Scooter'ı kullanmayı öğrenemedik

Koruyucu ekipman giyilmeden kullanılan scooterlar, ölümle sonuçlanan kazalara neden oluyor. Yasak olmasına rağmen iki kişinin bindiği araçlar, kaza riskini artırıyor. Uzmanlar kaza ve sakatlıkların arttığını vurgulayarak, trafik eğitiminin zorunlu olması gerektiğini belirtti.

Son zamanlarda sürüşü yaygınlaşmaya başlayan, sokak ve caddelerde, hatta trafikte bile kullanılan scooterlar, ölümlere ve ciddi yaralanmalara neden oluyor. Kask, koruyucu giysi, dirseklik, dizlik gibi ekipmanların kullanılmaması kazalarda ciddi sağlık sorunlarına yol açıyor.

ACİL SERVİSE BAŞVURU ARTTI

Hastanelerin acil servislerine scooter kazaları nedeniyle başvuranların sayılarında artış yaşandığını söyleyen Diyarbakır Eğitim Araştırma Hastanesi Acil Tıp Uzmanı Dr. Mehmet Özel, "Scooterlar da artık temel ulaşım aracı olarak kullanılıyor. Elektrikli scooterlarda sürücüler, uygunsuz bir şekilde sürücünün yanına binen ekstra yolcular, sürücüyle çarptığı yayalar veya diğer ulaşım araçlarından dolayı o doğan kazalardan dolayı da yaralanma görüyoruz. Özellikle yaz döneminde içermek şekilde çok ciddi scooter yaralanmalarından dolayı acil servis başvurularına rastladık" diye konuştu.

KALICI HASARLAR OLUŞUYOR

Kazalarda çarpmalardan kaynaklı beyin kanaması ve kalıcı hasarın olduğu ağır vakalar oluştuğunu belirten Özel, gebe ve yaşlılarda kırık ve travma ihtimalinin daha yüksek olduğunu aktardı. Dr. Özel, "Giden bir cismi aniden durduğunda ya da düştüğünde koruyucu bir ekipman veya başka bir şey olmadığından dolayı direkt tramvaya açık olduğu için baş boyun ve yüz yaralanmaları çok sık görülüyor. Baş boyun yüz yaralanmaları, kafatası kemiklerini kırıklara, beyin kanamasına kadar neden olabiliyor. Onun dışında kol ve ayak kırıkları da yaşanıyor. Dirsek ve kalça kırıklarında ciddi ameliyat olması gerekiyor hastanın ve uzun dönemde sakat da kalabiliyor. Düşmelerle birlikte, batan cisimlerle organ zedelenmeleri yaşanıyor. Akciğer zedelenmesi, sönmesi de olabiliyor" dedi.

TRAFİK EĞİTİMİ ZORUNLU OLMALI

Scooterların Kullanımının ehliyet gerektirmemesi ve aynı zamanda eğlenceli olmasının her yaştan insanın ilgisini çektiğini belirten Medipol Mega Üniversite Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji uzmanı Prof. Dr. Cem Coşkun Avcı, "Özellikle akan trafikte ve hızlı kullanıldığında ciddi yaralanmalara hatta ölümlere de sebebiyet veriyor. Bu araçların tüm dünyada kullanımın yaygınlaşmasıyla Acil Polikliniklere scooter kazası nedeniyle başvuran hasta sayılarında ciddi bir artış yaşanıyor. Bu yaralanmalar çoğunlukla el-ayak bileği ve omuz kırıkları şeklinde görülüyor. Kaza ve yaralanmaların önüne geçilmesi için yasal düzenlemelerle birlikte toplumumuzun bu yeni ulaşım aracına alışması şart. Scooter kullanıcıların yaş sınırlarının belirlenmesi ve koruyucu ekipman kullanımının yanı sıra trafik eğitimi de zorunlu olmalı. Toplumumuzda ve sürücülerde scooterlara karşı bir dikkat oluşturulmalı. Sürücüler, scooter kullanıcılarını yaya gibi görüyor" ifadelerini kullandı.

İKİ KİŞİ BİNİNCE RİSK ARTIYOR

Acil servise gelen vakaların hafif yaralanmalardan, yoğun bakıma kadar uzadığını belirten Acıbadem Taksim Hastanesi Acil Tıp Uzmanı Dr. Emir Hüseyin Ağar, "Ciddi yaralanmalara baktığımızda en göze çarpan özellik, kasksız ve koruyucu bir ekipman olmadan trafiğe çıkmak. İkincisi ise iki tekerlekli bir aracın motosiklet gibi kullanılması. Özellikle akşamları bu araçların farları yetersiz. Diğer araçlar tarafından görülmüyor. Tek kişilik araçlara iki kişi biniliyor. İki kişinin binmesiyle 5-10 katına çıkıyor. Ehliyetsiz olduğu için en çok çocuklar kullanıyor. Çocuk maalesef travmaya daha çok açık ve fazla zarar görüyor" dedi.

'GECE REFLEKTİF YELEK GİYİLECEK'

Artan scooter kazalarına karşı Karayolları Trafik Yönetmeliği'nde değişikliğine gidildi. Buna göre gece saatlerinde motosiklet, bisiklet ve scooter kullanırken 'reflektif yelek' giyilecek. Motorlu bisiklet, motosiklet, elektrikli bisiklet sürücülerinde zorunlu olan kaskın yanına 'Gözü dış tesirlere karşı koruyacak, görüşe engel olmayacak, normal görüşü bozmayacak koruma gözlüğü takacak.