BÜLENT ŞANLIKAN
Koruyucu tamponsuz TIR dorseleri, can almaya devam ediyor. Son kaza önceki gün Pendik Kuzey Marmara Otoyolu 'Mecidiye Gişeleri'nde yaşandı. Cihat Duman'ın (31) kullandığı hafif ticari araç Ankara istikametinde ilerlerken gişelerde ödeme yapan TIR'a arkadan çarptı. Feci kazada TIR'ın altına giren otomobil kağıt gibi ezildi; Duman feci şekilde hayatını kaybetti. 5 Nisan'da da yine Pendik'teki Kurnaköy Gişeleri'nde benzer bir kaza yaşanmış; TIR'ın dorsesine ok gibi saplanan otomobildeki 4 öğretmen yaşamını yitirmişti. Her iki kazada da dorselerde koruma tamponlarının olmaması dikkat çekti.
TRAFİĞE ÇIKARILMAMALILAR
TIR gibi yüksek araçlarda darbe emici tamponun önemine değinen İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mete Bayrakçı, "Dorseler imal edilirken homologasyon belgesi dediğimiz standartlara göre üretilir. Bu konuda denetlemelerin arttırılması gerekiyor. Bu tür araçlar standartlara uygun olmadığı için trafiğe çıkarılmamalı" dedi.
YOL HİPNOZU ÖLÜME GÖTÜRÜR
Sürüş Uzmanı Turgut Yüksekdağ, son iki kazada 'yol hipnozu'na dikkat çekerek, "Gişelerde genellikle öndeki aracın Hızlı Geçiş Sistemi'ni kullanacağı düşüncesiyle arkadaki araç hızını azaltmıyor" dedi. Öndeki aracın ödeme yapan veya herhangi bir sebepten dolayı durabileceğini hesaba katmak gerektiğini belirten Yüksekdağ, şu uyarılarda bulundu: "Yol konsantrasyonunuz yoksa belli bir süratle gidiyorsanız, yol hipnozu ile karşılaşabilirsiniz. Yolun neresinde olduğunuz ve neyle karşılaşacağınızın farkında olmayabilirsiniz. Telefonla uğraşmak da kazaya davetiye çıkarıyor."
FREN EMARESİ GÖRÜLMÜYOR!
Son TIR kazalarında araç sürücülerinin hatasına değinen Mete Bayrakçı, "Son kazalarda hiç gaz kesme emaresi göremedim" dedi. Son yıllarda araçlardaki güvenlik paketlerinin ön plana çıktığını belirten Bayrakçı, "Bu güvenlik paketlerine güvenerek aşırı sürat yapılmamalı. Hiçbir güvenlik paketi fizik kurallarından üstün değildir" ifadesini kullandı.
7 NİSAN MECİDİYE GİŞELERİ
Dorsenin altına girerek kağıt gibi ezilen aracın sürücüsü Cihat Duman, olay yerinde yaşamını yitirdi.
5 NİSAN KURNAKÖY GİŞELERİ
140 km hızla dorseye saplanan araçtaki 3'ü kadın dört öğretmen hayatını kaybetti.
HAYAT BARİYERİ
Dorselerin arkasına takılan darbe emici tamponlar, arkadan çarpan araçların alta girip ezilmesini engelliyor; can kayıplarını büyük oranda önlüyor.
AKŞAM'ın 17 Ocak 2023'te manşetine taşıdığı cinayet gibi ihmal nedeniyle hâlâ insanlar hayatını kaybediyor.
VAHİDE ÖĞRETMENİ İZCİ SELAMIYLA UĞURLADILAR
Kurnaköy Gişeleri'ndeki kazada ölen dört öğretmenden Vahide Kalyoncu (63), Zonguldak'ta son yolculuğuna uğurlandı. Kalyoncu için Alaplı'daki okulunun önünde tören düzenlendi. Aynı zamanda izci lideri olan Kalyoncu için öğrencileri izci selamı verdi. Kalyoncu'nun cenazesi daha sonra memleketi Ereğli ilçesi Kandilli beldesinde kılınan cenaze namazının ardından toprağa verildi. Feci kazada sürücüsü Vahide Kalyoncu ile Ayşen Yıldız (73), Sadi Tanberk (77) ve Özgür Yıldız (67) hayatını kaybetmişti.
ZORUNLU AMA UYAN YOK!
17 Ocak 2008'de Resmi Gazetede yayınlanan 'Motorlu Araçlar ve Römorklarının Yakıt Depoları ve Arka Koruma Donanımlarına Dair TİP Onayı Yönetmeliği'ne göre kamyon ve TIR'lara darbe emici tampon uygulamasını zorunlu hale getirildi. Yönetmeliğe göre kurala uymayan araçların AT Tip ve ulusal tip onayı belgeleri iptal ediliyor. Bazı TIR ve kamyon sürücüleri muayenelerden geçerken taktıkları koruma tamponunu trafikte manevra zorluğu nedeniyle söküyor.