1
Başaran Holdinge ait özel Türk jeti 11 Mart 2018 tarihinde sebebi bilinmeyen bir sebeple İran’ın Çaharmahal ve Bahtiyari eyaletine düşmüştü. Pilotun acil iniş istediği bilgisinden sonra jetin düşme sebebinin anlaşılması için uçağın kara kutusu açıldı. İran Sivil Havacılık Kurumu uçuşun ayrıntılarının ve telsiz konuşmalarının yer aldığı ön raporu yayınladı.
Raporda pilotların birbiriyle mikrofonla konuşmadığı bu sebeple de kulaklıklarını takmadıkları tahmin ediliyor. Pilotlar mikrofon olmadan konuştukları için ses kayıtlarını çözen araştırma ekibi, ses kayıtlarını filtreleyerek, anlaşılabilir hale getirmiş. Kaptan Pilot Beril Gebeş ile yardımcı pilot Melike Kuvvet’in sağlık durumlarının uçuşa engel olmadığı ve uçağın tüm bakımlarının yapıldığı da raporda belirtildi.
Ses kayıtlarında ve teknik kayıtlarda iki pilotun hız göstergeleri bilgilerinin farklı olduğu tespit edildi. Bu sırada oto pilottan çıkarılan uçağın hızı gittikçe düşüyor ve stall yani havada tutunamayan uçak hızla irtifa kaybederek düşüyor. Pilotlar, hızla irtifa kaybedince Tahran’daki hava trafik kontrolü görevlisiyle iletişime geçiyor.
Bir süre sonra Tahran hava trafik kontrolörü TC-TRB uçağını radarında göremiyor. O sırada yakın bir noktada uçağı gören bir Türk Havayolları uçağı THY757’nin pilotundan TC-TRB’ye çağrı yapmasını talep ediyorlar. THY uçağı pilotu, İranlı kontrolöre birçok kez TC-TRB’ye ulaşmaya çalıştığını ancak cevap alamadığını söylüyor. Ardından THY pilotu TC-TRB uçağını gördüğünü, kendilerinde 6 bin feet aşağıda olduğunu söylüyor. Ardından THY uçağı uçakla bağlantılarının tamamen koptuğunu ve son gördüklerinde TC-TRB uçağının son hızla alçaldığını söylüyor.
Kara kutudan çıkan kokpit konuşmaları:
14:31:47: Kaptan Beril Gebeş (BG): 38 bin (feet) tırmanma.
(İHA)