 2 milyon adede çıkaracağız. Sadece cezaevlerine ayda 10 milyon adet tek öğünlük helva ve reçel gönderiyoruz. Yaşanan deprem felaketi sonrası pratik kullanılan ve saklama koşulları daha uzun olan piknik ürünlerden bölgeye 2 milyon TL'lik nakti ve ayni destek gönderdik. Ayrıca afet sonrası pek çok firma, kamu kurumu ve yardım örgütleri, desteklerin dışında bu ürünlerden satın alarak deprem bölgesine gönderdi. Oteller, turizm tesisleri, kamu kurumları, hastaneler, cezaevleri gibi pek çok kurum bu piknik ürünlere yoğun ilgi gösteriyor.

Bayramdan sonra Helvahane markasıyla çok merkezi bir konumda bir mağaza açacağız. Bu mağazada Osmanlı sarayındaki helvahaneyi örnek alarak aynı tarihi konseptte bir çalışma yapacağız. Geleneksel helva ve reçeli tanıtıp tarihi özelliği ve bu kültürü anlatmak istiyoruz.

HELVA BESLENME ÇANTASINA GİRDİ

Yeni tesislerimizde çocuklara dönük üretim öncelikli olacak. 'Faydalı tatlı' sloganıyla çocuklara helvayı sevdirmek için Rafadan Tayfa başta olmak üzere pek çok çizgi film karakteriyle lisans sözleşmeleri imzaladık. Ambalajından içeriğine kadar tamamen yeni tariflerden oluşan 30 ürün çeşidinin üretimine başladık. Özellikle pandemi ile birlikte vücut direncini artıran tahin pekmez ürünlerine aşırı bir talep oluştu. Sıcak yaz aylarına özel daha düşük kalorili ve gençlerin seveceği 5 yeni yaz helvası ürettik.Tahinli ve pekmezli gofretler, eğlenceli atıştırmalıklar ürettik. Yine çocuklara helvayı tanıtmak için beslenme çantalarına koyacakları minik helvacıklar ürettik. Pandemiyle birlikte her şey dahil uygulamasındaki değişimler piknik ürünlere ilgiyi artırdı. Bu grupta reçel, helva, tereyağı, peynir, fındık kreması gibi 8 farklı ürün var.

■ Perakende tarafında neler yapıyorsunuz. Kaç mağazaya ulaştınız?

Şu anda 11 mağazamız var. Tamamı kendimize ait. Bu sene mağazalarımızda dekorasyon ve tadilat değişikliğine öncelik verdik.

İNGİLTERE SULTANBACI'YI SEVDİ

Sizin bir de Sultanbacı markanız vardı. O nasıl gidiyor? Sultanbacı markasını baklavada kullanıyoruz. İngiltere pazarında Sultanbacı markalı helva ve reçeller çok seviliyor. İngiltere pazarında Seyidoğlu dışında Sultanbacı ciddi bir pazara sahip oldu.