Kargo sektöründe büyük satın alma yakın! 4-5 yabancı talip var, görüşmeler sıcak!

Türkiye kargo sektörünün 3 büyük oyuncusundan biri olan MNG Kargo'nun hissedarları Sancak Grup ve Turkven, şirketi satmak için masada. Ortadoğu, Avrupa ve Uzakdoğu'dan talipler var. Şirketin CEO'su Salim Güneş, “Sektörde rekabet kızışacak” diyor.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Kargo sektörü pandemi döneminin en hareketli iş kollarından biri oldu. E-ticaret büyüdükçe kargo sektörünün iş hacmi de arttı. Şirketler bundan birkaç sene evvel tasavvur dahi edemeyecekleri kapasitelere ulaştı. Bu arada sektör oyuncularında da hareket arttı. Piyasaya yeni oyuncular girdi. Şimdi sektör rekabeti kızıştıracak bir gelişmeye daha gebe. Sektörün 3 büyük oyuncusundan biri olan MNG Kargo'da ortaklar hisselerini satışa çıkardı. Sektördeki gelişmeleri ve şirketin satış sürecini MNG Kargo İcra Kurulu Başkanı Salim Güneş'le konuştuk.

Pandemi dolayısıyla e-ticarette büyük patlama yaşandı. Kargo sektöründe e-ticaretin payı ne kadar arttı bu dönemde?

Kargo sektörü bundan 40 yıl önce kurumlara, firmalara hizmet vermek için kurulmuş. Yaklaşık 15 yıl önce yavaş yavaş e-ticaret de işin içine girdi ama biz onu hep işin yüzde 10-15'lik küçük bir parçası olarak gördük. Son yıllarda ise ağırlığı artmaya başladı. 2019 yılında sektördeki toplam gönderi adedi 2 milyon 550 bin adete ulaşmıştı ve bunun içinde e-ticaretin payı 1,5 milyon adede kadar yükselmişti. Yani sektörün yüzde 50'sini aşmıştı. Bizde ise yüzde 55 normal kargolar, yüzde 45 ise civarında ise e-ticaret şeklinde ilerliyordu. Pandemiyle birlikte ise e-ticaret neredeyse yüzde 50 büyüdü. Bir anda 2 milyon 200 binlere kadar çıktı. Bizde de e-ticaret oranı yüzde 65'e çıktı. Hatta bir dönem yüzde 70'leri de gördü.

Bu farkı yaratan kitle kimlerden oluşuyor?

Bu dönemde daha evvel hiç e-ticaret deneyimi yaşamamış bir kitle e-ticaretle tanıştı. Bunun yanı sıra halihazırda e-ticaret alışverişi yapan kitle de daha önce bu şekilde satın almadığı ürünleri de online almaya başladı. Normal ticaret yapan birçok firma ve hatta KOBİ'ler de zorunlu olarak e-ticaretten bir şeyler yapma yoluna girdiler. Böylece biz Türkiye'nin her her yerinden e-ticaret alıp, bir yerlere taşır konuma geldik.

Bu sene de sektördeki büyüme sürüyor mu?

Büyüme devam ediyor, ama geçen seneki kadar hızlı değil. Geçen sene e-ticaret adet bazında yüzde 50 büyüdü dersek, bu yılın ilk yarısında yüzde 25'lik bir büyüme söz konusu. E-ticaret pandemi döneminde belki 3 yılda yapacağı sıçramayı 1 yılda yaptı ama şimdi bu yavaş yavaş normal seyrine dönmeye başladı.

Günlük gönderi adediniz nasıl şu an?

Günlük gönderi adedimiz ortalama 500 bin adet civarında. Ama bunun kapanma döneminde 750 bine dahi çıktığı zamanlar oldu.

FON DEĞİL, SEKTÖR OYUNCULARI İSTİYOR

Bu arada MNG Kargo'nun bir satış sürecinde olduğunu biliyoruz. Talipler var mı?

Burası 2017 yılında bir fon tarafından satın alınmış bir firma. Şu anda Turkven ve Sancak Grup'un yüzde 70-30 hissedar konumunda. Biz bu süreçte IT altyapımızı geliştirdik. Pandemi döneminde de çok net gördük ki kargo sektörü her geçen gün değeri artan, geleceği parlak bir sektör. Dolayısıyla böyle bir pazarda iyi bir firmaysanız, talipleriniz olur. Bizim de yurtdışından 4-5 talibimiz var. Şu anda Ortadoğu, Uzakdoğu ve Avrupalı firmalarla sıcak görüşmeler sürüyor.

Fon firmaları mı bunlar?

Hayır taliplerimiz fonlar değil, halihazırda Türkiye'de olmayıp, farklı ülkelerde bu sektörde faaliyet gösteren firmalar. Zaten rekabetin yoğun olduğu pazar bu yeni gelişmeyle birlikte biraz daha kızışacak. Her zaman söylerim, rekabet her zaman rehavetten iyidir.

2 MİLYAR TL'Yİ GEÇECEĞİZ

Bu yılı nasıl bir tabloyla kapatmayı hedefliyorsunuz?

MNG Kargo olarak bu yılın ilk 6 ayında adet bazında yüzde 60 seviyesinde bir artış yaşadık. Bu artış yılın geri kalan döneminde biraz yavaşlar ve yılı yüzde 45 civarında büyümeyle tamamlarız diye düşünüyorum. 2020 yılını 1.4 milyar TL ciro ile tamamlamıştık. Bu yılın sonunda ise 2 milyar TL sınırını geçebileceğimizi düşünüyoruz.

2 E-TİCARET FİRMASI DAĞITIMA BAŞLADI

Sektör oyuncuları arasında nasıl bir değişim oldu bu dönemde?

Ulusal firmalar arasında bir değişim yok, büyük oyuncular aynı. İlk 3 firma olarak hepimiz büyüdük, biz diğer 2 firmaya göre biraz daha agresif büyüdük. Onun dışında 2 tane büyük e-ticaret firması kendi dağıtımlarını kendileri yapmaya başladı. Bir de şehir için dağıtım firmaları devreye girdi. Ama bunlar bizim gibi ulusal yetki belgesine sahip firmalar değil.

İstihdamda artış var mı?

Biz istihdamda 9 binlerdeydik. Bu dönemde 100'ün üzerinde yeni şube açtık. Ve ekibimize 3 bin civarında kişi eklendi. 12 bin kişiye çıktık.